Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ja jep, sama kun menis Yulinin koira/kissafestareille ostamaan kidutettua lihaa....
Eikö niitä Yulinin kekkereitä ole jo saatu lopetettua?

Pitäisi kyllä lopettaa myös kaikki nuo villieläintorit... eläimet ovat pienissä häkeissä,tosi huonoissa oloissa ja korona sun muut taudit sieltä vaan sitten leviää kun ei se villieläin (lepakko tms) ole syötäväksi tarkoitettu
 
Aika moni nautakarja asustelee elämänsä vapaassa pihatossa jonka pihalla/laitumella lampsivat laiskana. Teurastus pitäisi sen sijaan hoitaa aina maatilalla, tosin siitäkään ei koskaan saada kaunista "nyt se mansikki asettui siihen nätisti paikalleen".

Sen sijaan kanalat on paljon ahtaampia ja siellä on mahdoton möykkä. Broilerit kuolevat nuorena...Luomubroilerin kasvatus tapahtuu väljemmissä olosuhteissa, mutta se sen sijaan maksaa kaupassa maltaita.

Kalastuskin saatetaan joskus lopettaa: on todennäköistä että kala kokee kipua joutuessaan kuivalle maalle.
Pyrin aina ostamaan luomukanaa ja munia!
Niin ja kalastuksen suhteen olen samaa mieltä toisaalta, mutta jos taas aatellaan, että ne kolautetaan kuoliaaksi samantien (niinkun isä opetti tekemään) heti kun ne on tullut ylös vedestä niin vähemmän kipua se aiheuttaa...tunnen täältäpäin muutamankin maajussin, jotka eivät vie lehmiään laitumelle ja kyllä, heistä on tehty elsuja, toisesta jopa minä olen tehnyt aikanaan!
Ei-niin-yllättäen naiset lähestyvät tuota syömistä tunnepuoli edellä, pohditaan mitä "kärsimyksiä" ruoka aiheuttaa. Muistuttaisin kuitenkin kahdesta ikävästä asiasta:
  1. Myös kasvisruokailu tuottaa kärsimyksiä eläimille. Kaikki maatalous tapaa ja vammauttaa eläimiä jatkuvasti, ei siellä pelloilla silkkihansikkailla sammakoita, linnunpoikasia tai jyrsijäitä suojaan nostella. Rottia, hiiriä ja hyönteisiä myrkytetään surutta.
  2. Luonto on täynnä kipua, kuolemaa ja kärsimystä. Useimpien luonnoneläinten normaali kohtalo on tulla tapetuksi ja syödyksi, usein jopa elävänä syödyksi. Urbaanivihreä-jehovalainen näkemys luonnosta paratiisina. jossa toisiaan rakastavat eläimet rauhassa käyskentelevät, on typerää puppua.

Jos haluaa syödä mahdollisimman vähän kärsinyttä eläinvalkuaista, ovat maitotuotteet ja "vapaat" munat hyvä valinta. Kaloista pitää välttää verkolla kalastettuja, verkko kiduttaa saalista yleensä useita tunteja. Kalastus ongella tai uistimella mahdollistaa saaliin välittömän tappamisen (minä taitan niskat välittömästi jokaiselta kalalta) ja viljellyt kalatkin tapetaan/tainnutetaan nopeasti altaasta nostettuna. Lihoista metsästetty riista on ylivoimainen - vapaana elänyt eläin ei edes tajua tulleensa ammutuksi, jos se kaatuu hyvin tähdätyllä laukauksella.

Oikea luonnonsuojelija ei kuitenkaan ensisijaisesti hempeile eläinten kuoleman tai kärsimyksen takia, vaan on huolissaan ruoantuotannon todellisista haittavaikutuksista luonnolle. Meillä pahimpana vesistöjen rehevöityminen, maailman mittakaavassa metsien raivaaminen, myrkkyjen käyttö, muovisaaste ja valtamerien ylikalastus.

Tropiikin metsän raivaaminen soijapapuviljelmäksi on paljon pahempi asia kuin lehmän "rajoitettu" elämä ja teurastaminen.
 
Huomenta vaan, etäpäivä.
Muuten suomeen tulee ihmisten syötäväksi tarkoitettu soija yleensä Euroopasta,ei sademetsästä. Ne soijat menee yleensä eläinten rehuksi.
 
Ei-niin-yllättäen naiset lähestyvät tuota syömistä tunnepuoli edellä, pohditaan mitä "kärsimyksiä" ruoka aiheuttaa. Muistuttaisin kuitenkin kahdesta ikävästä asiasta:
  1. Myös kasvisruokailu tuottaa kärsimyksiä eläimille. Kaikki maatalous tapaa ja vammauttaa eläimiä jatkuvasti, ei siellä pelloilla silkkihansikkailla sammakoita, linnunpoikasia tai jyrsijäitä suojaan nostella. Rottia, hiiriä ja hyönteisiä myrkytetään surutta.
  2. Luonto on täynnä kipua, kuolemaa ja kärsimystä. Useimpien luonnoneläinten normaali kohtalo on tulla tapetuksi ja syödyksi, usein jopa elävänä syödyksi. Urbaanivihreä-jehovalainen näkemys luonnosta paratiisina. jossa toisiaan rakastavat eläimet rauhassa käyskentelevät, on typerää puppua.

Jos haluaa syödä mahdollisimman vähän kärsinyttä eläinvalkuaista, ovat maitotuotteet ja "vapaat" munat hyvä valinta. Kaloista pitää välttää verkolla kalastettuja, verkko kiduttaa saalista yleensä useita tunteja. Kalastus ongella tai uistimella mahdollistaa saaliin välittömän tappamisen (minä taitan niskat välittömästi jokaiselta kalalta) ja viljellyt kalatkin tapetaan/tainnutetaan nopeasti altaasta nostettuna. Lihoista metsästetty riista on ylivoimainen - vapaana elänyt eläin ei edes tajua tulleensa ammutuksi, jos se kaatuu hyvin tähdätyllä laukauksella.

