Säästätkö itsellesi? Jos niin mihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eläkkeelle?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eläkkeelle?

Vieras
Tuossa toisessa ketjussa kysellään säästätkö lapsellesi, mutta mua kiinnostaisi tietää että jos säästät itsellesi, niin mihin säästät?

Pahan päivän varalle?
Matkaa varten?
Asuntoon, autoon, remonttiin?
Eläkettä varten?

Mihin varaudut säästämisellä? Säästätkö tilille, osakkeisiin, rahastoihin vai miten?

mä säästän, ja ihan siitä syystä että mulle niin pitkään toitotettiin että kyllä aikuisen pitää säästää.. :D
en mä tiedä mitä niillä rahoilla teen mutta onpahan nyt säästössä.. mussa on sellainen vika että kun saan säästettyä rahaa niin en enää raaski käyttää sitä mihinkään..

Kevyesti pistän syrjään mahdollista vuorotteluvapaata varten. Muutoin säästän yhteiselle tilille ihan säästämisen ilosta, ei vaan. Oikeasti siksi, että raha tuo minulle turvallisuudentunnetta ja rahaa jää säästettäväksi asti.

Eläkevakuutus on, eli siihen säästän.

Hetkellä, kun tulot aikas pienet (kotiäiti), niin säästän ihan tilille. Ja ihan seuraavia hankintoja varten: auto pitää vaihtaa parin vuoden sisällä, omakotitalossa on aina pientä remppaa ja säätämistä, s-tilille laitan matkakassaa jne.... Mulla on siis monta erilaista tiliä, jonne pistän aina jonkun summan :)

Pahan päivän varalle ja eläkkeeseen.

Olen yrittäjä, joten maksan kyllä pakollista YELiä, mutta jos haluaa oikeasti saada joskus jotain eläkettäkin, niin kannattaa säästää siihen itse. Noi YELin kautta "luvatut" eläkkeet kun voi muuttua tässä yli 30 vuoden aikana aika roimasti, yhtäkkiä huomataan ettei eläkettä saakaan. Omia eläkesäästöjä ei valtio vie :D

Eläkettä varten säästän, lasten opiskeluihin ja ajokorttiin yms. Tuleehan noita menoja kun muksut kasvaa aika paljon enemmän kuin nyt.

Lisäksi mulla on aina jokin matkaprojekti johon säästän rahaa, käydään pari kertaa vuoteen jossain viikon lomareissulla ja yks reissu on aina sen 2000-2500e.

Mulla on just tämä sama! Säästän koska säästän. Ei ole mitään erityistä syytä siihen. Ja kun rahaa on säästöön kertynyt niin sitten ne on siellä enkä raaski käyttää. Kiva kun on muitakin outoja! :D

Katos kun painoin väärää nappia. Eli siis viittaan tässä Neithin viestiin tuolta alusta.. Nyt lisää kahvia niin ehkä pääkin alkaa toimimaan..

Viimeksi muokattu:
Mulla on just tämä sama! Säästän koska säästän. Ei ole mitään erityistä syytä siihen. Ja kun rahaa on säästöön kertynyt niin sitten ne on siellä enkä raaski käyttää. Kiva kun on muitakin outoja! :D

Katos kun painoin väärää nappia. Eli siis viittaan tässä Neithin viestiin tuolta alusta.. Nyt lisää kahvia niin ehkä pääkin alkaa toimimaan..

:D ehkä jonain päivänä tulee sitten se hetki kun haluaa käyttää ne johonkin.. tai sitten voipi ainakin ilahduttaa lapsia muhkealla perinnöllä kun on vanhoille päiville saakka säästellyt.. sitten jälkipolvet voivat kertoa tarinaa omituisesta mutta varakkaasta mummosta joka säästi mutta pihinä ei käyttänyt :D

mutta oikeasti, mitä suuremmaksi se summa kasvaa niin sitä epätodennäköisempänä pidän sitä että niitä käytän, koska sittenhän joutuis aloittamaan alusta sen säästämisen :D

[QUOTE="Neith";25810987]mä säästän, ja ihan siitä syystä että mulle niin pitkään toitotettiin että kyllä aikuisen pitää säästää.. :D
en mä tiedä mitä niillä rahoilla teen mutta onpahan nyt säästössä.. mussa on sellainen vika että kun saan säästettyä rahaa niin en enää raaski käyttää sitä mihinkään..[/QUOTE]

Miten se teidän talon hankinta? :)

[QUOTE="vieras";25811171]Miten se teidän talon hankinta? :)[/QUOTE]

haaveissa, oltiin jo melkein lähdössä siihen mutta ollaan nyt sellaisessa tilanteessa jossa pitäisi uskaltaa ottaa se riski vaikka ei tiedä onko se järkevää..
eli ehkä tässä nyt sitten vielä katsellaan jokunen vuosi..

En säästä mitään. Turha sitä on hautaan niitä rahoja viedä mukanaan. Nautitaan niistä rahoista sillon kun pystytään, koskaan tiedä jos vaikka huomenna kuolee.

juu silloin kun haluan ostaa jotain isompaa. niin säästän pari kuukautta ja sit tosin tuhlaan ne =) PItäis ehkä säästää muutama kuukaus lisää ja jättää jemmaan =) Autot ja muut oon säästänyt yleensä 1-2 kk aikana. Tosin ostanut semmoisia tonnin rutkuja vaan...

Tällä hetkellä säästän erääseen merkkilaukkuun. Pystyisin ostamaan sen vaikka heti, mutta säästän siihen eräistä epäsäännöllisistä tuloista, jotta voin perustella itselleni miksi olen taas ostamassa kallista laukkua. :D Muuten en sinällään säästä, mutta palkkatuloista jää silti koko ajan talteen vaikkeivat ne nyt ole edes isot. :)

Tällä hetkellä säästän pahan päivän varalle, sekä lasten tulevaisuudessa kasvavia kuluja varten. Lisäksi laitan joka kuukausi tietyn summan tulevia pakollisia hankintoja varten sivuun, esim. uuden pesukoneen ostoon kun sen aika taas koittaa.
Luulen, että näillä tuloilla/elätettävien määrällä alan säästää ihan itseäni varten vasta sitten, kun lapset lentävät pesästä. Eläke tulee olemaan olematon, mutta optimistinen arvioni on se, että minulle jää vielä ainakin 15 vuotta aikaa säästää sitä varten lisää. Jos siis saan olla terveenä.

En voi sanoa minä koska rahamme ovat yhteisiä, mutta siis me miehen kanssa säästämme ihan vaan sille kuuluisan pahanpäivän varalle. Jotain isompaa jos hajoaa niin että täytyy päästä heti ostamaan uus, tai vaikka autoa täytyy korjauttaa tai lapset sairastuu ja tarvii lääkkeitä tai ihan mitä nyt sattuu tulemaan.

Lisäksi tällä hetkellä säästämme kihlasormuksiin, ja sen jälkeen sitten tietysti häitä varten. :)

Yhteistyössä