Saatas rakentaa miehen suvun maille mutta maa ois pelkästään miehen nimissä. Enkö silloin omistas talosta kummiski puolet?

17.05.2010
180
0
16
Tietääks joku nät lakipykäliä tms?

Saatas rakentaa miehen suvun maille, mutta heillä ollut aina sääntö ettei maata saa ostaa/periä muu kuin rintaperillinen. Ollaan tässä katottu talopaketteja ja laina asunnosta menisi siis puoliksi. Eikö se mee niin että jos ero tulee niin mies maksaa minulle puolet asunnosta vaikka tontin omistaakin? Ja jos mies esim. kuolee niin lapset perii tontin. Ikävä miettiä tälläisiä vaihtoetoja mutta on pakko.

Voit omistaa talosta puolet, mutta siitä ei varsinaisesti kai ole mitään hyötyä. Maapohjan omistaja viimekädessä päättää mitä talolle tapahtuu, esim. voi ajaa sen jyrällä matalaksi, koska omistaa maapohjan ja lainhuudon siihen. Kiinnitykset haetaan tuohon tonttiin, ja ne ovat miehesi nimissä. En ottaisi yhteistä asuntolainaa, ellen omistaisi myös tonttia. Mies omistaa tontin -> mies ottaa lainan ja omistaa myös talon.

Jos olette naimisissa ja maan omistajien testamentissa ei erikseen ole mainittu, että perillisten puolisot eivät ole oikeutettuja perintömaahan, eron sattuessa sinun ja miehesi omaisuus menee teille puoliksi, myös maa.

Kyllä mun käsityksen (ja myös oman kokemuksen) mukaan kiinteistön omistaja on tontin omistaja. Ellei siis ole tehty esim vuokrasopimusta. En sitten osaa sanoa voiko tehdä jonkun erillisen paperin, jolla todetaan talon olevan yhteisomistuksessa.

Paska juttu sun kannalta. En lähtis rakentamaan tontille, jolle mulla ei olis mitään oikeuksia. En myöskään haluaisi kodikseni kutsua taloa, johon mulla ei olisi myöskään mitään oikeuksia. Mksikään vuokralaiseksi ala parisuhteessa. Sairaaks alkaa mennä nämä perintöjutut, aivan kertakaikkiaan.

Joka omistaa/hallitsee maapohjaa, omistaa myös siihen kuuluvat ainesosat =talo, mökki tms. Jos miehesi omistaa tai vuokrasopimuksen nojalla hallitsee tonttia, jolle rakennatte, on talo "hänen nimissään", kirjaimellisesti. Jos laina on yhteinen vastaatte siitä yhdessä ja erikseen. Jos tulee erotilanne, talo luetaan miehen varoihin. Jos talo tuolloin velaton ja oletetaan ettei muuta omaisuutta ja velkaa ole, mies maksaa sinulle tasinkona puolet varallisuudesta, jos ei ole avioehtoa. Tehkää keskinäinen sopimus talon käsittelystä mahdollisen eron tai esm. kuolemantapauksen johdosta. Kaikissa tapauksissa konsultoi asian tuntevaa lakimiestä selvittääksesi oikeutesi ja velvollisuutesi. Tämä aiheuttaa paineita suhteessa, mutta jos olet vastuussa talon velasta, etkä omista ko. taloa, niin luulisi olevan selvää että omiaan saa kysyä. Jos ei ole selvää, niin jokun muukin voi olla epäselvää. En maalaile tällä piruja seinälle. Parempi laitta asiat paperille kuin takuta ongelmatilanteessa käräjäoikeutta myöten asioista.

Tässä kunnassa ei anneta rakennuslupaa pariskunnalle, jos ei myös tontti ole kummankin nimissä tai tontin vuokrasopimuksessa ei ole kummankin nimeä. Älä ihmeessä suostu ap tuohon, kaivat itsellesi pahaa kuoppaa.
Tontti kummankin nimiin, tai sanoudut irti koko hommasta.

