Saako vuokranantaja tulla yllättäen tarkastamaan kämpän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Daniela.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Daniela.

Vieras
Tuskailen tälläisen pelon kanssa.

Kun oon aika sotkuinen eläjä, siis saatan viskellä roskatkin lattialle ja siivota vasta joskus päivien päästä jolloin vien sit 2-4normaalia roskapussia roskikseen, jotenkin mua ahdistaa vaan laittaa roskat roskiin ja muuten toi nykynen roskis on tuossa sen verran pieni, et sais olla viemässä sit joka päivä roskia ja ne pussit ei ees täyttys puolilleen... pitäis hommata isompi, parempi roskis. Ja juu, minulla on mt-diagnoosi joten ei tarvii sanoo siitä mitään, jos tää mun juttu kuulostaa oudolta. Mutta paheemme kai meillä kullakin?. Toivon että opin joskus laittamaan roskat suoraan roskikseen ilman ahdistuksia tai mitään muita epämielyttäviä tuntemuksia...

Sit mä en jaksais ottaa mitään stressiä siitä et tuleeko tänne mitään "yllätysvieraita". Sen tiiän et kaverithan ei nyt tänne sisälle pääse, jos en avaa ovee... mut toi vuokranantaja vähän pelottaa, et kävis täällä omilla avaimilla ja näkis tän sotkun tai tulis omilla avaimilla sisään, jos en aukase ovee... Onko sellanen laillista? ja kuinka yleistä?

Toi mun vuokranantaja ei oo kyllä tykänny muutenkaan noudattaa oikeen lakia, et ei kyllä siinä... sovittiin myös et tiettynä kuukautena sovitaan sit tarkemmin, millon hän tulee tekemään tarkastus käynnin tänne asuntoon, et hän tekee kuulemma niitä 1-2 kertaa vuodessa, mut jotenkin vaan "vaisto" sanoo ja pelottaa, et hän tulee joku kerta vielä yllättäin ja mä jään tästä roskaamisesta kiinni...

Ja toinen asia mikä pelottaa, niin et jos mä oon mun poikaystävän kanssa esim sängyssä, eikä avata ovee jos kelloo soittaa niin tulee sit omilla avaimilla sisään...

Hän on muuten hirmu rento ja mukava, mut tän siisteys asian kanssa tosi tiukka... ja mä oon taas siinä asiassa ihan päin vastanen... tosi laiska ja huono siivoomaan... mutta tottakai mä siis täällä aina välillä siivoon, kun rupee näyttää siltä et nyt täällä on todellakin siivottava tai sit kun kavereita tulee kylään, mut ne kyläilyt aina tietää etukäteen joten niihin voi varautua mut entä jos vuokranantaja pamahtaaki yhtäkkiä oven taakse ilmottamatta mitään etukäteen, et mitään aikaa ei olla sovittu et hän tulis käymään...?

Tän ois vielä tosi helppo tehdä noin, koska ei asu kun 15km päässä musta.

Ja muuten mä oon siis tosi kiltti, herkkä ja mukava, et emmä mitenkään riko tätä kämppää tms. mut toi siivous vaan tuottaa ongelmia... mut vaikka asun hänen asunnossaan, niin eihän mun tarvii kuitenkaan kokonaan muuttua oman luonteeni vastaseks ja ruveta esittämään jotain himo siistiä...? et kai mä voin asua täällä ihan omana ittenäni, kunhan välillä huolehdin myös siivouksesta...?

:(

Asiallisia vastauksia sitten. Ja tiedän et joitain nyt varmaan ällötti tää mun viesti, mut ei tarvii sit kommentoida sellasia ällö juttuja!

Ei saa tulla ilmoittamatta asuntoosi, mutta noista roskista.

Viskaatko tietyt sellaiset ns. kuivaroskat, kuten leipäpussit jne lattialle tai joutuuko sinne pilaantuvat esim. hedelmän kuoret ja sellaiset myös.

Ajattelen, että olisi työläämpää heittää roska lattialle ja sitten noukkia se sieltä roskiin kuin vain suoraan pudottaa se muovipussiin.

Mitä jos laittaisit vaikka joka huoneeseen muovipussin lattialle ja viskaisit siihen muovipussiin lattian sijasta.

Ei saa tulla. Ilman etukäteisilmoitusta voidaan asuntoon tulla vain jossain hätätapauksessa, jos vaikkapa asunnosta valuu vettä rappukäytävään/alakertaan eli epäillään akuuttia vesivahinkoa.

