Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ommuuten ärsyttävää kun muistaa jonkun biisin sävelen, mutta ei sanaakaan lyriikasta.
Yritä siinä sitten kysellä ihmisiltä netissä, että mikä tään biisin nimi on...sävel menee kutakuinkin näin rätä-tätä-diudiu-däm..
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ymmärtääkseni ei o... :unsure:
Hiivatti!

Se karhu mitä olen syönyt on kyllä ollut niin mureaa eli pitkään hautunutta, että vaikea uskoa, että siinä on mikään muu enää hengissä kun maku, mikä oli kieltämättä todella maukas. 150 asteessa on tapana minulla haudutella lihaa alkushokin, eli paiston päälle.
Trikiini kuitenkin kuolee jo 61 asteessa yhdessä minuutissa, ja 62 asteessa se elää enää sekunnin niin en näe mahtollisuutta että Virupoijjat olis senkin saanut tunaroitua.🤔
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja ruuttis
Hiivatti!

Se karhu mitä olen syönyt on kyllä ollut niin mureaa eli pitkään hautunutta, että vaikea uskoa, että siinä on mikään muu enää hengissä kun maku, mikä oli kieltämättä todella maukas. 150 asteessa on tapana minulla haudutella lihaa alkushokin, eli paiston päälle.
Trikiini kuitenkin kuolee jo 61 asteessa yhdessä minuutissa, ja 62 asteessa se elää enää sekunnin niin en näe mahtollisuutta että Virupoijjat olis senkin saanut tunaroitua.
Ei kannata pelleillä raja-arvoilla, trikiini on oikeasti paha vitsaus. Meillä Suomessa lihatarkastus onneksi toimii. Toivottavasti myös Virossa. Espanjassa ilmenee vuosittain muutama kymmenen trikiinitartuntaa (pahin maa Euroopassa), ilmeisesti ilmakuivattu kinkku ei ole ollut tarkastettua? Tai sitten tarkastukseen lähetetty näyte on eri eläimestä kuin ruoaksi valmistetusta, tuota ruokakorruptiota esiintyy sekä idässä että etelässä.
Tuolla Algoman asuinsijoilla vaaditaan kypsennystä 74-asteiseksi (165 Fahrenheit-astetta).
Kotipakastus ei tapa Suomessa villieläimissä esiintyvää Trichinella nativaa. Suomen karhuista noin 1/10 on loisen kantajia, ilveksistä joka toinen. :eek:

Ruokavirasto:
Siitä huolimatta että trikiinit tuhoutuvat jo +62,2 celsiusasteessa, suositellaan lihan kuumentamista kauttaaltaan vähintään +70 celsiusasteeseen, mikäli on mitään epäilyksiä lihan laadusta tai mikäli sitä ei ole tarkastettu trikiinien varalta.

Tarkastuksia Suomessa
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata pelleillä raja-arvoilla, trikiini on oikeasti paha vitsaus. Meillä Suomessa lihatarkastus onneksi toimii. Toivottavasti myös Virossa. Espanjassa ilmenee vuosittain muutama kymmenen trikiinitartuntaa (pahin maa Euroopassa), ilmeisesti ilmakuivattu kinkku ei ole ollut tarkastettua? Tai sitten tarkastukseen lähetetty näyte on eri eläimestä kuin ruoaksi valmistetusta, tuota ruokakorruptiota esiintyy sekä idässä että etelässä.
Tuolla Algoman asuinsijoilla vaaditaan kypsennystä 74-asteiseksi (165 Fahrenheit-astetta).
Kotipakastus ei tapa Suomessa villieläimissä esiintyvää Trichinella nativaa. Suomen karhuista noin 1/10 on loisen kantajia, ilveksistä joka toinen.

Ruokavirasto:
Siitä huolimatta että trikiinit tuhoutuvat jo +62,2 celsiusasteessa, suositellaan lihan kuumentamista kauttaaltaan vähintään +70 celsiusasteeseen, mikäli on mitään epäilyksiä lihan laadusta tai mikäli sitä ei ole tarkastettu trikiinien varalta.

Tarkastuksia Suomessa


Mä en usko tuohon ilmakuivatun kinkun osuuteen. Siis kun ne kontrolloidaan ja tutkitaan aivan samoin tavoin kuin vaikka Parmankinkun almistukseen valitut porsaanpersukset.


Mutta raaka possuliha muutoin voi kyllä hyvin olla siellä syypää. En tilaa siellä ikinä porsat muutoin kuin pitkään haudutetuissa padoissa koska niitten mielestä sen voi jättää vielä reilusti pinkimmäksi mitä master chef-ohjelmissa ja niissäkin mun mielestä tarjotaan possua raakana.

Harmaa on, joissain asioissa, hyvä.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja m1es
Ihanat nämä esivaihdevuodet. Menkkoja on 13 kpl/vuosi, kun ennen oli 12.
Tiedän.

Tosin mulla menkat voivat olla puolikin vuotta veks ja sit ne iskevät ylläripyllärinä reissussa tai jo lentoasemalla kun ei ole muuta mahdollisuutta kuin ostaa aseman minimarketista kymmenen terveyssidettä seitsemällä eurolla. -Ja alkavat tottakai uudelleen jo kahden viikon kuluttua.
 
  • Surullinen
Reactions: Echo
Onko vuoden pituus kuitenkin pysynyt samana?
Ai, hups. Eipäs ookaan. Mulla on the Menkkakalenteri keittiössä. Tammikuussa on Libressen kuva, helmikuussa O.B:n kuva. Maaliskuussa kun sulaa jääjääjää, on verivanan kuva, huhtikuu jo lämmittää.
Mut se mun kalenteri menee tammikuun 2024 puolelle. :eek:





Ja se mitä meinasit kysyä seuraavaks: tuh, tuh, tuhveron kuvaa siinä EI ole. :sneaky:
 
  • Haha
Reactions: Lispetti ja m1es
Tammikuu on menkkakuu
Helmikuu on rättikuu,
Maaliskuussa vana hankeen jää jää jää,
Huhtikuussa sulaa peräpää.

Toukokuu on PMS-kuu,
kesäkuu on turvotuskuu,
heinäkuussa hajoo pää, pää, pää,
elokuussa sitä räjähtää.

:(
 
  • Vau!
Reactions: m1es

Yhteistyössä