Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En tietenkaän pidä valinnastani, mutta se vain tuli tai tulee yksinäsyydenmukana.
Kerran holisti, aina holisti.
Viimeinen lauseesi on totta.
Mutta miksi pidät yksinäisyyttä sellaisena peikkona, ettet kestä sitä viinatta? Itse pidän itseäni myös yksinäisenä mutta en näe/koe siinä olevan syytä juomisen aloittamiselle.
Jospa saisit jotain muuta iloa elämääsi, toivon.
 
Deleted member 149094
Päivää. Aurinko paistaa jälleen. Onneksi on sälekaihtimet
Vasta pitkä, masentava kaamos ja ny jo sälekaihtimet kii!
Ei vais, niin mäkin aina tein, mut yks vuosi ihan tosissaan ihmettelin tota ite itekseni, et ei mitään järkee. Sit iski kevätmorkkis, kun tuntu, et pakko nauttia auringosta, kun sitä kerran on, vaikka ei yhtään mieli tehny.
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMies
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen mukaan hippulat olivat pieniä koriste- tai muita esineitä reessä tai hevoskärryissä.
Kovaa ajettaessa sitten hippulat vinkuivat.
http://www.kotus.fi

Sanontaa on käsitelty Helsingin Sanomien kysy Kirstiltä palstalta. Kirsti kertoi että Iin ja Kuusamon seudulla hippulat löytyvät miehen jalkojen välistä. Lisäksi hippuloilla on kansan keskuudessa useitakin merkityksiä.
Hippulat ovat kenkien nahkaiset nyörit, jotka ovat usein messinkikoristeiset tai solmittu palloiksi. Juostessa ne sitten vinkuvat.

Erään tulkinnan mukaan hippulat eli hipulit ovat tossuja. "Menee niin, että hippulat vinkuu." Tulkinta on todennäköisesti satakuntalaista perua.

Eräs Kirstin lukija kertoi, että hippula (jossain päin Suomea sippula) olisi reen jalaksessa oleva metallinen koukku, johon vetoaisan alapäässä oleva rautainen lenkki pujotetaan.

Lähde: Helsingin Sanomat Kysy Kirstiltä
Just. Täälä Tyrvääsä hipulit on ilman muuta sukat ja erityisesti villasukat. Ja hipulitallukkaat on sitten sellaiset tallukkaat, jossa on varsi villaneuleesta. Ilmeisesti tallukas on ollut täällä ennenvanhaan jonkinlainen yleisjalkine, koskapa täällä on sellainen sanontakin, että reellä pääsee aina kun tallukkaallakin ja tallukkaalla pääsee aina.
 
Vasta pitkä, masentava kaamos ja ny jo sälekaihtimet kii!
Ei vais, niin mäkin aina tein, mut yks vuosi ihan tosissaan ihmettelin tota ite itekseni, et ei mitään järkee. Sit iski kevätmorkkis, kun tuntu, et pakko nauttia auringosta, kun sitä kerran on, vaikka ei yhtään mieli tehny.
Mulla on keinotekoinen aurinko sisällä. Pistän sen päälle tarvittaessa :)
 
Deleted member 149094
Just. Täälä Tyrvääsä hipulit on ilman muuta sukat ja erityisesti villasukat. Ja hipulitallukkaat on sitten sellaiset tallukkaat, jossa on varsi villaneuleesta. Ilmeisesti tallukas on ollut täällä ennenvanhaan jonkinlainen yleisjalkine, koskapa täällä on sellainen sanontakin, että reellä pääsee aina kun tallukkaallakin ja tallukkaalla pääsee aina.
Jotain tuo sana minun pääkopassa herätteli, ja hetken googletksen jälkeen löysin talukan, lapin murteilla siis koulutettu poro. Elikkä periaatteessa vois hyvin vetää tallukat jalkaan ja lähteä katteleen talukoita. Ja jos noi koristeetkin otetaan matkaan, voisko vetää hipulitallukkaat jalkaan ja lähteä katteleen hippulitalukoita.

En tiä, mikä määrä tulee p -kirjaimia näihin sanoihin.
 
Jotain tuo sana minun pääkopassa herätteli, ja hetken googletksen jälkeen löysin talukan, lapin murteilla siis koulutettu poro. Elikkä periaatteessa vois hyvin vetää tallukat jalkaan ja lähteä katteleen talukoita. Ja jos noi koristeetkin otetaan matkaan, voisko vetää hipulitallukkaat jalkaan ja lähteä katteleen hippulitalukoita.

En tiä, mikä määrä tulee p -kirjaimia näihin sanoihin.
Mä olen vaan kuullut sanonnan, että lähdetään niin, että hippulat vinkuu. Mut mä onki turust...
 

Yhteistyössä