Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Hyi, katoin Netflixistä Joker-elokuvan. Ihme väkivallalla mässäilevä elokuva.
Katoppa uudestaan, kyse ei niinkään ole väkivallalla mässäilystä vaan siitä miten yhteiskunta hyväksyy erilaisuuden (mielenterveys ongelmaiset ja syrjäytyneet jne...) ja miten yhteiskunnan suhtautuminen voi näkyä sitten eriarvoisessa asemassa olevan ihmisen käytöksessä (varsinkin sen jälkeen kun heillä flippaa pahasti yli = kyllästyvät huonoon kohteluunsa jne..).
Mä tykkäsin elokuvasta, en väkivallan takia vaan sen asian ytimen takia.
 
Katoppa uudestaan, kyse ei niinkään ole väkivallalla mässäilystä vaan siitä miten yhteiskunta hyväksyy erilaisuuden (mielenterveys ongelmaiset ja syrjäytyneet jne...) ja miten yhteiskunnan suhtautuminen voi näkyä sitten eriarvoisessa asemassa olevan ihmisen käytöksessä (varsinkin sen jälkeen kun heillä flippaa pahasti yli = kyllästyvät huonoon kohteluunsa jne..).
Mä tykkäsin elokuvasta, en väkivallan takia vaan sen asian ytimen takia.
*sori tulee juonipaljastuksia*
Joo kyllä se pointti tuli esille. Mut ei se äijäkään sitä helpoksi tehnyt, eikä esim.potkujen saaminen oikeuta väkivaltaan. Eikä se että metrossa 3 miestä yrittää härnätä jotain naista ja samalla härnää sitä miestä, oikeuta tappamaan.

Jotenki siinä kun ne pellet riehui lopussa, tuli taas semmonen BLM-olo että halutaanko väkisin anarkiaa ja tehdä poliisista se paha.
Kun tuntuu että sitä asetelmaa on viime aikoina yritetty tuoda.

Mua vaan ärsyttää se, että nykyisin pitää olla joku megatraaginen tai väkivaltainen leffa tai rooli että saa Oscarin. Tavallinen, hyvin tehty leffa ei enää riitä.

Ja vaikka mt-potilailla kaatuu asiat usein päälle, niin lähes samanaikaiset potkut, 2 pahoinpitelyn kokeminen, psyk.sairaanhoitajan palvelujen loppuminen, sen kuuleminen että olet adoptoitu&hyväksikäytetty lapsena ja se että tv-shown juontaja pilkkaa showssaan tätä miestä, ei ole ihan tavis-mt:n arkea...
Hakemalla haettiin siis draamaa ja alamäkeä.

Vaikka Hesari on muutoin kuralehti, niin sen elokuva-arvosteluun luotan. Antoi vain 3 tähteä.
 
Tai mun mielestä on helppo tehdä Oscar-elokuva.
Ei laiteta mitään iloa siihen, ympäristö on karua (betoniseinää ja roskaläjää), kaikki menee päin v-ttua ja lopuksi päähenkilö tuijottaa hullua tuijotusta jotain vessan kaakelia vasten.

Äääääh....:) t:kyynikko
 
Mut ei se äijäkään sitä helpoksi tehnyt, eikä esim.potkujen saaminen oikeuta väkivaltaan. Eikä se että metrossa 3 miestä yrittää härnätä jotain naista ja samalla härnää sitä miestä, oikeuta tappamaan.
Ei tietenkään oikeuta, mutta hänhän ei ollutkaan terve päästään, sen lisäksi ne potkut oli tavallaan se viimeinen niitti kaiken työpaikkakiusaamisen ym syrjimisen päälle.

Jotenki siinä kun ne pellet riehui lopussa, tuli taas semmonen BLM-olo että halutaanko väkisin anarkiaa ja tehdä poliisista se paha.
Mä taas aloin miettimään niiden pellejen riehumisten aikana sitä miten helposti yksi ihminen voi saada ison joukon esim. mellakoimaan.
Mietis miten amerikassa mellakoidaan nykyään melkein joka viikko jo.

