Saako vauvan kanssa nukkua pitkään? Perhetyöntekijästä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikon äiti

Vieras
Meillä siis käy perhetyöntekijä masennustaustani ja ilmeisesti myös nuoren ikäni vuoksi.
Olemme yleensä nukkuneet vauvan kanssa siihen asti kun vauva nukkuu eli joskus seitsemään, joskus kymmeneen, joskus jopa puolillepäivin.
Perhetyöntekijä kuitenkin sanojensa mukaan huolestui tästä ja teki meille "lukujärjestyksen" jonka mukaan joka aamu pitää nousta viimeistään kello 9, oli sitten yö mennyt miten tahansa.
10-11 aikaan pitää ulkoilla jokapäivä ekan kerran, 12 aikaan pitää olla ruoka valmis.
Vauvan pitää nukkua päikkärit sitten 13-14 ja sen jälkeen välipala, minkä jälkeen tulee lähteä uudestaan ulos.
Klo 17 sitten toinen ruoka.
Hän sanoi että jos emme noudata tätä rytmiä,hänen täytyy harkita olisiko meidän parempi lähteä Ensi- ja Turvakotiin harjoittelemaan rytmiä.
Koen saavani hillittömät paineet tuolta perhetyöntekijältä eikä hänen ehtonsa tunnu reilulta.
Olemme tähän mennessä eläneet fiiliksen mukaan, jokapäivä kuitenkin ulkoilua, päikkärit ja ruoka suunnilleen samaan aikaan.
En kärsi masennuksesta enää,se on hoidossa mutta väsynyt kyllä olen tuon perh.työntekijän tekemästä "lukujärjestyksestä".. :(

Hmm. Jos vauva on tyytyväinen eikä "rasitu" aikatauluttomuudesta, niin miksi ihmeessä pitäisi elää aikataulujen mukaan? Eri asia on taas, jos vauva kitisee illat/alkuyön väsyneenä ja päivälläkin on kiukkuinen. Kummin on?

Vauva on hyväntuulinen ja helppohoitoinen.
Vielä ei ole tullut mitään isompia ongelmia ja nukkuu tosi hyvin. :)
Pelkäsin että vauva kitisisi paljon enemmän ja olisi rankempaa..

Kyllä meillä ainakin elettiin vauvan rytmin mukaan. Jos yö meni huonosti ja vauva sen takia nukkui pidempään niin sitten nukuin mäkin, että jaksan kunnolla.

Aika kummalliselta nipottamiselta kuulostaa tuo perhetyöntekijän touhu. Ei kaikki vauvat ole samanlaisia ja rytmin saaminen kestää joillakin kauemman. Ei lapsi tuosta teidän tyylistä rikki mene.

Alkuperäinen kirjoittaja esikon äiti;28773637:
Olemme yleensä nukkuneet vauvan kanssa siihen asti kun vauva nukkuu eli joskus seitsemään, joskus kymmeneen, joskus jopa puolillepäivin.

Olemme tähän mennessä eläneet fiiliksen mukaan, jokapäivä kuitenkin ulkoilua, päikkärit ja ruoka suunnilleen samaan aikaan.
(

Miten voi nukkua päikkärit jokapäivä suunnilleen samaan aikaan jos joskus nousee seitsemältä, joskus kymmeneltä ja joskus puoliltapäivin?

• Tykkää
Reactions: erinys
Ehkä perhetyöntekijä ajattelee asiaa kauaskantoisammin, eli tuolla hänen ehdottamallaan rytmillä eläminen ainakin sellaisen vähän isomman vauvan ja taaperon kanssa on varmasti helpompaa. Lapselle muutenkin on hyväksi tietyt rutiinit, joita ei ehkä kovin helposti muodostu, jos joka päivä heräillään ja nukutaan miten sattuu.

Minkä ikäinen vauva? Mä oon käsittänyt ettei ennen 3 kk ole edes hermostollista valmiutta noudattaa mitään rytmiä.. Siihen asti itse olen ainakin ajatellut mennä täysin vauvan tahtiin. Kiinteitten aloituksen jälkeen alkaa varmaan kunnon rytmi muotoutua.

Vauva tarvitsee tietyn rytmin, se tuo häneele turvallisuuden tuntua. Samalla tulee pidettyä huoli, että ne 5 ateriaa plus maidot tulee otettua.
Perhepäivähoitaja on aivan oikeassa.

Alkuperäinen kirjoittaja lue vähän faktoja;28773697:
Vauva tarvitsee tietyn rytmin, se tuo häneele turvallisuuden tuntua. Samalla tulee pidettyä huoli, että ne 5 ateriaa plus maidot tulee otettua.
Lue itse edes se viesti ennen kuin vastaat.