Alkuperäinen kirjoittaja guest:
Joka omistaa/hallitsee maapohjaa, omistaa myös siihen kuuluvat ainesosat =talo, mökki tms. Jos miehesi omistaa tai vuokrasopimuksen nojalla hallitsee tonttia, jolle rakennatte, on talo "hänen nimissään", kirjaimellisesti. Jos laina on yhteinen vastaatte siitä yhdessä ja erikseen. Jos tulee erotilanne, talo luetaan miehen varoihin. Jos talo tuolloin velaton ja oletetaan ettei muuta omaisuutta ja velkaa ole, mies maksaa sinulle tasinkona puolet varallisuudesta, jos ei ole avioehtoa. Tehkää keskinäinen sopimus talon käsittelystä mahdollisen eron tai esm. kuolemantapauksen johdosta. Kaikissa tapauksissa konsultoi asian tuntevaa lakimiestä selvittääksesi oikeutesi ja velvollisuutesi. Tämä aiheuttaa paineita suhteessa, mutta jos olet vastuussa talon velasta, etkä omista ko. taloa, niin luulisi olevan selvää että omiaan saa kysyä. Jos ei ole selvää, niin jokun muukin voi olla epäselvää. En maalaile tällä piruja seinälle. Parempi laitta asiat paperille kuin takuta ongelmatilanteessa käräjäoikeutta myöten asioista.

Juuri tätä minäkin tarkoitin. Talon "omistajalla" ei ole paljoa sanavaltaa. Jos nimesi kelpaa velkakirjaan, pitäisi se kelvata myös lainhuudatukseen. Toivottavasti saatte asian järjestymään.

Kysy pankista neuvoa tilanteessa.

Meillä on vähän sama tilanne. Rakennetaan yhteistä taloa miehen maalle. Meillä on lisäksi avioehto.
Pankinjohtaja teki meille sopimuspaperin, jonka mukaan talo tulee olemaan kuitenkin yhteinen, koska molemmat sitä maksetaan.
Tosin pankinjohtaja sanoi, että hän tutki tarkkaan, miten tällaisissa tilanteissa on tapahtunut. Jos on ollut jollain tapaa mahdollisuus osoittaa, että on osallistunut talon maksamiseen, niin kyllä se on huomioitu erotilanteessa. Mutta se on pitänyt avioerotilanteessa ottaa puheeksi, että talon kustannuksiin on itsekin osallistunut.

Me tehtiin kuitenkin se sopimuspaperi mustaa valkoisella. Eipä ole jälkikäteen mitään ihmettelyä, kuka talon omistaa ja miten.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Kysy pankista neuvoa tilanteessa.

Meillä on vähän sama tilanne. Rakennetaan yhteistä taloa miehen maalle. Meillä on lisäksi avioehto.
Pankinjohtaja teki meille sopimuspaperin, jonka mukaan talo tulee olemaan kuitenkin yhteinen, koska molemmat sitä maksetaan.
Tosin pankinjohtaja sanoi, että hän tutki tarkkaan, miten tällaisissa tilanteissa on tapahtunut. Jos on ollut jollain tapaa mahdollisuus osoittaa, että on osallistunut talon maksamiseen, niin kyllä se on huomioitu erotilanteessa. Mutta se on pitänyt avioerotilanteessa ottaa puheeksi, että talon kustannuksiin on itsekin osallistunut.

Me tehtiin kuitenkin se sopimuspaperi mustaa valkoisella. Eipä ole jälkikäteen mitään ihmettelyä, kuka talon omistaa ja miten.

Ai niin, meidän tapauksessa ei ollut edes järkeä laittaa tonttia myös mun nimiin, koska se kuuluu osana isoon tilaan. Olisi jouduttu lohkomaan erikseen määräala taloa varten ja turhaa lisärahanmenoa olisi aiheuttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja sinisiipi-perhonen:
Eli pankinjohtaja voi tehdä tälläisen paperin...? Luulen että noissa maajutuissa on ehtona ettei aviopuolisolla ole maahan mitään oikeutta.

