Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Se on sitten tänään lusijan päivä.
Joo, tiedetään, että svedut juhlii jotain sinnepäinolevaa joulukuussa, mutta tää onkin ihan jotain muuta.
Eli se on päivä, jolloin aloitan perunan noston myymälää varten. Ja sitä kuokkaa, millä niitä perunoita maasta esiin tongitaan sanotaan näillä nurkin lusaksi ja sen käyttö taas on lusaamista tai lusimista. Ja tekijänimi taas on siitä johtuen lusaaja/lusija.
On muuten tuo Solist tavattoman hyvänmakuinen peruna, kolme varttia pellolta lautaselle- menetelmällä.
 
Se on sitten tänään lusijan päivä.
Joo, tiedetään, että svedut juhlii jotain sinnepäinolevaa joulukuussa, mutta tää onkin ihan jotain muuta.
Eli se on päivä, jolloin aloitan perunan noston myymälää varten. Ja sitä kuokkaa, millä niitä perunoita maasta esiin tongitaan sanotaan näillä nurkin lusaksi ja sen käyttö taas on lusaamista tai lusimista. Ja tekijänimi taas on siitä johtuen lusaaja/lusija.
On muuten tuo Solist tavattoman hyvänmakuinen peruna, kolme varttia pellolta lautaselle- menetelmällä.
eipä tuu mieleen että olis tullu syötyä solistia, ostan aika usein annabelleä
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Onhan Annabellekin hyvä ja Solistia parenpikin siinä mielessä, että on ns. koko kauden peruna. Solist on parasta ennen joulua, kuten Timokin.
Minä olen viime vuodet kasvattanut eniten Carreraa. Aikainen, mutta säilyy pitkään. Timoa pidän syömäkelpoisena toukokuusta heinäkuuhun suoraan maasta nostettuna. Annabella on erinomainen keittoperuna (sekä kokonaisena keitettäväksi että keittoihin) koko kauden.

Sinä @diogenes 57 kuokit ilmeisesti jossakin kaukana pohjoisessa? Wikipedia tarjoaa lusan käyttökohteeksi paperin leikkaamisen paperitehtaassa tai nilan irrotuksen pettuleivän teossa...
 
Minä olen viime vuodet kasvattanut eniten Carreraa. Aikainen, mutta säilyy pitkään. Timoa pidän syömäkelpoisena toukokuusta heinäkuuhun suoraan maasta nostettuna. Annabella on erinomainen keittoperuna (sekä kokonaisena keitettäväksi että keittoihin) koko kauden.

Sinä @diogenes 57 kuokit ilmeisesti jossakin kaukana pohjoisessa? Wikipedia tarjoaa lusan käyttökohteeksi paperin leikkaamisen paperitehtaassa tai nilan irrotuksen pettuleivän teossa...
En kuoki Pirkanmaata pohjoisemmassa.
Mutta en ole tuolle työkalulle muuta nimeä kuullut, paitsi jotkut itseään oikeakielisinä pitävät puhuvat vain kuokasta.
Minusta kuokan lapa taas on yhtenäinen levy, mutta lusa on yleensaä kolmipiikkinen. Ja sitäpaitsi lusaa on tehty myös suorana, ns. talikkomallisena, vaikka tämä vinkkelimalli taitaa olla yleisenpi.
 
jotenkin arvelinkin että ei ole paras muusipottu

jatketaan puikulalla
Puikulastas ei ole minkäänlaisia kokemuksia, mutta mielestäni paras muusiperuna on Pito.
se on myös paras valinta, kun tehdään imellettyä perunalaatikkoa, koska sen tärkkelyspitoisuus on muistaakseni jotain 17% vaiheilla, kun se yleensä ruokaperunoissa on huomattavasti alhaisnpi.
Pito vain on häviämässä markkinoilta sen hajoamistaipumuksen vuoksi.
 
Minä olen viime vuodet kasvattanut eniten Carreraa. Aikainen, mutta säilyy pitkään. Timoa pidän syömäkelpoisena toukokuusta heinäkuuhun suoraan maasta nostettuna. Annabella on erinomainen keittoperuna (sekä kokonaisena keitettäväksi että keittoihin) koko kauden.

Sinä @diogenes 57 kuokit ilmeisesti jossakin kaukana pohjoisessa? Wikipedia tarjoaa lusan käyttökohteeksi paperin leikkaamisen paperitehtaassa tai nilan irrotuksen pettuleivän teossa...
Carreeraa meillä viljeltiin jokunen vuosi sitten, mutta vaikka itse pidin siitä kovastikin, asiakkaat eivät oikein lämmenneet sille ja siksi se jäi vain parin vuoden kokeiluksi.
 
  • Surullinen
Reactions: m1es
Annabelle ja nicola ovat mun suosikkipotut. Ja se uusi frexkin on maukasta.

Mut sain tänään toisen piikin. Käsi on kipeä. Ei nostettais pottuja...


Mutta kanria, tääääääältä tullaan! Odota, odota, tslvi on ihan pian...

(Vaiks ruttupotut eivät mieleeni olekaan)
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
  • Tykkää
Reactions: Echo
Muistaako joku teistä farmareista perunan, joka on punainen kuin punajuuri, ei kasva kovin isoksi, mutta on runsaasti juuressa. Peruna on hiukan tumma heti kuoren altakin. Säilyy erittäin hyvin yli talven. Jos voisitte antaa mulle sen nimen.
 
Muistaako joku teistä farmareista perunan, joka on punainen kuin punajuuri, ei kasva kovin isoksi, mutta on runsaasti juuressa. Peruna on hiukan tumma heti kuoren altakin. Säilyy erittäin hyvin yli talven. Jos voisitte antaa mulle sen nimen.
Vanhempani kasvattivat aikoinaan "Norjan punaista", joka hieman vastaa kuvaustasi. Seuraavan kommentin mukaan olisi kysymys amerikkalaisesta Kerrs Pinks-lajikkeesta, vaikka itse tuota hieman epäilen...

 
  • Tykkää
Reactions: Algoma
Muistaako joku teistä farmareista perunan, joka on punainen kuin punajuuri, ei kasva kovin isoksi, mutta on runsaasti juuressa. Peruna on hiukan tumma heti kuoren altakin. Säilyy erittäin hyvin yli talven. Jos voisitte antaa mulle sen nimen.
Meillä on jo parin vuoden ajan ollut siemenlisäyksessä punainen Mulberry Beauty-lajike joka täyttää nuo mainitsemasi tuntomerkit. Ehkä jo tänä vuonna siitä saadaan myyntiinkin. sinisistä olemme joskus viljelleet Blue Ckngoa, mutta eipä siitäkään täällä korvessa kukaan innostunut.
 
  • Tykkää
Reactions: Algoma

Yhteistyössä