Saatteko aina kutsun lapsen neuvolakäynneille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Olen aina ihmetellyt kun kolmevuotiaasta eteenpäin ei ole ikinä tullut kutsua neuvolaan..
Itse olen aina ottanut yhteyttä että kuuluisiko meidän tulla käymään vai ei?

Nytkin lapsi on jo 6+puolvuotta ja edellinen käynti viisvuotistarkastus (tosin jälkijunassa sekin).
Pitää varmaan taas soittaa ja kysyä tullaanko. Sama koskee hammastarkastuksia.
Joskus tullut aika jonka ovat peruneet eikä uutta tullut tilalle. Senkin kyselin jälkeenpäin.

Ainakin meillä on pitänyt itse soittaa ajat 8 kk eteenpäin. Sitä ennen katsottiin yhdessä neuvolakäynnillä sopiva aika seuraavalle käynnille. Ja neuvolakorttiin on merkitty seuraavan käynnin aika esim. meillä seuraava käynti 3 v.

muoks* Hammastarkastuksiin taas on kilahtanut postilaatikosta kutsu tai ilmoitus, että piää varata aika.

Outoa kun olen aina luullut että niihin tulee kutsu. Mitenkäs ne neuvolantädit sit seuraavat huono-osaisempien lapsien kuulumisia kun ei niiden vanhemmat varmaan vapaaehtoisesti vie niitä näytille. Jos eivät tarhassakaan käy. Mulla on meinaan aina ollut sellainen mielikuva että neuvolakäynnit ovat myös jonkinlainen lasten "turvaverkko" jos kaikki ei ole hyvin..

Kyllä se neuvola-aika pitää aina ite varata. Alussa se käytännössä menee niin, että sovitaan edellisella kerralla, mutta kun käynnit harvenee, pitää itse soittaa ja varata.

Jos alkaa aikoja jäädä väliin niin sitten soittavat neuvolasta perään.

Turha niihin on kutsua, ei se terkkarin valitsema aika kuitenkaan sopisi. Siksi äiti/isä soittaa ja sopii itse sopivan ajan.

Ihmiset saattavat asua useammalla paikkakunnalla ja lapset voivat olla eronnen parin huostassa vuorotellen. Tai yksinkertaisesti eivät halua käydä neuvolassa tai ovat käyneet yksityisessä neuvolassa. Olisi aika järjetöntä neuvolasta soitella perään. Meillä esim. on lastenpolilla käyntiä usein ja siellä katsotaan samalla kehitysjutut ja painot yms. joten neuvolaan ei ole tarvetta mennä niin usein.

Yhteistyössä