Pankinjohtaja voi tehdä tämmösen paperin, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että se maapohja ja sen oikeudet kuuluu edelleen maan omistajalle. Eli siihen tontille voi tulla vaikka talon viereen sikala, jos maanomistaja niin haluaa. Tai maanomistaja voi muutoin tehdä talon "arvottomaksi". Suosittelen lämpimästi, että se joka omistaa tontin, omistaa myös talon, ja ottaa lainan vastatakseen. Omassa suvussa on kokemusta asiasta, että "ei-toivottu-miniä" joutui laittamaan nimensä velkakirjaan, mutta ei omistanut mitään, ja lopulta makseli lainan.

kuka tahansa voi tehdä paperin, Suomessa on sopimusvapaus, ja voitte sopia asioista niinkuin haluatte. ---rakennuspaikan lohkominen omaksi tilaksi on pikkujuttu verrattuna siihen että rakentaisitte mieheis suvun kantatilan maille, joilla on täysin eri omistajat kuin te tai puolisosi. Vaikeuksia tulee mm. kiinnitysasioissa = vakuudet pankille. Pikkujuttu se on myös sen päänsäryn rinnalla joka tulee mahdollisen eron ja osituksen johdosta. Se, että miehesi suku haluaa maitten pysyvän rintaperillisillä tms. ei perustu mihinkään lakiin, se on suvun keskenään sopima juttu, jos näin asia on.

Mun kaveri rakennutti aikoinaan puolisonsa kanssa talon tontille, joka oli puolison nimissä (perintönä saatu). Heille kun tuli ero ja talo tontteinern myytiin niin erikseen arvioitiin talokaupassa tontin hinta, joka meni suoraan kaverini puolisolle ja talon osuus puoliksi. Tosin laikimiesten avulla oli omistusoikeudet tehty jo ennen talon rakennusta, en tiedä tarkkaan millainen sopimus heillä oli.

Mulle pankin lainaihminen sanoi suoraan että näistä on niin monta riitaa, että hän suosittelee AINA tontin lainhuutoa molempien nimiin tai vaihtoehtoisesti monisivuista erillistä asianajajien tekemää sopimusta. Siihen paperiin laitettu summa on kuulemma moneen kertaan osoittautunut hyväksi sijoitukseksi joko yllättävässä kuolemantapauksessa (ja toisen perijät haluavat hyötyä ) tai riitaisessa erossa.

Soitin lakimiehelle. Niin sanoi ettei pitäs olla ongelmaa kun ollaan naimisissa ja ei ole avioehtoa. Mutta hän lupasi kyllä varuiksi kirjoittaa asiasta paperit. Jos ero tulee, maa jää miehelle ja minä saan puolet asunnon arvosta.

Hyvä juttu =)

Siis JOS ero joskus tulee, kinattavaa on vaan oikeista asioista eikä tarvi keskittyä siinä samassa taloudelliseen puoleen.

Siksi meilläkin on avioehto (miehen yritystoiminnan takia, mut rajattu siitä uloos kokonaan)

Soitin lakimiehelle. Niin sanoi ettei pitäs olla ongelmaa kun ollaan naimisissa ja ei ole avioehtoa. Mutta hän lupasi kyllä varuiksi kirjoittaa asiasta paperit. Jos ero tulee, maa jää miehelle ja minä saan puolet asunnon arvosta.

...siinähän se on selevällä suomen kielellä.

meil on samalainen juttu.. siis mun isä oli laittanut papereihin ettei aviopuolisoilla ole perimisoikeutta tilaan/maihin. Joten lapsi olisi se ns.perijä. Mut toisaalta puolisoilla on asumisoikeus mikä taas antaa puolisolle eli leskelle mahdollisuuden jäädä asumaan asuntoon joka on kyseisellä maapohjalla. Joten jos mä potkasen tyhjään niin mun perheellä: mies ja lapsi olisi jonkin sortin oikeus jäädä asumaan alueelle vaikka mun sisarukset eivät sitä esim. hyväksyisi. avopuolisolla tätä oikeutta ei ole. :p monimutkaista

Yhteistyössä