Saanko tukea sossusta, jos kaikki tulot ovat yht. 930 eur/kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija-yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija-yh

Vieras
Pitäisikö 930 euroa kuukaudessa riittää yhdelle aikuiselle ja lapselle? Asumme omistusasunnossa.

Tuo summa koostuu näistä:
265 eur opintotuki
300 eur opintolaina (ei edes tuloa, vaan laina)
75 eur asumistuki
146 lapsilisä
139 elatusmaksu

Ihan oikeasti kun kuuntelee viime päivien juttuja tv:ssä ja radiossa, niin tuo ei normielämiseen riitä. Saanko tukea sossusta?

Riippuu menoista.

Tästä nyt on muutamia vuosia jo aikaa, mutta kun mä olin yhden lapsen kanssa toimentulotuella niin käteen piti vuokran, vesilaskun, sähkölasku, lääkkeiden, lääkärilaksun ja bussikortin jälkeen jäädä 550€. Jos jäi alle, niin sossu avitti.

Oletan että tuo minimisumma ois noussut...jos se on vaikka 600€ ja sun asumis yms. kustannukset on yli 330€, niin siinä kohtaa mun mielestä teidän pitäisi olla oikeutettuja toimeentulotukeen. Mutta faktatiedon saat sossusta jättämällä sinne hakemuksen.

Riippuu menoista.

Tästä nyt on muutamia vuosia jo aikaa, mutta kun mä olin yhden lapsen kanssa toimentulotuella niin käteen piti vuokran, vesilaskun, sähkölasku, lääkkeiden, lääkärilaksun ja bussikortin jälkeen jäädä 550€. Jos jäi alle, niin sossu avitti.

Oletan että tuo minimisumma ois noussut...jos se on vaikka 600€ ja sun asumis yms. kustannukset on yli 330€, niin siinä kohtaa mun mielestä teidän pitäisi olla oikeutettuja toimeentulotukeen. Mutta faktatiedon saat sossusta jättämällä sinne hakemuksen.

Ilmeisesti mun oletetaan elävän myös lainarahalla ja kun kerran kämppä on oma, ei mene kuin vastike. Menee ihan noille rajoille nyt :(

Opintolaina lasketaan tuloksi. Mahdollinen tuki riippuu menoistasi, ei pelkistä tuloista. Menoiksi lasketaan esim. vuokra/vastike (ei lainanlyhennystä), sähkö, vesi, lääkekulut sairauden hoitoon, kotivakuutus. Jos hyväksyttävät menot ylittävät tulot, voit saada toimeentulotukea.

[QUOTE="vieras";22277290]Mutta eikö se vaikuta mitään että asuun omistusasunnossa?[/QUOTE]
Omistuasunnon kuluiksi lasketaan yhtiövastike ja vesimaksu, ei kuitenkaan remontteja.

Ei ole laskuja rästissä, kun olen elänyt tosi tarkasti. Menot on vastike, vesi, sähkö. Lääkärikuluja ei juuri ole, koska pääsen opintopaikan kautta terveyskeskukseen ilmaiseksi ja pojalla oli tähän asti vakuutus. Ei ole enää, kun maksoi sekin niin paljon. Lääkkeitä ostetaan satunnaisesti.

Ovatko menoja auto, laajakaista, puhelin, sanomalehti jne.?

[QUOTE="vieras";22277334]Käsittääkseni talolainan korkoja ei kyllä makseta sossusta..[/QUOTE]

ne otetaan menoissa huomioon. muita talokustannuksia ei oteta huomioon. esim remonttilainaa.

nöin ainakin meillä ainoastaan vesi, sähkö , vakuutus ja ja talolainan korot otettiin menoissa huomioon.
meil kuitenkin talolainan korot on vaan vajaa puolet talolainan määrästä mitä maksetaan kuussa.

mut tää olikin vaan 2 kk aijalta mitä haettiin tukea.