Ja vaikka mt-potilailla kaatuu asiat usein päälle, niin lähes samanaikaiset potkut, 2 pahoinpitelyn kokeminen, psyk.sairaanhoitajan palvelujen loppuminen, sen kuuleminen että olet adoptoitu&hyväksikäytetty lapsena ja se että tv-shown juontaja pilkkaa showssaan tätä miestä, ei ole ihan tavis-mt:n arkea...
Hakemalla haettiin siis draamaa ja alamäkeä.
Unohdit hänen äitinsä joka oli sitonut ko. miehen itseensä koko tämän elämän ja vahvistanut miehen huonoa itsetuntoa joka päivä.
Tuollasta draamaa voi sattua tälläkin hetkellä jollekin ja se on heille valitettavaa arkipäivää...eikä sen väheksyminen tee asioista helpompaa.
Sitä paitsi tottakai elokuvissa tuodaan asiat herkemmin esille ääripäistä, sillä tavalla kiinnitetään katsojien mielenkiinto itse ongelmaan.
Mua ei olis ainakaan jaksanut kiinnostaa elokuva, missä Phoenix olis köpötellyt hihittelemässä ympäri kaupunkia, mennyt sitten kotiin katsomaan mamman kanssa hetkeksi telkkaa ja painunut sen jälkeen nukkumaan...en olisi ymmärtänyt sellaisen tasapaksun elokuvan ideaa, ENKÄ olisi jaksanut katsella viittä minuuttia kauempaa.
Vaikka Hesari on muutoin kuralehti, niin sen elokuva-arvosteluun luotan.
Juuri hesarin takia kiinnostuin katsomaan elokuvan, kun tajusin ettei se kuralehti voi olla oikeassa....ja arvasin jälleen kerran oikein.
*köpöttelee päiväunille*
 
Ei tietenkään oikeuta, mutta hänhän ei ollutkaan terve päästään, sen lisäksi ne potkut oli tavallaan se viimeinen niitti kaiken työpaikkakiusaamisen ym syrjimisen päälle.


Mä taas aloin miettimään niiden pellejen riehumisten aikana sitä miten helposti yksi ihminen voi saada ison joukon esim. mellakoimaan.
Mietis miten amerikassa mellakoidaan nykyään melkein joka viikko jo.


Unohdit hänen äitinsä joka oli sitonut ko. miehen itseensä koko tämän elämän ja vahvistanut miehen huonoa itsetuntoa joka päivä.
Tuollasta draamaa voi sattua tälläkin hetkellä jollekin ja se on heille valitettavaa arkipäivää...eikä sen väheksyminen tee asioista helpompaa.
Sitä paitsi tottakai elokuvissa tuodaan asiat herkemmin esille ääripäistä, sillä tavalla kiinnitetään katsojien mielenkiinto itse ongelmaan.
Mua ei olis ainakaan jaksanut kiinnostaa elokuva, missä Phoenix olis köpötellyt hihittelemässä ympäri kaupunkia, mennyt sitten kotiin katsomaan mamman kanssa hetkeksi telkkaa ja painunut sen jälkeen nukkumaan...en olisi ymmärtänyt sellaisen tasapaksun elokuvan ideaa, ENKÄ olisi jaksanut katsella viittä minuuttia kauempaa.

Juuri hesarin takia kiinnostuin katsomaan elokuvan, kun tajusin ettei se kuralehti voi olla oikeassa....ja arvasin jälleen kerran oikein.
*köpöttelee päiväunille*
Juu...mut sen verran tunnen mt-potilaita, että tuo oli jotenki liian erikoinen kuvaus heistä.
Nää on tavallisia syitä psyykkisille ongelmille: koulukiusaaminen, vanhemman psyykkiset ongelmat, väkivalta ja hyväksikäyttö lapsena, joskus jonkinmoinen neurologinen ongelma, psykiatristen palveluiden alasajo.

Näistä ois saanu jo uskottavan leffan.

Mutta olihan tuossa tietyllä tapaa ihan hyvää kritiikkiä rikkaita ja menestyviä kohtaan....vaikka: ei ne rikkaat ja menestyvät aina ihan mulkeroita olleet. Se tosi-tv-juontaja ihan oikeesti halusi sen miehen ohjelmaansa.
Lisäksi työkaverit kävi katsomassa, naapurin muija oikeesti halusi olla sen kans jne.

No, antaa olla. Mut mä en siis voi sietää pellejä. Mun mielestä klovneja ei tarttis olla missään, niissä on jotain kieroa ja sairasta.
Yksikään klovni ei oo saanu koskaan nauramaan.
 
r0s
Mieletön keli!