Koita nyt kuitenkin inhimillisessä kunnossa se asunto pitää, tuonkaltaisesta toiminnasta voi aiheutua hajuhaittoja ja tuholaisongelmia.

Ei saa tulla ilmoittamatta asuntoosi, mutta noista roskista.

Viskaatko tietyt sellaiset ns. kuivaroskat, kuten leipäpussit jne lattialle tai joutuuko sinne pilaantuvat esim. hedelmän kuoret ja sellaiset myös.

Ajattelen, että olisi työläämpää heittää roska lattialle ja sitten noukkia se sieltä roskiin kuin vain suoraan pudottaa se muovipussiin.

Mitä jos laittaisit vaikka joka huoneeseen muovipussin lattialle ja viskaisit siihen muovipussiin lattian sijasta.

Voisinhan mä kokeilla. Olen vaan jostain syystä tottunut tekemään noin.. ja sinne lattialle nyt menee kaikennäköset roskat... joskus oli jotkut ruuat pilaantuneetkin nurkkaan (rasian sisälle siis, ei nyt lattialle kuitenkaan...) ja sit rupes haisee tosi pahasti ja tuli niitä ihme banaanikärpäsiä, jolloin tein suursiivouksen!

Tällänen mie vaan oon. :(

Ei saa tulla. Ilman etukäteisilmoitusta voidaan asuntoon tulla vain jossain hätätapauksessa, jos vaikkapa asunnosta valuu vettä rappukäytävään/alakertaan eli epäillään akuuttia vesivahinkoa.

Koita nyt kuitenkin inhimillisessä kunnossa se asunto pitää, tuonkaltaisesta toiminnasta voi aiheutua hajuhaittoja ja tuholaisongelmia.

No kyllä hän onneksi myös välillä toimii aina lain mukaan.

Mut onks tollanen hätätilanne esim. sellanen et jos edelliset vuokralaiset on riidelleet ja tapelleet täs asunnos usein, niin että se on monta kertaa kuulunut muihin asuntoihin, yölläkin ja naapurit ovat soittaneet sitten poliiseja. Niin saako tuossa tilanteessa vuokranantaja mennä omin avaimin asuntoon sisälle?. Koska niin mun vuokranantaja oli toiminu. Ja sit ne edelliset vuokralaiset oli tehny myös muunkin laittoman jutun, mistä ne jäi kiinni, mut siitä en nyt halua puhua tässä, koska ei oo minun asia...

Ja kyllä mä oon aina siivonnu täällä kun on ruvennu siltä näyttämään. :) ei oo rappukäytäviin yms. levinnyt tietenkään mitään... et ei oo nyt kuitenkaan ihan niin paha ongelma, vaikka aika sotkusta onkin...

Ei saa tulla ilman lupaa / ennakkoilmoitusta. Mutta kyllä minua ärsyttää myös sinun asenteesi. Mitä materiaalia asunnon lattia on? Jos on itseensä helposti nesteitä imaisevaa (parketti) tai värjäytyvä (vanha muovimatto), saatat joutua sotkujesi takia lattiaremontin maksumieheksi. Jos esim. parketille räimii rasvaisia ruoankääreitä ja antaa niiden lojua siinä päivätolkulla, öljy imahtaa puuhun ja siellä on.

Sinun pitäisi pikkuisen kunnioittaa toisen (vuokranantajasi) omaisuutta (asuntoa), vaikka olisit kuinka MT-diagnosoitu. Mahtaako itsenäinen asuminen edes olla sinulle oikea vaihtoehto? Tukiasunto parempi?

Varaa siis jo nyt pari tonnia tilille, että sinulla on pois muuttaessasi varaa maksaa tulevat remontit, joita sotkemisestasi jää. Ja tuholaistorjuntaan myös muutama satku.

En yhtään ihmettele, miksi tälläkin hetkellä moni vuokrakämppä seisoo tyhjillään, vaikka pääkaupunkiseudulla on huutava pula asunnoista. En kyllä ikinä uskaltaisi vuokrata asuntoani jollekin mielenterveyshäiriöiselle sossutapaukselle, kun lopputulos saattaa olla täysin saastaiseen kuntoon sotkettu kämppä.

Sä varmaan itse totut siihen paskan ja pilaantuneiden ruokien hajuun, mutta et sä sitä saa mitenkään tuuletettua ennen vuokranantajan tarkistuskäyntiä pois, mikäli lemu on imeytynyt lattiaan ja seiniin. Röökinhajukin pinttyy rakenteisiin vuosikausiksi.

