Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
r0s
Ostin ärrältä Meilläkotona-lehden joulunumeron jouluherkuista.
Siinä oli kivasti kaikkea modernia lohivoileipää ja uudenlaista joulutorttua jne.

No, sit oli osio "Parasta pöytään aatoksi", eli mentiin jouluruuan ytimeen.
Teemana Itämaan tietäjien jäljillä, ja mun su vak ki -tutka alkoi piipata.
Eli joulupöytään pitäisi kattaa...
-Batata harra -perunoita
-Baharat-maustettua naudan ulkofileetä
-Harissa-tahnalla maustettua punajuuri-röstipeltiä
-Manakeesh-pitaleipiä
-Sumakkisipulit (no tää ei ollu itämaista)
-valkosipulihummus
-shawarma-kanaa
-myskikurpitsa-falafelit

...arvatenkin sen jälkeen lauletaan jollekin ara fat-huiviselle geeli tukalle "joulupukki, joulupukki..."

Niimut sehän on kivaa avartaa maailmankuvaansa ja kokeilla millaisia herkkuja (tai ei herkkuja) muissa maissa joulupöydässä syödään!


Tosin toi ei kuulosta siltä vaan joltain fuusiokeittiöltä.
 
r0s
Itämaan tietäjien maissa ei joulua vietetä, vaan tuo oli kokoon kyhätty lista vaan lähi-Idän ruuista.

No mut voinee soveltaa jotain talvikauden juhla-ateriaa.

Noissa on kyllä se ongelma, että harvemmin pöydässä on yhtä paljon erilaisia herkkuja kuin suomessa. Tai jos on, ni ne ovat kaik jotain riisin kanss syötäviä pöperöitä joista on juhlallisuus kaukana.
 
Huomenta!
Onko @m.e.k. lla huono aamu?
Mä yritin saada vähän lisää torkkuaikaa kun kersat tuli herättään, huonolla menestyksellä. Loistava idea hiljaisesta telkun katselusta kariutui siihen kumpi istuu minnekkäkin, kumpi ottaa minkäkin torkkupeiton, kumpi käyttää kaukosäädintä ja vimppana vaan ei suinkaan vähäisimpänä metelinä mitä kanavaa katsoo....
@Echo sulla kun on suhteita niin voisit kysellä miksi luoja loi minun lapselleni niiiiin kovan äänen...?
Ei tuo taho onnistua muksujen kanssa. :confused:
Mä heräsin jo 4.30. Nyt heräsin uudestaan. Nukuin jotakin 2h.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellimaar
r0s


Mutta vaikkapa nää Kreikkalaiset jouluherkut. Jooh, haluan maistaa. Mut kauheasti makeaa ja oikeaa ruokaa sit vain soppa, kaalikääryleet ja possupata.

Tosin kaalikääryleitä sitruunakastikkeella on ihan pakko kokeilla. Heti tulevalla viikolla!
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Ostin ärrältä Meilläkotona-lehden joulunumeron jouluherkuista.
Siinä oli kivasti kaikkea modernia lohivoileipää ja uudenlaista joulutorttua jne.

No, sit oli osio "Parasta pöytään aatoksi", eli mentiin jouluruuan ytimeen.
Teemana Itämaan tietäjien jäljillä, ja mun su vak ki -tutka alkoi piipata.
Eli joulupöytään pitäisi kattaa...
-Batata harra -perunoita
-Baharat-maustettua naudan ulkofileetä
-Harissa-tahnalla maustettua punajuuri-röstipeltiä
-Manakeesh-pitaleipiä
-Sumakkisipulit (no tää ei ollu itämaista)
-valkosipulihummus
-shawarma-kanaa
-myskikurpitsa-falafelit

...arvatenkin sen jälkeen lauletaan jollekin ara fat-huiviselle geeli tukalle "joulupukki, joulupukki..."
Hih, siinä on vaihtelua jouluruokaan. Mulle ei ole niin väliä kun olen uskonnoton. :X3:
Tai oikeestaan lisukkeita. Mä ostan aina vaan kinkun, lanttulaatikon ja perunalaatikon. Porkkanalaatikosta en tykkää ja maksalaatikko on arkiruoka. En välitä rosollista.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
r0s
Makaroilaatikosta sen verran, että toisen mummon luona oli sitä joulupöydässä. Siis makaronilaatikkoa, ilman lihaa. Hieman makeaa, voista, pinnalla rapea kerros korppujauhoja. Vähän siis tyyliä mac and cheese, mut ilman juustoa.

Ehkä se oli ajateltu lapsille jotka eivät lantuista ja porkkanoista tykkää... Mut hiton hyvää oli karjalanpaistin kyljessä!
 
r0s
Oikea joulu?
Joulu on todennäkösesti loka-marraskuussa.
Jouluevankeliumin esittäminen ja jouluruuat jäis, lahjaperinnekin ehkä niiltä tietäjiltä. Kynttilät ja jouluvalot kans.

Mut kuusi, joulupukki ja tontut heivattais hankeen...eiku loka-marraskuiseen vesilätäkköön.

Kai te nyt edes jotain sahramipullaa saisitte ku sehän oli eri arvostettua siihen aikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
r0s
Juu tai ei ruualla ole kristinuskossa väliä, vaikka vetäis jouluna moottoriöljyä.

Mutta the pointtini on se, että siinä lehdessä koko jouluaterian korvaaminen jollain husu hus sein -mätöllä herättää epäilyksiä toimittajan motiiveista.

Mut oisko paha, jos saataisiin jokunen muslimi kääntymään kristinuskoon vain joulun vuoksi? Tai jouluruokisen vuoksi. Kokeilehan toteuttaa lähetyskäskyä siihenkin suuntaan. Kaikki keinot sallittuja!
 
Mut oisko paha, jos saataisiin jokunen muslimi kääntymään kristinuskoon vain joulun vuoksi? Tai jouluruokisen vuoksi. Kokeilehan toteuttaa lähetyskäskyä siihenkin suuntaan. Kaikki keinot sallittuja!
Tai so ma li:

Meen Itikseen joku kolttu päällä lyömään rumpua:"Oi jooooos minää oleeen mus ta, murjaa nien kuningas..."
 

Yhteistyössä