Sädesienestä tietäviä?

• Viestiketjun aloittaja epäillyttävä ostos
  • Ensimmäinen viesti
epäillyttävä ostos
Kuoleeko ne sädesienen itiöt, bakteerit yms. kloriitilla pyyhkiessä puisista huonekaluista vai ei? Voiko se muka levitä homeisessa paikassa olleesta huonekalusta uusiin tai uuteen asuntoon, vaikka kyseinen huonekalu ois pyyhitty kloriitti-vesiseoksella eikä haise?

aloittaja....
No voi pee. Ostin nimittäin nettikirpparilta puisia tuoleja ja ilmoituksessa sanottiin niiden olevan lähes uusia, sitten kun menin hakemaan niitä niin se myyjä vasta sanoi että ne ei oo aina olleet niin hyvässä häkkivarastossa ja että edellisessä varastossa oli kosteutta, mutta se oli lukenut että kun ne pyyhkii kloriitilla niin ne on kunnossa. Kysyin että kaaunko ne siellä kosteassa varastossa ehti olla ja kuulemma 2-3kk. En tiedä oliko siellä hometta, mutta oletin tuosta viittauksesta kloriitilla pyyhkimiseen. Ei ne haisseet kyllä homeelle. Sitten googlasin että mikä on yleisin home kellari/varastotiloissa ja näytti olevan tuo sädesieni.

Ei niissä kuitenkaan välttämättä sitä sädesientä ole. Eiköhän melkein kaikki kierrätyskeskuksen yms. vanhat, myytävät kalusteet ole jossain varastoissa välillä majailleet. Ja jos varasto on kylmä, niin onhan niissä usein kosteaakin.

aloittaja...
No niin, mitenköhän tuollaiset vanhan kansan ihmiset sitten sais uskomaan että ne tuolit on vaaralliset. Mun oli nimittäin tarkoitus viedä ne uuteen kämppään, ja koska tämä kämppä on valmiksi kalustettu niin ne ei mahtuneet tänne, joten vein ne vanhemmille säilöön siksi aikaa. Nyt ne meinaa sitten pitää ne itse, kun ilmoitin että ne pitää hävittää. Ehdin siis pyyhkiä ne sillä kloriitilla ennen kun vein niille. Ne ei usko että ne on vaaralliset koska ei oo näkyvää hometta, kohta niiden talokin on pilalla… Tässä just jankkaan isän kanssa ja vaan nauraa että kaikkia höpöjuttuja olen netistä lukenut.

no joo vielä
"Sädesienet tuottavat geosmiinia jonka ihmisnenä aistii hyvin herkästi mullan- ja kellarin-tuoksuisena hajuna" --> Jos eivät haise, eivät todennäköisesti ole homeessa.

aloittaja...
Hmm...uskaltaisinkohan sitten pitää itse ne. Mulla on kyllä jo valmiiksi astma, tosin en ole ikinä altistunut homeille, tämä on vaan perinnöllinen. Tuo kloriitin kanssa siivoaminen otti kyllä henkeen ja poltteli keuhkoja pari vuorokautta, mutta kloriitti onkin aika äkäinen aine ja olen sitä vältellyt aina muuten.

bhhh
Ihanasti täällä sotketaan homeet ja sädesienet. Molemmat kosteusvaurioindikaattoreita, mutta sädesienet ovat sienimäisesti kasvavia rihmamaisia bakteereja eivät homeita. Kovat kalusteet ilman pehmusteita saa kyllä puhdistettua.

Yhteistyössä