Sähköautoilu on naurettavaa pelleilyä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Deleted member 149094
En ole vetyosakkeita osteskellut, mutta heh, nyt tuli mieleen, että sähköautoon kyllä, mutta sinä onkin täysin mullistavaa tekniikkaa nykysähköisiin verrattuna. Ei ole markkinoilla vielä, eikä ”jokamiehen”. Ei minunkaan, siihen konseptiin liittyy vaan niiin paljon muuta hyvää, että lankesin loveen

Lyhyesti tavissähköautoihin liittyen
- ei ole pakoputkea, saasteet tulee fossiilisista voimaloista. Toki mutuskin tuotantoa on.
- naurettavan pieni toimintasäde varsinkin hybridin sähköllä
- pakkasilla kylmä (TM)
- täyssähköisenkin toimintasäde pakkasella
- lataaminen hidasta
- jälleenmyyntiarvo romahtaa järkyttävästi ja nopeasti, huonoin autosijoitus tällä hetkellä
- tekniikka vanhenee nopeasti

- akkumetallien louhinta lapsityövoimalla
=vaarallista
=saastuttavaa
=luonnon törkeää raiskausta muutenkin

Edit. En muuten ole availlut sähköautoketjuja!
Jäit kiinni. Kirjoitit vierailijana ;)
Taidat olla vielä unikohmelossa vai olenko minä. Miksi sähköautossa olisi pakoputki? Tuon vetytojotan päästöt mainittiin puhtaana vetenä. Kiertääkö se siellä uusiokäytössä?
Ja kyllä, ei ole tekniikka vielä aivan vertoinen tuolle meidänkään -kateellisuutta-herättävälle-sylinteri-määrälle-tuossa-pihalla, mutta odottelen silti innolla, että mitä sieltä tulevaisuudessa tulee. Pidän nimittäin puhtaasta ilmasta, vaikka vanhanajan huoltoasemat tuoksui omalla tavallaan hyvälle.
 
Jäit kiinni. Kirjoitit vierailijana
Taidat olla vielä unikohmelossa vai olenko minä. Miksi sähköautossa olisi pakoputki? Tuon vetytojotan päästöt mainittiin puhtaana vetenä. Kiertääkö se siellä uusiokäytössä?
Ja kyllä, ei ole tekniikka vielä aivan vertoinen tuolle meidänkään -kateellisuutta-herättävälle-sylinteri-määrälle-tuossa-pihalla, mutta odottelen silti innolla, että mitä sieltä tulevaisuudessa tulee. Pidän nimittäin puhtaasta ilmasta, vaikka vanhanajan huoltoasemat tuoksui omalla tavallaan hyvälle.
Öhh!? Missä mainitsin sähköautoissa olevasta pakoputkesta?

*FM johtaa unikohmelokisassa* :sneaky:
 
vierailija
Hupsista heijaa, en tiennyt että ovat jo näin pitkällä. Tässähän se tulevaisuuden auto on

"Ajaminen on vähintään yhtä mukavaa kuin perinteisellä bensiinimoottorilla varustetulla autollakin, ja tankin täyttäminen kestää vain noin kolme minuuttia. Ajokokemuksen täydentää pitkä toimintasäde."
 
Lyhyesti tavissähköautoihin liittyen
- ei ole pakoputkea, saasteet tulee fossiilisista voimaloista.
Noin sä kirjoitit mut ny hän tässä on kaks keskustelua rinnakkain, ko on sähkömoottori ja vedyllä toimiva sähkömoottori.
Joo, mä kirjoitin ihan niinkuin tarkoitin.

