Saako varahakija olla alaikäinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

K.

Vieras
Eli voiko 16-vuotias hakea lapseni päiväkodista, vai tarvitseeko olla täysi-ikäinen? Koitin selvittää kaupungin sivuilta, mutta siellä sanottiin hakemisesta ainoastaan että "Päivähoidolla on vastuu lapsesta siitä alkaen kun lapsi jää päivähoitoon, siihen saakka, kun lapsi luovutetaan hakijalle. Lapsen luovuttamisesta vastaa päivähoidon henkilöstö. Lapsi voidaan luovuttaa huoltajalle tai henkilölle, josta on sovittu päivähoidon henkilöstön ja huoltajien kesken. Päivähoidon henkilöstö pyrkii varmistamaan, että lapsen kotimatka on turvallinen."

Iästähän ei mainita mitään, mutta tuli nyt vain mieleen :)

Ok, kiitos teille! :) Pitää huomenna varmistaa omasta päiväkodista vielä asia. Kyseessä olisi siis siskoni, joka tulisi kesän aikana jonkun verran hakemaan lastani pk:sta ja vahtimaan parin tunnin ajan kun itsellä pidempiä työpäiviä.

Yleensä se on nykyään niin että alle 15 tai alle 16 vuotiaalle ei anneta, mutta se selviää hoitopaikasta kysymällä. Silloin kun mä olin päikyssä, mut annettiin 6 vuotta vanhemmalle hakijalle, vähän on ajat muuttuneet.

[QUOTE="mä";26347087]meillä on pitää olla yli 18v hakian. t. päikyn täti pirkanmaalta[/QUOTE]

Ja onko niin että tästä ei ole mitään poikkeuksia? Eikö auta jos asia sovitaan päiväkodissa ja vanhemmat käy sen alaikäisen varahakijan kanssa siellä tms?

No hitto, toivotaan että onnistuu. Asutaan siis Helsingissä. Toki nappaisin siskon mukaani hakemaan lasta ennen kuin yksin menisi, nyt tietää vain tarhan sijainnin, eli näyttäisin missä ryhmän omat tilat, lapsen naulakko yms. Ja naaman esittelisin ehkä myös lapsen hoitajille :D

Helsingissä tuskin onnistuu. Käytännössä lapsi on siis päiväkodin vastuulla, kunnes täysi-ikäinen ottaa vastuun lapsesta itselleen. Alle 18-v ei tuota vastuuta voi ottaa. Vakuutukset ja muut eivät korvaa hölkäsen pöläystä jos jotain tapahtuu kotimatkalla.

No luulisin kyllä, että voisivat joustaa. Kyllä meidän päiväkodissa ainakin, kun kerran on lapsen vanhemman kanssa asiasta nimenomaan sovittu (eikä niin, että vaikka lapsen sisarus tuli yhtäkkiä noutamaan lasta). Ja pakkoko sitä hakijan ikää on mainostaa edes? Kun ei kerta mitään ohjetta edes ole kaupungin sivuilla, niin itse varmaan vaan esittelisin hakijan, että tässä on mun sisko Maija, tulee kesällä aina välillä Pekkaa hakemaan.

Mulla on kokemusta kahdesta päiväkodista Helsingissä, toisessa sai 16v hakea (tietty piti olla tiedossa kuka), toisessa sanottiin että ei käy alle 18-vuotias, mutta tiedän että pari poikkeustapausta sieltäkin löytyy (esim. lapsen isompi sisarus 16v)
Itse sain hakea 4-5v sisarustani päiväkodista jo 12-13-vuotiaana about 10v sitten. Tosin olin itse ollut samassa pk:ssa ja tuttu hoitajille

Ehdoton 18v ikäraja on Tampereella. Päiväkodista haettaessa vastuu lapsesta siirtyy laillisesti vain, jos hakija on täysi-ikäinen. Näin meille on asia selvitetty. Jos alaikäinen hakee, jää ns. päiväkodin valvonta vastuu vielä voimaan, eikä tähän voida suostua. Lakimiehiltä tätä asiaa on kyselty ja meidän päiväkodissa useaan kertaan keskusteltu. Edes vanhemman kirjallinen lupa vastuun siirtymiseen alaikäiselle hakijalle ei riitä poistamaan laillista vastuuta päiväkodilta, jos jotain sattuisi lapselle. Siksi hyvin selkeä käytäntö on, että alaikäinen ei voi hakea missään olosuhteissa lasta päiväkodista.

No luulisin kyllä, että voisivat joustaa. Kyllä meidän päiväkodissa ainakin, kun kerran on lapsen vanhemman kanssa asiasta nimenomaan sovittu (eikä niin, että vaikka lapsen sisarus tuli yhtäkkiä noutamaan lasta). Ja pakkoko sitä hakijan ikää on mainostaa edes? Kun ei kerta mitään ohjetta edes ole kaupungin sivuilla, niin itse varmaan vaan esittelisin hakijan, että tässä on mun sisko Maija, tulee kesällä aina välillä Pekkaa hakemaan.

Tämä tuli mulle kanssa mieleen, että pitäiskö vaan jättää ikä sanomatta. Tuskin nyt henkkareita rupeavat kyselemään. Kotimatka on lyhyt ja luotan että siskoni osaa huolehtia lapsestani, kyse on kuitenkin vain parista tunnista silloin tällöin. Mulla menee töistä kävellen kotiin 10 minuuttia, JOS nyt jotain sattuisi käymään..

Täällä tehdään jo päiväkotiuran alussa kirjallisesti selväksi, että varahakijan täytyy olla 18v ja mahdollisten hakijoiden nimet ja puhelinnumerot on annettava etukäteen. Lasten turvallisuudestahan näissä on kysymys, miksi kapinoida vastaan?

[QUOTE="noh";26347418]Täällä tehdään jo päiväkotiuran alussa kirjallisesti selväksi, että varahakijan täytyy olla 18v ja mahdollisten hakijoiden nimet ja puhelinnumerot on annettava etukäteen. Lasten turvallisuudestahan näissä on kysymys, miksi kapinoida vastaan?[/QUOTE]

Mä en muista että meidän päiväkodissa olisi ollut puhetta varahakijan iästä. Toki lapsen turvallisuus on tärkeää, mutta koen että 16-vuotias osaa hoitaa lasta. Lapsi on siis 6-vuotias, tuleva eskarilainen, joten riittää kun antaa välipalaa ja pelaa vaikka pleikkaria mukulan kanssa :)

Yhteistyössä