saakohan kummiksi pyytää sellaista joka pääsee nyt kesällä vasta ripille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Kun ei oikein oo paljoa vaihtoehtoja kummeiksi ja mun sisko pääsis nyt kesällä ripille ja on siis jo alottanu rippikoulun,niin saakohan sellanen alkaa kummiksi??

Mä pyysin kummiksi mun veljenpoikaa, joka pääsi sinä kesänä ripille. Tosin me venytettiin sitte kastajaisia sen verran, että ehti päästä ripille. Mutta pappi kyllä meille sanoi, että jos on kuitenkin jo rippikoulussa, niin olis voitu kastaa aiemminkin, vaikkei olis vielä kummi ripiltä päässyt.

Meillä ainakin on kummina tyttö joka aloittaa rippikoulun vasta kesäkuussa. Kysyttiin papilta asiasta, hälle se oli ok. Eli kummi oli toimituksen ajan edessä, muitten kummien joukossa, lisätään kirkonkirjoihin virallisesti kummiksi kun ripiltä pääsee...

Tää saattaa riippua paljon papistakin. Jos kovin vanhoillinen pappi, niin saattaa olla, ettei suostu. Samoin ku eivät välttämättä suostu siihen, että poikavauva kastetaan kastehaalarissa. Mun esikoisen kastoi pappi, jolta en olis uskaltanut ees kysyä, voidaanko ristiäisiä venyttää sen "virallisen" ajan yli, saati että pitääkö olla jo ripiltä päässyt kummi.

Meillä onnistui. Kummi näytti sen lapun, johon keräsi vielä merkintöjä ja sai kasteesta jopa merkinnän siihen.

Hänenkin kummius jotenkin "virallistettiin" konfirmaation jälkeen.

[QUOTE="vieras";25917389]Meillä ainakin on kummina tyttö joka aloittaa rippikoulun vasta kesäkuussa. Kysyttiin papilta asiasta, hälle se oli ok. Eli kummi oli toimituksen ajan edessä, muitten kummien joukossa, lisätään kirkonkirjoihin virallisesti kummiksi kun ripiltä pääsee...[/QUOTE]

No siellä edessä saa olla ihan kuka vaan, kunhan se vanhemmille sopii.

Minä pääsin kummiksi vuotta ennen konfirmaatiota (siis 14v), kummitodistuksen sain sitten konfirmaatiopäivänäni (se oli kummilapseni perheellä säilössä sen aikaa)

meille tuli kummi, joka ei ollut vielä ripille päässyt. Kummikirjan ja virallin kirjaus kummeudesta tulee sitten vaan konfiksen jälkeen omalla ilmoutuksella:) Kummien joukossa edessä sai silti seisoa, ja osallistua kummina muutenkin ristiäisiin. Virallistus vaan kunhan konfis ohi:)

veikkaan, että ei onnistu, jos olisi toinen niistä pakollisista. Mutta jos on jo kaksi "pätevää" kummia, voi varmaan olla "lisäkummina".

Todennäköisesti pitää olla kaksi rippikoulun käynyttä.

Musta tuli kummi ennen kuin pääsin ripiltä. Sain sen kummitodistuksenkin ennen konfirmaatiota. Kävin siis rippikoulun pari kuukautta kummilapseni kastajaisten jälkeen ja papille asia oli ok.

Kummipoikani kastettiin tammikuun alussa, ja edellisen vuoden heinäkuussa Olin päässyt Ripille. Että kyllä käsittääkseni pitää olla rippikoulu suoritettu ennen kummilapsen ristiäisiä.

Yhteistyössä