Saanko mä tuunattua tavallisesta pinniksestä sellaisen, että siitä voi irrottaa toisen laidan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mulla on siis tavallinen pinnis, mutta kokisin kätevämmäksi käyttää vauvan kanssa pinnasänkyä, josta saa etulaidan irti. Mutta kun tuo meidän karvalakkimallimme ei ole sellainen, josta etulaidan saisi irti niin, että sänky pysyisi silti edelleen koossa.

Millä lailla ne "irrotettava-laidalliset" pinnikset poikkeavat näistä "karvalakkimallisista"?

Jo laudalla, ruuveilla ja ruuvivääntimellä saisin tuostakin moisen tuunattu, niin olisi melko kätevää...ettei tarvitsisi ostaa sitä varten uutta.

Me teimme niin että pinnasängyn toisen sivun ala kiinnitysten väliin teimme rimasta tuen niin että se kiinnitettiin niillä pinniksen osilla. Porattiin riman päihin reijät yms.

[QUOTE="Anne";28452506]Me teimme niin että pinnasängyn toisen sivun ala kiinnitysten väliin teimme rimasta tuen niin että se kiinnitettiin niillä pinniksen osilla. Porattiin riman päihin reijät yms.[/QUOTE]

No tätä mä vähän pohdinkin...jotta jos vaikka 3 rimaa laitan niin, että yksi on aivan alhaalla, toinen sen vauvan patjankorkeudella ja kolmas näiden rimojen välillä, niin eikö sen luulis sillä pysyvän?!?

Sitten, kun laidalle on tarvetta, niin rimat veks ja laita tilalle. Eikö vaan...vai puuttuuko mun loistosuunnitelmastani nyt jokin olennainen osa?

[QUOTE="vieras";28452577]Onko jalat päätykappaleessa vai laidassa? Me otettiin Ikean sängystä laita pois ja hyvin toimi. Vanhasta ei voinut kun jalat oli laidassa.[/QUOTE]

Päätykappaleissa, joten ei pitäisi siitä jäädä kiinni :)

[QUOTE="vieras";28452581]Ei tule tuo hökötys kestämään, jos sattuu olemaan pulska vauva. Niissä peijakkaissa on voimaa![/QUOTE]

Vai sillälailla :D No meillä on ollut kolme hoikkaa vauvaa, joten toivotaan sitten, että tämä neljäskin on...jotte hökötys kestää :D

Meillä oli alkuajat pinnis sivuvaununa kiinni meidän sängyssä. Laita vaan pois. Jotenkin mies sen vissiin kiinnitti mut hyvin toimi. Joku peitto siinä oli välissä rullalla ettei jäänyt koloa.

no en tiedä mitä tarkoitat, että siis tekisit siitä sellaisen irroitettavan, jota voisi laskea koko ajan alemmas? Vai kokonaan irti?

Meillä otettiin kokonaan irti ja ruuvattiin sitten se toinen pääty kiinni (koska tämä laita piti sitä ns. kiinni siinä). Siihen ostettiin ikean helposti kiinnitettävä sängyn laita kappale (lasten osastolta) ja koska sängyn reuna osuus johon se olisi kiinnitettävä, oli liian leveä, tehtiin puusta itse sellainen sopivan paksu kappale siihen, ruuvattiin kiinni ja tämä ikean laita siihen kiinni. Näin meillä siis elettiin se aika, kun lapsi tuli laidan yli, mutta tuntui olevan liian pieni vielä korkeaan kunnon lasten sänkyyn. Meillä siis matala pinnis, josta siis käytännössä olisi voinut vaikka kieriä melkein lattialle ilman sitä reunaa.

Mutta jos jonkun erikoisemman haluaa, jossa sitä laitaa vähän väliä alemmas, niin voi olla hankalaa, mutta jos osaa, niin kai se voisi onnistua. Katsokaa kaupassa niitä systeemejä että miten toimivat.

Joskus ihmettelen, miksi näissä pinnasängyissäkin on turvallisuusmääräykset ja standardit, joita sitten joku tullilaboratorio ja Kuluttajavirasto kyttäävät liikkeissä ja maahantuojilla. Sitten kuka vaan tuunaa sängyn mieleisekseen. Luulisi myyjiä ottavan päähän moinen kyttääminen.

