Sääriluun murtuma ja kuntoutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klenkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Klenkka

Vieras
Heippa!
Nyt olisi 6 viikkoa siitä, kun sääriluu murtui ja rikkoontui siinä hieman nivelen pintakin. Sääri leikattiin, lainattiin hiukan luuta lantiosta ja ruuvattiin kasaan. Nyt on ollut koko jalan ortoosi 5 viikkoa ja viikon päästä pitäisi saada pois. Voin sanoa, että jännittää!! Suihkussa kun on käynyt, niin polvi on vielä ihan vempula ja muutenkin jalka vielä yläsäärestä turvoksissa.

Sitten asiaan: Ensi viikolla kontrollissa todnäk tehdään kuntoutuskartoitus. Onko kellään MITÄÄN tietoa, kestääkö kuntoutus kuukauden vai kaksi vuotta? Mistään ei tunnu löytyvän mitään tietoa ja mietityttää tuo sairausloman kesto. Olen kumminkin sellaisessa työssä, missä pitäisi seisoa koko työajan, että ihan ensi kuussa ei varmasti ole töihin palaaminen ajankohtaista.

Jännittää =)

Sääriluun murtumasta ei ole kokemusta, mutta kantaluuni murtui helmikuussa. Nyt elokuussa kykenin pääasiassa jalkojen päällä tehtävään työhön, ja uskoisin että sääriluun murtumasta toipuu nopeammin. Minulla suurin ongelma on ollut se, että nilkka jäykistyi pitkän kipsi-/ortoosihoitoajan jälkeen, ja kävely on hankalaa kun nilkka ei taivu kunnolla.

Kyllä se toipuminen käynnistyy nopeasti kun saat ortoosin pois ja jalkaan tulee taas lihaksia.

Tsemppiä :)

Minulla on ollut juuri nilkkamurtuma, joka oli niin laaja, että nimettiin myös sääriluun murtumaksi. Sain kipsin (ortoosi minullakin ) pois viikko sitten ja nyt eilen alkoi fysioterapia. Sairaalan kontrollissa lääkäri ei kirjoittanut lähetettä fysikaaliseen, sanoi vain että kävelemään siitä! Työterveyden kautta pääsin kuntoutukseen. Sain aluksi 10 kerran lähetteen ja sitä sitten katsotaan miten edistyy. Hyvin rajoittuneet ovat nilkan liikkeet vielä. Minulla on istumatyö, mutta vaatii portaiden kävelyä aika paljon, joten en osaa vielä sanoa riittääkö tämä 10 viikon poissaolo työstä.

Leikannut lääkäri sanoi minulle sairaalassa, että kesäheinäkuun vaihteessa tapahtuneen tärvingin jälkeen saan olla jouluna tyytyväinen, jollei nilkka koko aikaa muistuta itsestään. En sitten tiiä. Itsestä se nyt on paljon kiinni, kohta tästä kävelylle=)

Kepit jätit melkein heti osaksi pois ja eilen kokonaan. Kävelen sen minkä pystyn. Hyvää toipumista sinulle!!

Kaikille kanssa sattunut kaikennäköistä..

Nilkkamurtumista muuten löytyy paljon enemmän hoitokertomuksia, vaikka näitä säärimurtumiakin tapahtuu aika reippaasti Suomessa. Itse törppäsin luuni murteeseen liikenneonnettomuudessa, joten olen siinä onnellisessa asemassa, että jatkohoito/kuntoutus menee yksityisen kautta. Pitää vaan olla tarkkana, ettei mene yhtään aikaisempaa töihin ja sitten jää uudestaan saikulle, kun sitten ei liikennevakuutus kuulemma enää korvaa "vanhaa vammaa".

