Saanko juoda alkoholia ollenkaan jos olen raskaana?

Nalletar
Ei siihen kukaan voi ainakaan sulle lupaa antaa...Jotkut saattaa ottaa esim. lasin viiniä, mutta eihän sitä turvallista rajaa tiedä. Itse en ota lainkaan. Samoilla viikoilla olen myös, rv 15+1 tarkalleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Ei siihen kukaan voi ainakaan sulle lupaa antaa...Jotkut saattaa ottaa esim. lasin viiniä, mutta eihän sitä turvallista rajaa tiedä. Itse en ota lainkaan. Samoilla viikoilla olen myös, rv 15+1 tarkalleen.
Onko sulla myös laskettu aika juhanuksena?
 
Taisit kysellä tätä samaa kun olit rv 7, tilanne on sama raskausviikoista huolimatta. :) 1-2 annosta / viikko ei ole todettu olevan mitään haittaa. Jokaisen henk.koht. valinta että "saako" sitä sitten edes tuon verran ottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
:eek: ,pitääkö tuollaista kysyä?
jos ei voi olla 9kk juomatta pitääkö niitä lapsia tehdä??
mun mielipide ja muut saa olla mitä mieltä lystää.
peesi tälle. en tajua mikä siinä alkossa on niin sellasta että on oman lapsen terveyden uhalla sitä otettava.
 
Mieti sitä.
Nyt jo syntyy liikaa alkoholin aiheuttamia kehityshäiriöisiä lapsia. Itsekästä edes kysyä tollasta!! Nolla toleranssi alusta loppuun, mielellään aina.

Mutta... itsepä hoitaisit, siitä kai oppisit.
 
Fas-oireyhtymä=Fetaalialkoholisyndrooma aiheutuu äidin raskauden aikaisesta alkoholinkäytöstä. Aiheuttaa vaurioita vauvan keskushermostolle. Oireyhtymään kuuluvat Staley Jablonskin (MCA/MR Syndromes 1999) mukaan pään ja kasvojen poikkeavuus ja pään pieni koko (mikrokefalia). Silmät ovat pienet ja ylähuuli on kapea. Muita oireita ovat olleet pieni leuka, keskikasvojen vajaakasvuisuus, silmähermon kehittymättömyys, lyhyt silmäluomirako, karsastus, luomiraon ahtaus (blepharophimosis) ja riippuluomisuus (blepharoptosis), lyhyt ulospäin nouseva nenä ja matala nenänsilta, pitkä nenän ja ylähuulen väli, pienet hampaat, puutteellinen hammaskiille, kuopparinta (pectus excavatum), napatyrä (umbilical hernia) tai palleatyrä (diaphragmatic hernia), sormenliikkeiden rajoittuneisuus, liikasormisuus, ihon pinnan uurteiden poikkeavuus, kyynärpään liikkeen rajoittuneisuus, värttinä- ja kyynärluiden yhteen kasvu, vauvaiän liikakarvoitus, kynsien vajaakasvuisuus, pienet tai leveät aivopoimut, aivokurkiaisen vajaakasvuisuus tai puuttuminen, aivojen kuultavan väliseinän onkalo (cavum septum pelludici), sydämen sivuääni ja eteiskammioiden väliseinän aukko, kasvun ja psykomotorisen kehityksen jälkeenjääneisyys, vauvaiän ärtyisyys ja lapsuusajan ylivilkkaus sekä liikkeiden heikko koordinaatiokyky.


Että ei passais pelleillä tällä asialla. Et varmaan itse ainakaan haluaisi olla jollakin tapaa kehitysvammainen --->oman äitisi raskauden aikaisen alkoholinkäytön aiheuttamana??
 
Äiti
Voi ottaa esimerkiksi lasillisen punaviiniä silloin tällöin, se on hyväksi kun nostaa hemoglobiinia. Imetysaikana voi sitten ottaa jo enemmän, koska alkoholi ei juurikaan imeydy äidinmaitoon.Ei tietenkään kännissä voi imettää että on turvallista nostella lasta.
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja SIIPA:
Fas-oireyhtymä=Fetaalialkoholisyndrooma aiheutuu äidin raskauden aikaisesta alkoholinkäytöstä. Aiheuttaa vaurioita vauvan keskushermostolle. Oireyhtymään kuuluvat Staley Jablonskin (MCA/MR Syndromes 1999) mukaan pään ja kasvojen poikkeavuus ja pään pieni koko (mikrokefalia). Silmät ovat pienet ja ylähuuli on kapea. Muita oireita ovat olleet pieni leuka, keskikasvojen vajaakasvuisuus, silmähermon kehittymättömyys, lyhyt silmäluomirako, karsastus, luomiraon ahtaus (blepharophimosis) ja riippuluomisuus (blepharoptosis), lyhyt ulospäin nouseva nenä ja matala nenänsilta, pitkä nenän ja ylähuulen väli, pienet hampaat, puutteellinen hammaskiille, kuopparinta (pectus excavatum), napatyrä (umbilical hernia) tai palleatyrä (diaphragmatic hernia), sormenliikkeiden rajoittuneisuus, liikasormisuus, ihon pinnan uurteiden poikkeavuus, kyynärpään liikkeen rajoittuneisuus, värttinä- ja kyynärluiden yhteen kasvu, vauvaiän liikakarvoitus, kynsien vajaakasvuisuus, pienet tai leveät aivopoimut, aivokurkiaisen vajaakasvuisuus tai puuttuminen, aivojen kuultavan väliseinän onkalo (cavum septum pelludici), sydämen sivuääni ja eteiskammioiden väliseinän aukko, kasvun ja psykomotorisen kehityksen jälkeenjääneisyys, vauvaiän ärtyisyys ja lapsuusajan ylivilkkaus sekä liikkeiden heikko koordinaatiokyky.


Että ei passais pelleillä tällä asialla. Et varmaan itse ainakaan haluaisi olla jollakin tapaa kehitysvammainen --->oman äitisi raskauden aikaisen alkoholinkäytön aiheuttamana??

Mutta kenellekään ei ole tullut FASia jos alkoholia on käyttänyt vähän, eihän nyt ollut kyse mistään ryyppäämisestä.Vaan vähäisistä määristä niin kuin esim. yhdestä annoksesta silloin tällöin. Turvallista rajaa ei tiedetä, mutta se tiedetään että 1-2 annosta per viikko on vielä turvallista, siitä enemmän jos ottaa niin menee jo riskin puolelle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Kysy neuvolasta äläkä täältä, sieltä saat OIKEASTI asiantuntevia ohjeita.
Ei tollasta asiaa tarvitse kysyä neuvolasta...tuollaiseen kysymykseen osaa kyllä ihan maallikkokin vastata. Eli jos haluaa ottaa varman päälle, että lapsi voi mahdollisimman hyvin, niin ei ota alkoholia pisaraakaan.
 

Yhteistyössä