[QUOTE="vieras";28452601]Meillä oli alkuajat pinnis sivuvaununa kiinni meidän sängyssä. Laita vaan pois. Jotenkin mies sen vissiin kiinnitti mut hyvin toimi. Joku peitto siinä oli välissä rullalla ettei jäänyt koloa.[/QUOTE]

Joo, kyllä se jotenkin kiinnittää pitää...muutoin ei ainakaan tuo meidän sänky koossa pysy :D

[QUOTE="vieras";28452606]no en tiedä mitä tarkoitat, että siis tekisit siitä sellaisen irroitettavan, jota voisi laskea koko ajan alemmas? Vai kokonaan irti?

Meillä otettiin kokonaan irti ja ruuvattiin sitten se toinen pääty kiinni (koska tämä laita piti sitä ns. kiinni siinä). Siihen ostettiin ikean helposti kiinnitettävä sängyn laita kappale (lasten osastolta) ja koska sängyn reuna osuus johon se olisi kiinnitettävä, oli liian leveä, tehtiin puusta itse sellainen sopivan paksu kappale siihen, ruuvattiin kiinni ja tämä ikean laita siihen kiinni. Näin meillä siis elettiin se aika, kun lapsi tuli laidan yli, mutta tuntui olevan liian pieni vielä korkeaan kunnon lasten sänkyyn. Meillä siis matala pinnis, josta siis käytännössä olisi voinut vaikka kieriä melkein lattialle ilman sitä reunaa.

Mutta jos jonkun erikoisemman haluaa, jossa sitä laitaa vähän väliä alemmas, niin voi olla hankalaa, mutta jos osaa, niin kai se voisi onnistua. Katsokaa kaupassa niitä systeemejä että miten toimivat.[/QUOTE]

Tuo laita on nyt sellainen, että sen saa laskettua alas. Mutta mä haluan sen kokonaan pois.

Laitojen välit on niin pienet, ettei mun kädet mahtu välistä kunnolla vauvaa rauhoittamaan keskellä yötä, joten siksi koen, että laidattomuus toimisi paremmin. Vauva nukkuu varmasti osan öistä vieressäkin, mutta niinä öinä kun ei nuku, olisi kiva saada vauva kuitenkin siihen aivan lähelle "sivuvaunuun".

Tuossa pinniksessä vauvan tulisi nukkua 8kk-1v ikään saakka, josta siis ensimmäiset 3-4 kk, kun vauva ei vielä käytännössä liiku, nukkuisi vauva laidattomassa sängyssä. Ja kun vauva alkaa liikkumaan, tulee laita sitten laittaa takaisin turvallisuussyistä paikoilleen, ettei vauva pääse esim. päiväunilta herättyään kierimään sänkymme kautta lattialle.

Meillä pysyy kasassa ilman laitaakin koska jalat on päissä. Sitten vaikuttaa kyllä huteralta jos teidän sänky kaatuu ilman laitaa, ostaisin sit varmaan uuden (käytetyn).

Tuli vaan tuossa mieleen, eilen siivosin vaatehuonetta ja löysin poitsun vauvavaatteita.. olipas ihan hipsutella niitä ja nuuskutella :heart: Ehkä mä tälle vuodelle vielä olen raskaana :heart:

Niin siis täähän ei liittynyt aiheeseen mitenkään :D kova vauvakuume vaan on päällä :D

• Tykkää
Reactions: chef
Meillä tuunattiin aikanaan siten et otettiin laita pois, laitettiin pohja uusilla kiinnikkeillä siten kiinni et nukuttiin samalla korkeudella ja lopuks laitettiin molemmista pinniksen päädyistä kiinnikkeraudat oman sängyn laitaan kiinni (sillon oli vanha sänky, jonka hävittäminen oli tiedossa niin ei pari reikää laidan alla haitannut) Hyvin pysy systeemi kasassa ja paikallaan vaikka pari kertaa meidän möykky (painoa n. 75 kg) onnistu rojahtamaan sitäkin viritelmää päin kun alko nukkumaan.

[QUOTE="vieras";28452657]Meillä pysyy kasassa ilman laitaakin koska jalat on päissä. Sitten vaikuttaa kyllä huteralta jos teidän sänky kaatuu ilman laitaa, ostaisin sit varmaan uuden (käytetyn).[/QUOTE]

Meidän sänky taitaa vaan olla "mekanismiltaan" erilainen, kuin teidän.

