saanko palkkaa äitiysloman ekat 3kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukkis

Vieras
odotan toista lasta ja olen esikoisen kanssa hoitovapaalla. TES:n mukaan saan äitiysloman ekat 3kk palkkaa. päteekö tämä myös silloin kun äitiysloma alkaa suoraan hoitovapaalta? kokemuksia?

aika varmasti et saa. tarkista palkkatoimistostasi. meillä esim. on semmoinen sääntö, että välissä pitää olla töissä 6kk, niin tuo sääntö on taas voimassa.

kysyin palkkatoimistosta ja vastaus oli että "palkkaus on tes:n mukainen". ja tes sanoo, että työntekijän on oltava välittömästi ennen loman alkua 2kk "palvelussuhteessa". tarkoittaako tuo siis työsuhdetta vai työssä olemista?

palvelusuhde tarkoittaa työsuhdetta... eli jos sinulla on ollut voimassa oleva työsopimus, 2 kuukautta ennen äitiysloman alkamista, ymmärtääkseni sinun pitäisi saada palkka..

minä ainakin saan, palkan... ja olen ollut sen 2 kuukautta sairaslomalla... tosin sitä ennen töissä kylläkin...

Alkuperäinen kirjoittaja HanTa:
palvelusuhde tarkoittaa työsuhdetta... eli jos sinulla on ollut voimassa oleva työsopimus, 2 kuukautta ennen äitiysloman alkamista, ymmärtääkseni sinun pitäisi saada palkka..

minä ainakin saan, palkan... ja olen ollut sen 2 kuukautta sairaslomalla... tosin sitä ennen töissä kylläkin...

Saa palkan jos on työssä ennen uutta ä-lomaa. Ennen se aika oli kunta-alalla 6kk.

Riippuu kai työnantajasta. Eli kysy ensin sieltä palkkatoimistosta.

Yhdellä rahoitusalan tes:in piirissä olevassa paikassa: jäin heti ensimmäisen lapsen äitiys- ja vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle. Sitten syntyi toinen, kun ensimmäinen täytti 2-vuotta. En ollut siinä välissä ollenkaan töissä ja sain toisesta lapsesta 3 kk palkkaa ja puolivuotta vanhempainvapaata ja rahaa.

Juuri niihin aikoihin tuli voimaan se joku uusi laki, ettei välissä tarvitse olla töissä ja saa kuitenkin ne rahat. En muista mikä juttu se on ja koskeeko se kaikkia aloja.

Kunta maksaa 3kk palkan nähtävästi aivan ilman velvoitteita eli hoitovapaa - äippäloma - hoitovapaa - äippäloma jne... ja palkka tulee aina äippäloman alkaessa 3kk. Työssä ei tarvitse olla välissä.

Kelan sivuilla oli tällästä tekstiä:

Kaksi lasta kolmessa vuodessa

Voit saada vanhempainpäivärahan edellisen päivärahan perustana olleen työtulon mukaan, jos saat kaksi lasta perättäin kolmen vuoden sisällä. Tällöin seuraavan lapsesi lasketun ajan tulee olla ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Samoin adoptiovanhemmat voivat saada päivärahan edellisen mukaan, jos adoptiolapsi otetaan hoitoon ennen kuin edellisen adoptiolapsen hoitoon ottamisesta on kulunut 3 vuotta.

Mutta jos onkin anonut ns. liikaa hoitovapaata, menee siis tämän toisen vauvan äitiysvapaan kanssa päällekäin. Työnantaja ei välttämättä peru hoitovapaata kuin perustellusta syystä ja toisen vauvan odottaminen ei ole perusteltu syy eikä ole tämän pvn Helsingin Sanominen mukaan puolison työttömyyskään. Eli joutuu kärvistelemään kotihoidontuella. Ehkä on työnantajakohtainen juttukin, en tiedä.

tuossa tapauksessa kun hoitovapaa katkeaa äitiyslomaan ei ainakaan meillä s-ryhmässä ole oikeutta saamaan tuota 3kk palkkaa.
ainoostaan se että on olut työssä tai jää ilman hoitovapaata äitiyslomalle on siihen oikeutettu.

hoitovapaan päättäminen aikaisemmin ei niin onnistukkaan,eli jos olet merkannut hoitovapaan siihen asti kunnes lapsi täyttää 3vuotta niin työnantajan ei tarvitse aikasemmin ottaa sua töihin takasin.
äitiyslomaan se kumminkin katkeaa,mutta sitä rahallista korvausta sä et ole oikeutettu saamaan.

Yhteistyössä