Siis kun sähköauton kannattajat moittii polttomoottoriauton pakoputkesta tulevia kaasuja, niin sähköautossa se saaste tulee vaikka jostain fossiilisia polttavan lämpövoimalan ”pakoputkesta”

Poissa silmistä, poissa mielestä, U know :sneaky:
 
vierailija
Jäit kiinni. Kirjoitit vierailijana ;)
Taidat olla vielä unikohmelossa vai olenko minä. Miksi sähköautossa olisi pakoputki? Tuon vetytojotan päästöt mainittiin puhtaana vetenä. Kiertääkö se siellä uusiokäytössä?
Ja kyllä, ei ole tekniikka vielä aivan vertoinen tuolle meidänkään -kateellisuutta-herättävälle-sylinteri-määrälle-tuossa-pihalla, mutta odottelen silti innolla, että mitä sieltä tulevaisuudessa tulee. Pidän nimittäin puhtaasta ilmasta, vaikka vanhanajan huoltoasemat tuoksui omalla tavallaan hyvälle.
Ikävä tuottaa pettymys, mutta nimim. Latimeria vain hyppäsi mukaan keskusteluun.

Vetyautoteknologia on näillä näkymin ylivertaista kun se saadaan toimimaan kunnolla. Siinä on oikeastaan pelkkiä hyviä puolia toisin kuin sähköautoissa, joissa on paljonkin huonoja puolia. Vaikka sähköauton pahin piirre eli latausaika saataisiin joskus korjattua, jäljelle jäisi silti akusto. Se vaatii mineraaleja, joita ei välttämättä edes ole riittävästi ja joiden louhinta on ongelma sekä luonnon että ihmisten kannalta.

Tuo jäätymiskysymys on mielenkiintoinen. Moottorin käydessä ei ongelmaa tietenkään ole kun moottori tuottaa lämpöä, mutta miten on polttoaineen sulana pysymisen kanssa auton seisoessa lumihangessa? Toyota on kuulemma testaillut autoaan -30 celsiusasteessa Kanadassa ja tietenkin asia on sellainen mikä otetaan huomioon, mutta onko tekniikka näiltä osin valmis? En tiedä. Niin tai näin, nyt ollaan vasta ensimmäisessä kuluttajalanseerauksen vaiheessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Latimeria
vierailija
Jaaaaaaa. Olen ollut keskustelemassa autoista. Mitä ne siellä politiikassa siis meinaa? Korvata polttomoottorit sähköautoilla parin vuoden sisään? Aika kunnianhimoinen haaste!
Saivartele vaan, jos siltä tuntuu, mutta selvästi olet sähköautojen kannalla vioista huolimatta etkä siis kannata normaalia evoluutiota ja kilpailua sen ratkaisemiseksi mikä kulkumuoto voittaa. Eli toisin kuin väitit, et sanonut niin.
 
Deleted member 149094
Joo, mä kirjoitin ihan niinkuin tarkoitin.

Siis kun sähköauton kannattajat moittii polttomoottoriauton pakoputkesta tulevia kaasuja, niin sähköautossa se saaste tulee vaikka jostain fossiilisia polttavan lämpövoimalan ”pakoputkesta”

Poissa silmistä, poissa mielestä, U know
Aivan, aivan! No täytyy sanoa, et mun mielestä saaste 200km päässä on parempi, kuin saaste mun takapihalla. En kuulu niihin innokkaisiin, jotka tahtovat hoitaa näitä ongelmia. Ihmettelen kyllä usein tuota polttomoottoriautoilijoiden vastuuntuntoa näissä asioissa!
 
Deleted member 149094
Saivartele vaan, jos siltä tuntuu, mutta selvästi olet sähköautojen kannalla vioista huolimatta etkä siis kannata normaalia evoluutiota ja kilpailua sen ratkaisemiseksi mikä kulkumuoto voittaa. Eli toisin kuin väitit, et sanonut niin.
Okei? Mä oon muuten muskeliautojen kannalla, ihan oikeasti sanottuna, jos kiinnostaa. Kaikki alle 120desibelin moottorit on leluautoja.
 
  • Vau!
Reactions: Latimeria
Deleted member 149094
Ikävä tuottaa pettymys, mutta nimim. Latimeria vain hyppäsi mukaan keskusteluun.