Meillä sängyn pohja on 3 eri korkeuteen siirrettävä ja se toimii sillä periaatteella, että pohjan "päädyissä" on metalliset tapit...ja sängyn päädyissä on kolmella eri korkeudella sitten reijät, joihin nämä pojien tapit asetellaan. Pohja ei siis varsinaisesti kiinnity millään ruuvilla tms. paikoilleen, vaan se pysyy paikoillaan sen avulla, että pinnasängyn kaikki 4 laitaa "puristaa" sen paikoilleen.

Jos yhden laidoista poistaa, asetelma hajoaa.

Mutta jos mä korvaan yhden laidan rimoilla, niin asetelma pysyy taas pystyssä. Eihän tuo sängyn oikeakaan laita kovinkaan monesta rimanpalasta koostu, joten kyllä mä uskon, että saan siitä tukevan. Yrittää meinaan joka tapauksessa, sillä ei mulla taida menetettävää olla :)

Meillä tuunattiin aikanaan siten et otettiin laita pois, laitettiin pohja uusilla kiinnikkeillä siten kiinni et nukuttiin samalla korkeudella ja lopuks laitettiin molemmista pinniksen päädyistä kiinnikkeraudat oman sängyn laitaan kiinni (sillon oli vanha sänky, jonka hävittäminen oli tiedossa niin ei pari reikää laidan alla haitannut) Hyvin pysy systeemi kasassa ja paikallaan vaikka pari kertaa meidän möykky (painoa n. 75 kg) onnistu rojahtamaan sitäkin viritelmää päin kun alko nukkumaan.

Meidän oma sänkymme on metallia, joten siihen ruuvaileminen on vähän hankalampaa :)

Mutta pinnis tulee sängyn ja seinän väliin siten, ettei se pääse liikkumaan sivuttaissuunnassa.

Meillä sängyn pohja on 3 eri korkeuteen siirrettävä ja se toimii sillä periaatteella, että pohjan "päädyissä" on metalliset tapit...ja sängyn päädyissä on kolmella eri korkeudella sitten reijät, joihin nämä pojien tapit asetellaan. Pohja ei siis varsinaisesti kiinnity millään ruuvilla tms. paikoilleen, vaan se pysyy paikoillaan sen avulla, että pinnasängyn kaikki 4 laitaa "puristaa" sen paikoilleen.

Mutta jos mä korvaan yhden laidan rimoilla, niin asetelma pysyy taas pystyssä. Eihän tuo sängyn oikeakaan laita kovinkaan monesta rimanpalasta koostu, joten kyllä mä uskon, että saan siitä tukevan. Yrittää meinaan joka tapauksessa, sillä ei mulla taida menetettävää olla :)

Meillä oli muistaakseni samalla systeemillä tuo pohja ja kun otti oman sängyn yhdeksi "laidaksi" nii toimi. Uskoisin et saman saat tehtyä just jollain puulistalla tms. kunhan saat sen asettumaan oikein

Meillä oli samanlainen tappi viritys sänky ikeasta ja yksi rima laidan alakiinnityksien tilalle riitti hyvin.

Ap tuupa kertomaan sitten miten tuunauksen kävi kun itellä on sama suunnitteilla ja sänkykin kuulostaa mekanismiltaan samalta :) meillä tuonne syyskuulle asti aikaa tuunailuun :)

[QUOTE="Vieras";28453533]Ap tuupa kertomaan sitten miten tuunauksen kävi kun itellä on sama suunnitteilla ja sänkykin kuulostaa mekanismiltaan samalta :) meillä tuonne syyskuulle asti aikaa tuunailuun :)[/QUOTE]

En varmaan enää tätä topiccia sitten mistään löydä, mutta paan tuunauksesta kuvat ja selostukset blogiini, kun saan sen tehtyä. Voisin veikata, että kuukauden sisään saan haettua sängyn (ei ole meillä täällä kotona) ja ilmat on senvertaa kivat ja kauniit, että saan sen hiottua ja maalattua...ja samalla sitten tuunattua.

Joten käy vaikka kuukauden kuluttua kurkkaamassa, josko se on blogiin ilmestynyt :)

Chef shoppaa, tuunaa ja keksii kaikkea kivaa pientä puuhaa

Yhteistyössä