Saankohan käsiini isoisoisoäitini rippikirjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PinkLily

Aktiivinen jäsen
25.04.2010
10 166
0
36
primalucecats.blogspot.com
Meillä suvussa on arkku, jossa nää kaikki rippi ja syntymä todistukset on/oli. Se arkku on mun isoisoäidin peruja ja kiersi hänen lapsien (eli mun isoäidin) välillä.

Se oli määrätty siirrettäväksi seuraavalle siskolle 10 vuoden jälkeen ja niin se siirtyikin mutta, tämä ensimmäinen sisko oli "varastanut" arkusta kaikki vanhat koulutodistukset, syntymätodistukset ja kaikki suvun paperit ja väittää ettei niitä edes ollut siellä. Niitä on koitettu saada takaisin monta vuotta ilman tulosta ja nyt mä täällä pohdin että millä helvetillä saan ne paperit takas sinne mihin ne kuuluu!

Tämä sisko on riitaantunut kaikkien kanssa (mä en ole ollu muutenkaan tekemisissä) paitsi mun kanssa ja mietin, oliskohan mulla mahis saada ne takas.. Tuskin. Mitä tommoselle asialle voi tehdä? Eikö mitään? Oikeusteitse tuskin saadaan takas yhtikäs mitään (jos ovat kerta "kadonneet") vaikka muutama muukin on nämä paperit nähnyt mystisen katoamisen jälkeen.

Kai mullakin on oikeus niihin papereihin yhtä kuin muillakin! Se arkku pitäis siirtyä jokusen vuoden päästä mun äidille ja sieltä mulle. Ärh, mua ketuttaa tommoset varkaat. Ei sillä oo mitään oikeutta viedä sieltä mitään! :mad:

huh, sainpa murheet pukattua pihalle... Vinkit otetaan enemmän kun mielellään vastaan.

[QUOTE="Rupina";23642623]Tuli mieleen sisältääköhän ne kadonneet paperit jotain sellaista tietoa jota ei papereiden kadottaja haluta paljastaa.. Muuten kuulostaa aika oudolta...[/QUOTE]

Ei varmaankaan (kyse on ilmeisesti vaan rippi yms. kirjoista) Ja kun nämä kolme siskoa kävi sen laatikon silloin alussa (heidän äitinsä kuoleman jälkeen) läpi sen arkun ja ne olivat siellä. Tää puoli suvusta on muutenkin niin monivaiheinen että en ihmettele jos sieltä löytyy luurankoja kaapista. No, mä nyt aion silti ottaa selvää niistä ja alotan het tiistaina soittamalla kahteen eri kirkkoherranvirastoon... Tai sitten lähden maaseutukierrokselle. Ja se naikkonen ei salaa multa kauaa mitään. Keksis vaan keinon saada ne laput! Mahtaiskohan sille tehota toi jos oikeudella uhkailis... En tiedä, on vissiin aika sisukas täti...

Tästä suvusta on ennenkin tehty tutkimus (ennen kun isoisoäiti kuoli) mutta kas ja hups, seki katos mysteerisesti jo ennen näitä muita papereita. Helpoimmalla pääsis ku löytäs sen.

[QUOTE="vieras";23642852]Maanittelisin ja kysyisin, että saisiko papereista edes kopiot. Kopiotkin on paremmin kuin ei mitään.[/QUOTE]

Se nainen ei maanitteluista muutu. Hän on kylmä ihminen eikä suostu myöntämään että pitää niitä papereita (vaikka ne on nähtykin hänellä). Otan häneen henkilökohtaisesti yhteyttä ja yritän päästä niihin käsiksi.. Jos vaikka sais edes valokuvat napsattua niistä.

Olisko liian riskiä alkaa väittämään, että tartten ne johonki koulun tutkimukseen. Mä en meinaan tiedä kuinka paljon hän mun elämästä tietää. (luultavasti on kaivanut kaiken tietoonsa)...

Muille: Mä oon selannu läpi noita mutta paikkakunnat ei täsmää :( Huittisista Kodisjoelle tullut tää suku.

Hmm, en nyt ole ihan varma että mitä rippikirjoja olet etsimässä. Rippikirjoilla kun yleensä tarkoitetaan vanhoja kirkonkirjoja, johon on kirjattu perheet ja lapset ja ripilläkäynnit ja ehkä vähän muutakin tietoa. Jos kaipailet ylipäätänsä jotain sukututkimustietoa isosoisoäidistäsi, niin voit tilata virkatodistuksen hänestä niistä seurakunnista joissa hän on elämänsä aikana asunut. Siinä menee jonkin aikaa ja saattaa maksaa jonkin verran.

Jos isoisoisoäitisi on syntynyt yli 100 vuotta sitten, saattaa hänen tietojaan löytyä myös nettiin skannatuista kirkonkirjoista. Silloin sinun pitäisi tietää paikkakunta missä hän on asunut ja kylä/talo missä hän on tiettyinä vuosina asunut. Jos nämä eivät ole tiedossa, niin nimen ja syntymäajan ja -paikkakunnan avulla voi päästä etenemään. Kirkonkirjoja löytyy jo mainitusta Digiarkistosta: Digiarkisto.fi sekä Kansallisarkiston digitaaliarkistosta Digitaaliarkisto

Jos heität minun tietoilla isoisoisoäidistäsi niin voin kurkata löytyykö mitään :)

Vanhoja koulutodistuksia ei kirkolta tietenkään löydy... Ikävä tilanne teillä.