Vetyautoteknologia on näillä näkymin ylivertaista kun se saadaan toimimaan kunnolla. Siinä on oikeastaan pelkkiä hyviä puolia toisin kuin sähköautoissa, joissa on paljonkin huonoja puolia. Vaikka sähköauton pahin piirre eli latausaika saataisiin joskus korjattua, jäljelle jäisi silti akusto. Se vaatii mineraaleja, joita ei välttämättä edes ole riittävästi ja joiden louhinta on ongelma sekä luonnon että ihmisten kannalta.

Tuo jäätymiskysymys on mielenkiintoinen. Moottorin käydessä ei ongelmaa tietenkään ole kun moottori tuottaa lämpöä, mutta miten on polttoaineen sulana pysymisen kanssa auton seisoessa lumihangessa? Toyota on kuulemma testaillut autoaan -30 celsiusasteessa Kanadassa ja tietenkin asia on sellainen mikä otetaan huomioon, mutta onko tekniikka näiltä osin valmis? En tiedä. Niin tai näin, nyt ollaan vasta ensimmäisessä kuluttajalanseerauksen vaiheessa.
Mä en ole oikeastaan seurannut vetyautokehitystä vähään aikaan. Enemmän löytyy juttua tuosta puhtaasti sähköautoilujutusta. Täytynee päivittää tieto. Joko se TMn hauska autotestaaja on tehnyt matkan vetyautolla?
 
Aivan, aivan! No täytyy sanoa, et mun mielestä saaste 200km päässä on parempi, kuin saaste mun takapihalla. En kuulu niihin innokkaisiin, jotka tahtovat hoitaa näitä ongelmia. Ihmettelen kyllä usein tuota polttomoottoriautoilijoiden vastuuntuntoa näissä asioissa!
Saasteet ja myrkyt Lapin avolouhoksilla, neitseellisillä erämailla eivät ole nekään mukavia asioita. Vesistötkin menee piloille ja kalat kuolee :cry::cry:
 
Tuo jäätymiskysymys on mielenkiintoinen. Moottorin käydessä ei ongelmaa tietenkään ole kun moottori tuottaa lämpöä, mutta miten on polttoaineen sulana pysymisen kanssa auton seisoessa lumihangessa? Toyota on kuulemma testaillut autoaan -30 celsiusasteessa Kanadassa ja tietenkin asia on sellainen mikä otetaan huomioon, mutta onko tekniikka näiltä osin valmis? En tiedä. Niin tai näin, nyt ollaan vasta ensimmäisessä kuluttajalanseerauksen vaiheessa.
Kaasuhan ei jäädy, joten no problem ;)

Mutta huh, paljon sähköä kuluu vedynkin valmistukseen.

Wiki. Vedyn tuotanto ja jakelu

Vedyn valmistus vedestä elektrolyysissä tapahtuu 80–85 %:n hyötysuhteella. Ennen kuin vety voidaan ladata autojen tankkeihin, se joudutaan paineistamaan kompressorilla, joka myös kuluttaa energiaa. Vedyn valmistaminen sähköllä on mahdollista jakeluasemilla tai jopa kuluttajien luona ja tämä on todennäköisempi vedyntuotantotapa kuin vedyn kuljettaminen tankkiautoilla tai pumppaaminen putkistoissa. Nesteenä vety vaatii noin kolminkertaisen tankkivolyymin bensiiniin verrattuna ja vastaavasti kolminkertaisen jakelukaluston
 
En ole vetyosakkeita osteskellut, mutta heh, nyt tuli mieleen, että sähköautoon kyllä, mutta sinä onkin täysin mullistavaa tekniikkaa nykysähköisiin verrattuna. Ei ole markkinoilla vielä, eikä ”jokamiehen”. Ei minunkaan, siihen konseptiin liittyy vaan niiin paljon muuta hyvää, että lankesin loveen
Psst @ForeverMulan ja muut, kun tulee uutta osakeantia, niin ilmoittelenko? ;)
 

Yhteistyössä