Saako yksityistiellä kävellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nämä maatilojen pihapiiriasiat ovat usealle sielunasia, koska mietitään omalle kohdalle. Tosiasia on kuitenkin, että Suomessa on julkisiakin teitä, jotka kulkevat pihapiirien läpi. Myös keittiön ikkuna saattaa olla tien reunasta muutaman metrin päässä - talothan monesti rakennetaan tontille, joka on tien laidassa. Nyt se tontti vain jatkuu siellä toisella puolella tietä. Kysymysmerkki syntyy, koska sillä toisella puolella on rakennuksia.

En käyttäisi säännölliseen koiralenkitykseen. Satunnaisesti (pari kertaa vuodessa) saattaisin käyttää. Kysyisin alueen muilta ihmisiltä mielipidettä ja talon tilaa. Jos tulisi sanomista noista satunnaisista kerroista, niin pahoittelisin ja vetoaisin yksityistielain ja jokamiehenoikeuksien sekavuuteen, enkä enää menisi sinne.

Kuka oikeasti haluaisi, että oman kotipihan poikki kulkee näppärä oikoreitti jota puoli kylää käyttää? "äkkiä me siitä vaan oikaistaan".

Juu ei, toisten pihoihin ei mennä.

Kyllä niitä ennen oli, meilläkin oli vielä hmm -80 luvulla, mutta sitten kaikki aitas pihansa umpeen.
Nyt ei ole enää niitä "palokujiakaan" vanhalla puutaloalueella ja on iiisoja uusia taloja saatu rakentaa tontit täyteen, joten palo leviää sitten hienosti, jos joskus syttyy.
Ja osa taloista tosi vanhoja :/

Mut viis siitä, kun ökyt saa rakentaa mitä tahtoo.

Itseasiassa mä sain juuri melko varman varmistuksen sille, että yksityistiellä tosiaan SAA kävellä.

Enkä mä ole misään nimessä mitään sääntöjä rikkomassa. Jos siellä ei saa kävellä, niin en sitten kävele. Mutta kun näemmä siellä tosiaan saa kävellä, joten aion kävellä jatkossakin.

Ja jos omistajan koirat iskee perusksiin kiinni, teen rikosilmoituksen ja omistaja saa siitä syytteen. Vaikken ole ihan perillä yksityisteihin liittyvistä lakipykälistä ja asetuksista, niin koiriin liittyvät lakipykälät mulla on kyllä melkosen hyvin hallussa :)

menet ärsyttämään niitä pihan koiria (jotka vahtivat reviiriään) niin kyllä se rikosilmoituksen tekijä on ihan muu kuin sinä. Ärsyttää nää nykyäjän ämmät, jotka luulee saavansa tehdä mitä haluavat välittämättä muista.

Meilläkin on mummilassa maalla tie pihan poikki, mutta sitä käyttää mummin peltojen vuokraviljelijä joka soittaa aina kun pihan poikki koneineen ajelee koska pihalla on aina koiria, lapsia ja pari vuohta vapaana. :D Kukaan muu ei siittä kuleksi olis se jotenkin vaan TÖRKEETÄ jos joku yht´äkkiä lenkkireittinä sitä alkais pitämään.

No en menisi toisten pihaan kävelemään enkä varsinkaan pitäisi koiriani vapaana missään.
Mutta sen verran pitkään olen tätä palstaa seuraillut että tiedän että chef ei tosiaan ole penaalin terävin kynä.
Aivoja jaettaessa ollut varmaan toisten pihoilla kerjäämässä koiria perseeseen että saa tehdä rikosilmoituksen.

Esim tässä meijän lähellä on talo ja pihapiiri jonka läpi menee ihan autotie - kyllä siitä vaan kuljetaan - ihan jo senkin vuoksi että muuten ei kotiin pääse se on isolta tieltä ainoa kulkuväylä.
Valitettavaa mutta sillä tontilla on tuo tie rasitteena.

Toki itsekin välttäisin pihan poikki kulkemista jos olisi vaihtoehto.

[QUOTE="Jep";25698231]No en menisi toisten pihaan kävelemään enkä varsinkaan pitäisi koiriani vapaana missään.
Mutta sen verran pitkään olen tätä palstaa seuraillut että tiedän että chef ei tosiaan ole penaalin terävin kynä.
Aivoja jaettaessa ollut varmaan toisten pihoilla kerjäämässä koiria perseeseen että saa tehdä rikosilmoituksen.[/QUOTE]

tälle =)

Ilmeisesti maalla kunnioitetaan yksityisteitä enemmän kuin ihmisten yksityisyyttä, maaseudullahan toisten ihmisten asiat tunnetaan paremmin kuin omat. Viis muiden tunteista, kunhan koirat saavat olla vapaana kunnan rahoittamalla tiellä.

Meillä on juuri tuo tilanne, että yksityistie kulkee pihan läpi. Tie päättyy noin 500m meidän pihan jälkeen naapurimme pihaan. Tie on tosi rauhallinen, mutta siinää kulkee säännöllisesti muutamia koirankusettajia. On kyllä tosi kivan näköistä näin talviseen aikaan kun omalla pihalla on penkat "keltaisena". Ymmärrän kyllä että tietä pitkin pääsee oikein mukaviin lehkkeilymaastoihin, mutta silti ottaa päähän, pitääkö niiden koirien antaa kuseksia toisten ihmisten pihoihin!!!!

[QUOTE="Jep";25698231]
Aivoja jaettaessa ollut varmaan toisten pihoilla kerjäämässä koiria perseeseen että saa tehdä rikosilmoituksen.[/QUOTE]
Mitä hittoa tämä lause tarkoittaa? Tarvitseeko juoda vielä toinen kuppi aamukahvia, että tajuaa, vai onko tämä ihan soopaa?

Tämä on niin tapauskohtaista.

Meillä kesämökin rappusten edestä kulki vanha tie, jota joskus lenkkeilijät käyttivät. Talvella homma oli ihan ok, mutta kesällä kyllä hermoja kaiveli, kun meillä oli oma koira kuistin tolpassa narussa ja ihmiset tunkivat omien koirensa kanssa pihan läpi (tämä ns. tie siis kulki noin metrin meidän etukuistin edestä). Lopulta aitasimme pihan ja kulku loppui siihen.

Itse olen lasten kanssa kulkenut vaunulenkillä reittiä, joka kulkee vanhan maatalon pihapiirin läpi siten, että asuintaloon on monta kymmentä metriä väliä. Olen pariinkin otteeseen kysynyt, että häiritseekö meidän ajoittainen kulkeminen siitä ja vastaus on aina ollut että ei toki. Silti tunnen itseni aina hieman tunkeilijaksi kun reittiä käytän...

Nää herättää aina tunteenpaloa, tonttiasiat..

Jos olisi mitään viitteitä siitä, että talossa joku edes satunnaisesti majailisi, en menisi häntä häiritsemään. Vaikka laki sen salliikin, en itsekään haluaisi ketään omaan pihapiiriini pyörimään -> en mene siis muidenkaan maille.

Mutta jos talo on selkeästi autio (katto romahtunut tms. varma merkki) voisin tietä käyttää, koska silloin en häiritsisi ketään.

Yhteistyössä