Oikea luonnonsuojelija ei kuitenkaan ensisijaisesti hempeile eläinten kuoleman tai kärsimyksen takia, vaan on huolissaan ruoantuotannon todellisista haittavaikutuksista luonnolle. Meillä pahimpana vesistöjen rehevöityminen, maailman mittakaavassa metsien raivaaminen, myrkkyjen käyttö, muovisaaste ja valtamerien ylikalastus.

Tropiikin metsän raivaaminen soijapapuviljelmäksi on paljon pahempi asia kuin lehmän "rajoitettu" elämä ja teurastaminen.
Niin ja mä aina mesoan avokadon, pähkinöiden ja riisin kasvatuksen ekohaitoista.

Juu ei kuolema ole luonnossa ihmisellekään aina kivuton ja helppo. Jos ei olisi morfiinia keksitty, niin luomuna syöpä olisi terminaalivaiheessa vielä kamalampi. Tai miten vanhukset kuolee keuhkokuumeeseen niin tukehtumistahan se on.
Tai viru sit letkuissa 1 vuosi ennen kuolemaasi.

Toki ihminen ei usein kuole kidutukseen
ja voi päättää, toimiiko hän Mengelenä toiselle ihmiselle.
Mutta kuten sanoit, niin ei luonnossakaan se lopetus oo kiva: ensin pupujussi juoksee hädissään kettua pakoon, ja se kuolema voi olla raatelua.

Mä väitän että naapurin hevoset ovat onnellisempia saadessaan kaiken valmiina eteen ja tullessaan heppatyttöjen hyysäämäksi, kuin että joutuisivat villihevosena miettimään että mistäs sitä heinää tänään löytyy.
Luonnossa eläimet on usein nälkiintyneitä ja punkkeja/loisia täynnä. Hermosto virittynyt vaaran havaitsemiseen.
 
Itse tykkään syödä kasvisruokia,kanaa ja kalaa,possukin maistuisi vaikka joskus tulee syötyä pelkkää kasvisruokaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ei niin.....kö muka??
Kerrokerrokerrokerrokerrokerro!!
Ällövaroitus sitten.

Näin unta että olin lähimmässä yliopistollisessa sairaalassa potilaana ja mulla oli armoton ripuli.
No vessa oli semmoinen iso kaakelilla päällystetty huone, jossa istui paljon ihmisiä niinku potilas-odotustilassa.
Mä olin pöntöllä käydessä räjäyttäny ripulit viereiselle seinällekin, ja suihkuttelin niitä nolona pois seinästä ja pöntöstä, ja mietin että mitähän nuo muut ihmiset musta ajattelee. :cautious:
 
Ällövaroitus sitten.

Näin unta että olin lähimmässä yliopistollisessa sairaalassa potilaana ja mulla oli armoton ripuli.
No vessa oli semmoinen iso kaakelilla päällystetty huone, jossa istui paljon ihmisiä niinku potilas-odotustilassa.
Mä olin pöntöllä käydessä räjäyttäny ripulit viereiselle seinällekin, ja suihkuttelin niitä nolona pois seinästä ja pöntöstä, ja mietin että mitähän nuo muut ihmiset musta ajattelee.
Ei tuo paha ole. Mä olen nähnyt pahempaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja Echo
vierailija
Ällövaroitus sitten.

Näin unta että olin lähimmässä yliopistollisessa sairaalassa potilaana ja mulla oli armoton ripuli.
No vessa oli semmoinen iso kaakelilla päällystetty huone, jossa istui paljon ihmisiä niinku potilas-odotustilassa.
Mä olin pöntöllä käydessä räjäyttäny ripulit viereiselle seinällekin, ja suihkuttelin niitä nolona pois seinästä ja pöntöstä, ja mietin että mitähän nuo muut ihmiset musta ajattelee.
Mistä tämä nyt sitten kertoo? Eli kun sanotaan, että yöllä aivot työskentelevät niiden ongelmien kanssa, joita siis on oikeassa elämässä päivällä niin mites tän kanssa?
 
Ällövaroitus sitten.

Näin unta että olin lähimmässä yliopistollisessa sairaalassa potilaana ja mulla oli armoton ripuli.
No vessa oli semmoinen iso kaakelilla päällystetty huone, jossa istui paljon ihmisiä niinku potilas-odotustilassa.
Mä olin pöntöllä käydessä räjäyttäny ripulit viereiselle seinällekin, ja suihkuttelin niitä nolona pois seinästä ja pöntöstä, ja mietin että mitähän nuo muut ihmiset musta ajattelee.
Mä olen nähnyt paljon pahempia ja ällömpiä unia, mm. sellasia missä ihon alla luikertelee oikein sellasia pulleita toukkia ja sitten niitä tulee silmäkulmistakin ulos:sick::sick:
 
Mä oon tästä joskus palstalla kertonu mut mun lapsuuden traumauni oli sellainen, että naapurin setä teki mun äidistä jauhelihaa...
Mun traumaattiset unet lapsuudessa liittyivät aina sisaruksiin, niissä unissa mun pikkusisko (joka oli sillon taapero) kidutettiin kuoliaaksi ja isoveli liukastui sateisella nurtsilla ja löi päänsä rantakiveen ja hukkui...sellasia kivoja unia, mille raskausaikana saatoin itkee vielä aikuisenakin:(

Olispa niin, että vain seksi ym kivat unet muistais vaan ei painajaisia!
 

Yhteistyössä