En usko, että tulet saamaan tukea. Sinulla on omistusasunto, mitä ei makseta yhteiskunnan varoista. Jos asuisit vuokralla, olisi asumistukesi suurempi ja todennäköisesti omavastuu vuokrasta olisi pienempi kuin nyt lainat sun muut.

Itselläni tulot ja menot ovat seuraavanlaiset:
Opintotuki ja -laina samat kuin sinulla
Asumistuen jälkeen vuokran omavastuuksi jää 198e
Lapsilisä sama kuin sinulla
Elatusmaksu 118e

En saa toimeentulotukea.

Eli sillä 550-600 eurolla pitää tulla kahden hengen toimeen? Ruuan jälkeen tuosta jää 200-250 euroa kuukaudessa elämiseen. Ei sillä kyllä paljon juhlita. Eron päälle tällainenkin vielä :(

Minulla oli myös yhdessä vaiheessa tilanne, että elin pelkällä opintotuella(sama kuin sinulla),asumistukea sain sen verran että omavastuuksi jäi 120 e ja siihen lapsilisä ja elari.
Eli vuokranmaksun jälkeen jäi n. 300 e ja sillä piti lapsen kanssa kahdestaan elellä koko kuukausi.
Vähän alle vuosi kituutettiin näin ja sitten oli jo pakko ottaa opintolaina.
Tuskin siis saat toimeentulotukea..

Eli sillä 550-600 eurolla pitää tulla kahden hengen toimeen? Ruuan jälkeen tuosta jää 200-250 euroa kuukaudessa elämiseen. Ei sillä kyllä paljon juhlita. Eron päälle tällainenkin vielä :(

Joo, sellainen se summa varmaan aika tarkkaan on.

Kunhan alkuun pääset niin huomaat että kyllä sillä tulee hyvin toimeen. Mä elin toimeentulotuen varassa muutaman vuoden eikä meiltä koskaan mitään puuttunut. Autoa ei toki ollut varaa ylläpitää, eikä sanomalehteä tilata, mutta kyllä meillä aina oli ruokaa, puhtaat ja siistit vaatteet sekä ihan nätti koti.

Lapsi harrasti maksuttomia/edullisia harrastuksia, käytimme paljon kirjastoa hyväksi ja siärataa. Kyllä noillakin tuloilla voi varsin laadukasta elämää siis viettää :)

ne otetaan menoissa huomioon. muita talokustannuksia ei oteta huomioon. esim remonttilainaa.

nöin ainakin meillä ainoastaan vesi, sähkö , vakuutus ja ja talolainan korot otettiin menoissa huomioon.
meil kuitenkin talolainan korot on vaan vajaa puolet talolainan määrästä mitä maksetaan kuussa.

mut tää olikin vaan 2 kk aijalta mitä haettiin tukea.
Tilapäisesti asuntovelallinen voi ehkä saada sossusta rahaa, mutta tilanteen jatkuessa täytyy asunto myydä. Sanoit, että teillä huomioitiin korot? Miten se itse velka, otitteko lyhennysvapaata vai huomioitiinko sekin?

Laskut kaikki minimiin mitkä mahdollista ja jos voit niin asuntolaina ihan pienelle lyhennykselle tai koroille (jos tosi tiukkaa tekee ja riippuen tietysti opiskeluajasta kannattaako)
Me saadaan lapsen kanssa elämiseen ~1000€/kk (vuokra-asunto ja olen kotona lapsen kanssa, saan siis kotihoidontukea vielä) ja vuokraan menee yli 500€.
Sossusta kysyin apua pesukoneen ostoon ja auttoivat, samalla ilmoittivat että maksavat 30€/kk + sähkölaskun (kun vien maksetun laskun heille ja hakisin joka kolmas kk toimeentulotukea) niin kauan kun tilanne on tämä.

En tiedä minkä verran omistusasunto vaikuttaa (minullakin on toistaiseksi mutta en asu siellä enkä lyhennä lainaa enkä tule mahdollisesta myynnistä saamaan mitään) mutta kannattaa ainakin kysyä, ei se niin iso vaiva ole.

Yhteistyössä