Kaksi vuotta sitten olin Garda-järvellä ja tuntuu, että täällä on tänään lämpimämpi mitä siellä silloin.

Seisoin reilun tunnin rantakivikossa, aurinko suorastaan paahtoi. Merikotka kävi moikkaamassa ja illalla syödään lammaskaalin (oli Cittarissa suomalaisia karitsanpotkia) kera uusia pottuja ja savuhaukea.
 
Ei oo reilua että toinen ketjun leffakriitikoista meni päikkäreille!

*rustaa valitusta ylläpidolle, että Ellu ei saa liueta päikkäreille sillonku Echo haluaa leffakeskustelua. Bannia tulee, varo vain*
On epistä. Just silloin kun tulin tänne. :X3:
Mennään hei kolmisteen nukkumaan vielä yhet päiväunet...nukutti kyllä makiasti ja nukuttaa vieläkin:sleep:
 
Päivää,päikkärit nukuttu ja muhinoitu peiton alla :love::)
Kahvit juotu ja äsken söin herkullista uunikasvis-salaattijuusto ruokaa. Kaupassa oli pieniä ihanan näköisiä kukkakaaleja,kurpitsoita ja bataattia. Olipa herkullista, Noihin tulee himo. :)(y)
 
Se Joker-leffa oli surullinen.

En usko että katson sitä toiste.
On surullinen mutta ajatuksia herättävä. Oon katsonut sen 4kertaa.
Hyi, katoin Netflixistä Joker-elokuvan. Ihme väkivallalla mässäilevä elokuva.
Ei mun mielestä, idea on ihan muussa niin kuin Ellu hyvin kuvasi. Ehkä oon katsellut enemmän väkivalta elokuvia mut tuossa oli itseasiassa vähemmän väkivaltaa kun ennakolta oletin.

Elokuvan lopusta jäi vähän sellainen fiilis että tapahtuiko edes niitä väkivalta-asioita oikeasti vai oliko loppupeleiksi kaikki vain kuvitelmaa hänen päässään siellä mielisairaalassa? Samaan tapaan kuin Amerikan psyko.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja Elena777
On surullinen mutta ajatuksia herättävä.
Elokuvan lopusta jäi vähän sellainen fiilis että tapahtuiko edes niitä väkivalta-asioita oikeasti vai oliko loppupeleiksi kaikki vain kuvitelmaa hänen päässään siellä mielisairaalassa? Samaan tapaan kuin Amerikan psyko.
Niin tai Kaunis Mieli -leffa. Se oli ihana.

Mut pitää edelleen muistaa että murha on kuitenki aina päätöskin. Onneksi suurin osa mielenterveyspotilaista, vaikka kuinka vaikeasti skitsofreenikoistakaan, ei siihen päädy. Monet sanovat, että vaikka on kokeneet kovia ihmisten taholta ja päänsisäiset äänet kehottaa tappamaan, niin eivät pysty.

Tuonlaista kaveria pitää ymmärtää, muttei tekoja hyväksyä.
Eli tuon leffan semmoista anarkista otetta kritisoin.

Mutta se siitä.
 
Niin tai Kaunis Mieli -leffa. Se oli ihana.

Mut pitää edelleen muistaa että murha on kuitenki aina päätöskin. Onneksi suurin osa mielenterveyspotilaista, vaikka kuinka vaikeasti skitsofreenikoistakaan, ei siihen päädy. Monet sanovat, että vaikka on kokeneet kovia ihmisten taholta ja päänsisäiset äänet kehottaa tappamaan, niin eivät pysty.

Tuonlaista kaveria pitää ymmärtää, muttei tekoja hyväksyä.
Eli tuon leffan semmoista anarkista otetta kritisoin.

Mutta se siitä.
Tämä on myös hyvä leffa, ettet ole jo nähnyt:

 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mitä ihmettä täällä tapahtuu, joku teletappinen yhteys vai?
Mäkin nukuin viimeyön ihan pätkissä ja aamuyöllä tuntui ihan siltä etten nukkunut lainkaan yöllä, vaikka näin olevinaan jotain ihme uniakin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: m.e.k. ja ruuttis

Yhteistyössä