säännölliset ruoka-ajat

Kyllähän noi jo on vakiintunut kun poika on jo 3v8kk.
Eli aamiainen 8.30, lounas 13, päivällinen 17.30 ja iltapala 20.30

Meillä on muutenkin arkisin aika tutut kuviot, eli aamiaisen jälkeen ulos, sitten syömään, sitten leikkiä ja päiväunet jne.jne.
Minkä ikäinen lapsi sulla on?

meillä tyty 11 kk ja aamupala heti herättyä 7-7.30 lounas 10-11.30 riippuen monelta on syöty aamiainen, välipala yhen tai puol kahen pintaan ja päivällinen neljän viiden aikaan.iltapala seittemän maissa ja unimaito just ennen nukkumaanmenoa kasilta.ovat olleet alusta asti säännölliset,siitä kun ruvettiin kiinteitä syömään.

Aamupala on sitten, kun muksut herää eli 7.30-8.30. Jotain hedelmää saavat yleensä aamupalan ja lounaan välillä. Lounas on 11-12 riippuen vähän aamun touhuista ja heräämisistä. Välipalaa syödään 14-15. Päivällinen on 16.30-18.30 eli ei mitenkään minuuttiaikataululla. Riippuu ruuan valmistukseen käytettävästä ajasta ja myöskin päivän ulkoilusaldosta. Joskus muksut "vaatii" ruokaa ja heti, joten yritetään toki pitää kiinni ajoista ainakin puolen tunnin tarkkuudella. Iltapalaa popsitaan 19-20.

Olen siis kotiäiti ja lapset on 4,5v, 2v ja 1v. Ei meillä kyllä säännöllisistä ajoista voida puhua, mutta hyvin on toiminut. :)

Meillä tyttö 1,3v ja meillä on ollu jo säännöllinen päivärytmi 1/2v asti. se vaan tuntui itsestään tulevan ja hyvin ollaan pärjätty..eli aamupala noin 8.30, lounas 11, välipala noin 15(päikkäreiden jälkeen) päivällinen n.17.30 ja iltapala 20 jälkeen.

Meillä pojat2,10v ja 1,7v.
rytmi voi vaihdella sen mukaan kuinka myöhään aamuisin nukutaan,mutta yleensä:aamupala 8.30sitten ulos leikkimään
aamupäiväruoka 11.30 ja päiväunille
iltapäiväruoka 14.30 ja ulos taasen
välipalaa ehkä 17.00
iltapuuro 19.00 ja nukkumaan 20.00
Tiedän että välipalan ja ruuan toisin päin vaihdot olisi normaalimpaa ja hyvä,mutta tää rytmi pidetään nyt toistaiseksi kun näin on helpompi kun vielä päiväunet nukutaan,esim.useasti otetaan tuo välipala,leipää,hedelmää,ulos mukaan iltapäivällä,näin ollen saamme nauttia ulkoilmasta pidempään.Ja useasti käydään sukulaisilla tai tuttavilla kylässä iltapäivällä,niin siellä saa sitten syödä tarjottavia ja jaksaa vielä kuitenkin iltapalan,eikä jää kuitenkaan mikään kunnon ruoka syömättä:)

archie
Meillä lapset 2v8kk ja 1v6kk ja alusta alkaen olen yrittänyt pitää suht säännölliset ruoka-ajat. Aamupala 8-8.30, lounas 11-12, välipala 13-14, päivällinen 1630-17 ja iltapala 20. Välillä tulee tietty heittoja jos ollaan esim. reissussa mutta noin pääsääntöisesti syödään kyllä tiettyyn aikaan. Ruokakin maistuu paremmin kun ei ole turhia välipaloja välillä. Tuohon ruokailun säännöllisyyteen olen päässyt sillä et alusta alkaen (heti kun sai ruveta kiinteitä syömään) olen tarjonnut ruokaa suunnilleen samaan aikaan joka päivä. Myös nukkuma-ajat olen pyrkinyt pitämään suunnilleen samana joka päivä.

Meillä on suht säännölliset ruoka-ajat, mut se johtuu pääosin siitä et tyttö käy päiväkodissa ja siellä ollaan säännöllisiä. Sit se loppupäiväkin menee siinä samassa rytmissä. Mut kotona ollessa, esim. viikonloput ja lomat saattaa heittää häränpyllyä. Säännöllisyyden saa kun tekee ruokaa aina samaan aikaan, ei kai siinä sen kummempaa ole.

Yhteistyössä