Lääkärit sanoivat koko ajan ensiavusta kotiutumiseen saakka, että vamma on vakava ja olen henkkoht sitä mieltä, että en mene vielä muutamaan kuukauteen töihin. Tosin haaveet on kävelemisestä <3 Edes hiukan, alkaa kyrsimään tämä keppien kanssa kinkkaaminen jo. Osavarauslupa voimassa vielä kolmisen viikkoa ja toiveet luutumisesta kovat. Ensi viikolla olis viisaampi, muttei millään jaksais odottaa :D

Kesäkuun 13pv tipuin rakannustelineeltä. No, siinä ei mitään, mutta perässä tullut massiivinen hirsi katkaisi sääriluuni niin pahasti, että jalkaterä kääntyi 90 astetta ja luut sojotti taivasta kohden. Nyt neljän leikkauksen jälkeen olen kotona pyörötuolissa ja muuten liikun kyynärsauvoilla. Jalkaan laitettin pitkä levy, siitä on nyt 17 viikkoa. Lääkäri sanoi että luutuminen saattaa kestää pitkään. Voi olla että on vielä leikkauksia edessä ,koska saattaa olla että on kuollutta luuta, eikä se luudu. Avomurtumat ovat tosiaan pahoja ja pitkiä hoitaa. Töölössä tehtiin pitkä kielekkeen leikkaus että saatiin iho ehjäksi. Jumppaan mitä voin, mutta jalka tästä tulee vielä, siihen uskon. Seuraava kontrolli 29.11.11

Minulla meni sääriluu poikki alaosasta.
Tehtiin kipsaus, sillä murtuma (joksi myös täysin poikki mennyttä luuta kutsutaan) oli niin siisti, ei pirstaloitunut.
Käytin 6 viikkoa kokojalkakipsiä, eli nivusista varpaan kärkiin saakka ulottuvaa, ja tämän jälkeen vaihdettiin saapaskipsiin vaikka röntgenkuvissa luutumista ei vielä näkynyt. Saan nyt varata painoa jalalle, mutta en voisi kuvitellakaan kävelyä ilman kipsiä tai sauvoja. Olen ollut seuraavaan kontrolliin mennessä sairaslomalla siis 10 viikkoa.
Edelleenkään en ole saanut selville kuinka pitkiä sairaslomia tälläisissä sääriluun murtumissa voi olla? Varsinkin kun työni on hyvin liikkuvaa, tarvitsen autoa (enkä voi sillä vielä ajaa) enkä voisi kuvitellakaan meneväni tekemään työtäni kävelykeppien kanssa. Liikkuminen olisi aivan liian tuskaista ja vaarallistakin.
Olisin kovin kiitollinen vastauksista!

28.5-12 katonlape petti alta seuraus sääri-ja pohjeluun avomurtuma pirstaleinen
nyt 13.9 kepeillä mennään 6 viikon välein röngen/ortopedi kipuja vieläkin jalka (auraa) vasemmalle jonka seurauksena polvi kipeytyy tämän on paljon pidempi projekti kuin luulin tsemmpiä kaikille kohtalo tovereille.

Mulla meni 18-kesäsenä sääriluu kolmesta kohtaa poikki, pohjeluu säilyi ehjänä, 10 viikkoa kipsiä, omatoimista kuntoutusta ja jalka on yhtä hyvä kuin ennen katkeamista.

Minulla murtui liikenneonnettomuudessa elokuussa 2018 sääriluu (avomurtuma) sekä pohjeluu meni poikki kahdesta kohdasta.Sääriluu korjattiin ydinnaulauksella ja pohjeluulle ei (vielä) tehty mitään. Ensi viikolla kontrolli. Jännittää ja pelottaa, missä jamassa on jalka. Painoa en uskalla laittaa leikatulle jalalle vieläkään 50% enempää. Nilkka ja polvi ei taitu kunnolla. Kepeillä yritän liikkua. On tämä vaan ***tumaista yrittää parannella.

Minulla murtui liikenneonnettomuudessa elokuussa 2018 sääriluu (avomurtuma) sekä pohjeluu meni poikki kahdesta kohdasta.Sääriluu korjattiin ydinnaulauksella ja pohjeluulle ei (vielä) tehty mitään. Ensi viikolla kontrolli. Jännittää ja pelottaa, missä jamassa on jalka. Painoa en uskalla laittaa leikatulle jalalle vieläkään 50% enempää. Nilkka ja polvi ei taitu kunnolla. Kepeillä yritän liikkua. On tämä vaan ***tumaista yrittää parannella.
Tsemppiä vain, kyllä siitä vielä jalka tulee.
Terveisin kohtalontoveri.

Yhteistyössä