Ap minuakin kiinnostaa minkä ikäinen vauvasi on? Kuulostaa tosi oudolta kyllä...

Minä olen kyllä vähän eri mieltä kanssasi. Rutiinit ja rytmit ovat toki tärkeitä, mutta ei mielestäni välttämättä sillä tavalla toteutettuna, että väkisin noustaan ylös aamulla tiettyyn aikaan, vaikka molempia nukuttaisi vielä. Mitä se parin tunnin heitto suuntaan tai toiseen haittaa? Voihan sitä päivä edetä aivan samalla tavalla, heräsi sitten kahdeksalta tai kymmeneltä. Jos nukutaan kymmeneen, sitten ruokailut, ulkoilut sun muut tapahtuu vain pari tuntia myöhemmin kuin jos oltais herätty kahdeksalta. Väittäisin, että vauva saa tuolloin aivan samalla tavalla turvallisuutta ja jopa paremmin, kun sekä äiti että vauva eivät ole aivan silmät ristissä.

Toki olen sitä mieltä, että ei välttämättä ole rytmin kannalta hyväksi, jos aamun herätys vaihtelee viiden tunnin säteellä, mutta esimerkiksi kahden tunnin vaihtelulla ei mielestäni ole mitään merkitystä. Tietenkin tähän vaikuttaa myös vauvan ikä. Ihan pieneltä vauvalta en odottaisi yhtään minkäänlaista rytmiä.

Onneksi meillä ei käy mikään perhetyöntekijä. Ei toimis noin tarkat aikataulut. Heräillään ylös yleensä 8-9 aikaan, ekat päikkärit siitä yleensä 2-4 tunnin päästä. Sen jälkeen sitten kiinteä ateria. Tokat päikkärit nukkuu sit jossain vaiheessa, yleensä 4-6 välillä käy unille. Ja ilta jatkuu sitä sitten omalla kaavalla, mutta ei mitenkään sais noudatettua tunnin tarkkuudella joka päivä jotain rytmiä. Miten sitä voi toisen pakottaa nukkumaan just tiettyyn aikaan, jos ei väsytä tai pitäiskö väkisin pitää sitten toinen hereillä, vaikka huutais väsyään. Ja ihan vaan sen takia että kello on just nyt sen ja sen verran. Juu nytkin oon koittanut saada ipanan nukkumaan jo tunnin verran, pitäis vissiin sit nuijanukutus antaa. Meille riittää se että tiedetään suunnilleen parin tunnin tarkkuudella se ohjelma, vauvan mukaan mennään. Reilu puolivuotias kyseessä ja on helppo tapaus ja tyytyväinen vauva, vaikka ei ihan kellon orjia ollakaan. Sitä säännöllisyyttä kyllä on elämässä ihan riittävästi sitten muuten.

Vastaavassa tapauksessa varmaan sanoisin sille perhetyöntekijälle, että juu noudatetaan sitä ohjelmaa, vaikka ei niin pilkuntarkasti noudattaiskaan. Toisaalta ei välttämättä ole hyvä jos se aamuherääminen noin paljon heittää, meilläkin on tietty aika, että sit viimeistään herätellään vauva ylös, eli siinä yhdeksän aikoja, jos vaan itse on hereillä. Ettei yöunet sitten siirry kovin myöhäiseksi. Ja päikkäreiltäkin herätellään jos meinaa illalla liian pitkään nukkua. Ekat päikkärit saa nukkua just niin paljon kuin jaksaa. Jos nukkuu pari tuntia, niin ei sitten tokat ole niin pitkät ja päinvastoin. Ne kolmannet päikkärit on jääneet joku aika sitten pois.

Jonkinlainen rytmi on varmasti ok. Mutta jos lukujärjestyksestä aiheutuu ylimääräistä vaivaa, se on turha stressinaiheuttaja silloin. Jos tarvitset perhetyöntekijää muutoin, ei sinun ole pakko hänelle sanoa, ettet noudatakaan hänen lukujärjestystään. Hän on sinua varten.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Mun ystävän lapsi nukkui alle 1vuotiaana aina aamulla klo 11 asti. Neuvolassa oli urputettu ettei saa klo 9 pidempään nukkua... Ihme touhua. Jokaisella on oma rytminsä, ja niillä mennään mikä ko. perheelle sopii parhaiten.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
Meillä nukutaan joka aamu ainakin yhdeksään, usein kymmeneen tai puoli yhteentoista. Juuri sanoi neuvolalääkäri, että harvoin näkee yhtä hyvin nukkuneen näköistä vauvaperhettä.