Haistakaa jo pitkä paska noiden tukiasuntojen kanssa. Mielummin tapan itseni kun joudun sellaseen. Ja näköjään täällä saisin joidenkin mielestä joutua kadun päälle vaan asumaan... haistakaa pitkä paska!

Mutta kiitos vastauksista. Kyllä mä pärjään.

Kyllä sulla näköjään jotain ongelmia on...

Kuten sullakin ja kaikilla meistä.
On vaikka ja kuinka paljon ihan terveitä,nuoria ihmisiä joilla ei se mahdollisesti ensimmäisen oman asunnon siisteys ole prioriteettilistalla ykkösenä.
Se että on sotkuinen ihminen ei välttämättä kerro vielä mistään mt-ongelmista eikä kodin siisteys siitä että asuja olisi terve.

Kykenetkö noin ihan yleisellä tasolla empatiaan?
Tukiasunnoissa asuminen ei varmasti ole kenenkään(varsinkaan nuoren ihmisen) ykköstoive ja kaikki haluavat pärjätä omillaan.
Tähän tulisi myös ehdottomasti pyrkiä, siihen että mt-ongelmainenkin saa elää mahd.normaalia elämää.
Mt-ongelmatkin ovat niin yleisiä, että sanotaan että jokainen niistä kärsii jossain vaiheessa elämäänsä.

Ainoa joka tulee luvatta kämppääsi sisälle on pelastuslaitos, tai perinteisemmin sanottuna palokunta. Mut silloin talo on tulessa tai jotain vastaavaa. Eivät pysähdy ovella kysymässä lupia tai avaimia vaan tulevat hätätilanteessa ovesta tai seinästä läpi.

Kaikissa muissa tapauksissa kämppääsi ei ole asiaa kellään ilman sinun lupaasi tai oikeuden päätöstä.

Jos Danielan mielestä hänen tapansa asua roskien keskellä on ok, miksi hän haluaa esittää vuokranantajalle jotakin muuta? Tai toisin kysyen, jos hän tietää, että siistimpi asuminen olisi vuokrasuhteen jatkumisen kannalta hyväksi ja varmaan naapurihuoneistojen asukkaiden kannalta mukavaa, miksei hän voi muuttaa tapojaan? Voisiko hän joskus ajatella muiden etua? Ei roskien paiskominen pitkin huoneistoa ole muuta kuin huono tapa, josta halutessaan pääsee pienellä vaivalla eroon.

Saavi ja musta jätesäkki
Helppo heittää roska kuin roska.
tyhjennys kerran viikkoa.
kokeile ja tsemppaa itseäsi.
siivoamiseen käytetty aika jää itsellesi eikä kulu uudelleen roskien siirrosta lattialta roskiin

Tietenkään ei saa tulla.
Mutta mikäs sen estää jos päättää yhtäkkiä käydä.
Varsinkin kun on sanonut että tekee "tarkastuskäyntejä".
Nyt ap:n pitää vain oppia elämään tuon asian kanssa tai vaihtaa asuntoa.

Voi ei! Olen nähnyt noita asuntoja työni puolesta ja minua surettaa, että joku pystyy asumaan sellaisen sotkun keskellä :(
Ei meilläkään koskaan ole ihan tip top, mutta silti. :(
Kunpa kuuluisit jonkun avun piiriin. Tsemppiä! Muutakaan en voi kommentoida.

Laitontahan tuo on omilla avaimilla paukata sisään, ole huoleti. Itse tuossa tilanteessa soittelisin jo kyttiä paikalle kotirauhan rikkomisesta jos kukaan ilman asianmukaisia etsintälupia paukkaisi ovesta sisään.

Nyt on taidettu katsella vähän liikaa jenkkisarjoja. Ei Suomessa mitään etsintälupia tarvita, poliisi saa tulla asuntoon ilman niitä. Vuokranantaja toki ei.

Vuokranantaja saa kyllä tulla tarkastamaan omaisuutensa kunnon, mutta siitä pitää ilmoittaa sinulle joka määräät kohtuullisen ajan tarkastukselle. Eli jos hän soittaa ovikelloa, voit sanoa että "nyt ei käy, tule huomenna". Joskus kohtuullinen aika voi olla lyhyempi, jos on kyse jostain vakavasta tai vahingon estämisestä.

Uusimmat

Yhteistyössä