Häh?
Tottakai vauva syö riittävästi päivittäin.
Vauva on 3 kk eikä meillä nyt aivan miten sattuu olla kuitenkaan!
Korostan että ei meillä PÄIVITTÄIN nukuta,herätä ja syödä aivan eri aikoihin vaan että YLEENSÄ heräämme kello 9 ja syömme kotona päiväruuan ennenkuin menemme ulos(näin teemme tosin yleensä aina mutta perh.tyntekijä vaatii väh. 2 ulkoilukertaa/pvä).
Käymme ulkona, tulemme kotiin päikkäreille ellei lapsi ole nukahtanut jo ulkoillessa.
Välipala päikkäreiden jälkeen.
Siivoilen, teen n. klo 17 ruuan jokapäivä kun mies tulee töistä.
Tämä on se rytmi mikä yleisemmin on ja mihin pyritään, välillä(jokaviikko) tulee heittoja.

Meille ainakin neuvolan terkkari sanoi, että hyvä juttu kun osaatte nukkua pitkään jos väsyttää. Joskus siis tuskailin kun itse olen ollut aamuihminen ja vauva kukkui myöhään hereillä ja nukkui pitkään.

Meillä nukutaan siis aika usein edelleen myös myöhään eli saatetaan (nykyään kyllä harvemmin) herätä 10-12 välillä. En ole nähnyt mitään järkeä herätellä vauvaa aamupesuille ja itsekin nukun niin kauan kuin vauva jos väsyttää. Nukkumaan mennään kyllä suht samaanaikaan tai ainakin iltarutiinit aloitellaan suht samaan aikaan. Ennemminkin olen pitänyt rytmiä niin , että noin 2,5 tuntia herätyksestä lähdemme vaunulenkille, kauppoihin yms. -> vauva nukahtaa päikkäreille. Sitten taas 2-3 tuntua seurustelua ja sitten kun vauva näyttää väsymisen merkkejä päikkäreille. Vähän sään ja esim. Kotitöiden, oman fiiliksen mukaan joko vaunulenkulle tai nukutan sisälle. Sitten taas seurustelua iltatoimiinasti. Vauva saattaa hetken vielä olla meidän kanssa jos on pirteä vaikka pesut olisikin tehty ja yöpuku päällä. Kun näyttää väsyneeltä makuuhuoneeseen iltapalalle (imetän) ja nukkumaan.

Meilläkin oli samanlainen "rytmitön rytmi" muutamat eka kkt. En ottanut stressiä asiasta, vaan annoin vauvan itse luoda päivärytminsä, minkä tekikin. Alkoi tosi aikaisin nukkumaan täysiä öitä ja muutenkin oli helppo pikkuvauva, osaksi varmasti tuon takia etten väkisillä kellottanut päiviä vaan mentiin fiiliksen mukaan.

[QUOTE="Sadie";28773759]Mun ystävän lapsi nukkui alle 1vuotiaana aina aamulla klo 11 asti. Neuvolassa oli urputettu ettei saa klo 9 pidempään nukkua... Ihme touhua. Jokaisella on oma rytminsä, ja niillä mennään mikä ko. perheelle sopii parhaiten.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Meillä ollut myös "myöhäisrytminen" lapsi. Meilläkin vauvana nukuttiin usein puoli yhteentoista asti. Nyt lapsi on 2-vuotias ja edelleen nukkuu puoli kymmeneen. Itse olen iltavirkku/aamutorkku ja lapsi tuntuu olevan aivan samanlainen. En ymmärrä, mitä haittaa tästä rytmistämme lapselle on? Teemme aivan samat asiat kuin aikasin heränneetkin, mutta vain hiukan eri aikaan.

oikeassahan se perhetyöntekijä on. Kyllä nyt jo klo 10.00-11.00 mennessä pitäisi olla jo ulkoilemassa kuin puettu päällekin.
Sinun ja lapsen parhaaksi se järjestys on.
Vaarana tässä jos et noudata masennut entistä enemmän joten aihettahan huoleen on.

Voi hyvä tavaton! Jos lapsi voi hyvin, niin miksi jotain aikatauluja pitäisi rustata? En ole koskaan ymmärtänyt näitä aikatauluja, tietysti sitten kun hoitoon meno on edessä, niin hyvä on alkaa opettamaan rytmit... mutta enpä ole koskaan edes ajatellut olevani huono äiti, jos lapset menevät joskus myöhään nukkumaan ja nukkuvat pitkään...kyllä ne noihin lukujärjestyksiin ehtivät pakostikin vuosien varrella. Ja uskaltaisinpa jopa väittää, että saattaa se äidin oma jaksaminenkin olla ihan toista, kun ei yritä niin kynsin ja hampain luoda jotain tiukkaa aikataulua. Minusta on ainakin ihana nukkua etenkin vauvan ja vanhempienkin lasten kanssa pitkään ja suosittelen sitä muillekin äideille!

Yhteistyössä