Saako työmatkakulut vähennettyä verotuksessa, vaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ovat tarkkoja. Uskoisin, että eväävät.

Miehelläni eväsivät, koska linja-auton odotusaika jäi 3 min alle maksimin ajan. Joten olisi pitänyt kulkea linja-autolla.

Saat, ainakin sen julkisen liikenteen mukaisesti.
Jotta hyväksyisivät oman auton, niin pitää tyyli mennä puoli päivä tohon matkustukseen, jos julkiset käytössä, jotta menisi läpi.......

Mulla ainakin vaikuttaa vuorotyö, sillä perusteella olen omasta autosta saanut joka vuosi vähennettyä matkakulut. Siis vaikka julkinen liikenne olisi käytössä ja lyhyt matka pysäkille.

[QUOTE="Mie";25560651]Saat, ainakin sen julkisen liikenteen mukaisesti.
Jotta hyväksyisivät oman auton, niin pitää tyyli mennä puoli päivä tohon matkustukseen, jos julkiset käytössä, jotta menisi läpi.......[/QUOTE]

Mulla menisi melkein 1½h per sivu, jos kävelisin pysäkille ja siitä bussilla töihin ja taas takaisin, voi olla että lähemmäs 2h menisi, en ole koskaan kokeillut. Ilmeisesti olisi siis normaalia.

[QUOTE="Mie";25560651]Saat, ainakin sen julkisen liikenteen mukaisesti.
Jotta hyväksyisivät oman auton, niin pitää tyyli mennä puoli päivä tohon matkustukseen, jos julkiset käytössä, jotta menisi läpi.......[/QUOTE] mä sain väheettä omalla autolla kun tein keikkahommaa. Sin kannattaa laitta kunnolliset selitykset ajopäiväkirjoineen. Mulle hyväksyttiin jopa koulun bussimatkat .
verotukseen voi opiskelijaki laittaa kerran kolmesa vuodess titokoneen tai uusia tietsikaohjelmia jso osaa vain HYVIN PERUSTELLE että miksi on tarvinnut ne.

Mun ystävä sai matkakulut oman auton käytöstä sillä perusteella, että kun päiväkoti aukeaa 6.15, hän ei ehdi seuraavalla bussilla töihin ajoissa. Ja koska lasta ei voi jättää päiväkodin pihalle yksin odottamaan, se hyväksyttiin selitykseksi.

[QUOTE="aapee";25560697]Tuota katselinkin, mutta ajattelin käytännön kokemuksia.

Mulla menee yli tuon 600e vuodessa bensoihin, reippaasti, vaikuttaako se mitään? Jos muut asiat jää himpun rajan alle?[/QUOTE]

ei vaikuta mihinkään

[QUOTE="aapee";25560697]Tuota katselinkin, mutta ajattelin käytännön kokemuksia.

Mulla menee yli tuon 600e vuodessa bensoihin, reippaasti, vaikuttaako se mitään? Jos muut asiat jää himpun rajan alle?[/QUOTE]

Tuskin ne bensakulut tota verottajaa kiinnostavat..... Ethän sä oman bensalaskun perusteella noita matkakuluja laskee kuiteskaan?!
Paljonko julkisilla noi vuoden matkat maksaisivat?

[QUOTE="aapee";25560772]Oikeasti?
Kun tuolla nimenomaan painotetaan sitä, että lasten päivähoitoon kuskaaminen ei ole peruste.[/QUOTE]

No ei niin. Peruste oletettavasti oli se ettei töihin olisi enää ehtinyt seuraavalla bussilla.

Meillä päiväkoti aukeaa 6.30 ja minun bussi lähtisi 6.20. Töissä toisessa kaupungissa pitäisi olla klo 7.00, bussi jättäisi minut n. 2km päähän työpaikasta 6.45.
Mahdoton yhtälö?!

Ja ei, mies ei voi viedä lasta päiväkotiin, koska hänen työt alkaa 6.00.

Huoh... mitä sä nyt siis oikein kysyt. Mitkä muut asiat jää rajan alle? Bensoihin mennellä summalla ei ole mitään merkitystä...

Alla lainaus verottajan sivuilta. Kerro mikä tässä on vaikeaa, niin voidaan yrittää selittää...

Halvimpana kulkuneuvona pidetään yleensä julkista kulkuneuvoa. Vähennys voidaan tehdä muun kuin julkisen kulkuneuvon kustannusten mukaan esimerkiksi seuraavissa tapauksissa:

Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.
Kävelymatka yhteen suuntaan (esim. asunnolta linja-autopysäkille) on vähintään 3 kilometriä.
Odotusaika meno-paluumatkalla (esim. julkisen kulkuneuvon vaihto) on yhteensä vähintään 2 tuntia.
Matka alkaa tai päättyy yöllä (klo 00.00–05.00).

Huoh... mitä sä nyt siis oikein kysyt. Mitkä muut asiat jää rajan alle? Bensoihin mennellä summalla ei ole mitään merkitystä...

Alla lainaus verottajan sivuilta. Kerro mikä tässä on vaikeaa, niin voidaan yrittää selittää...

Halvimpana kulkuneuvona pidetään yleensä julkista kulkuneuvoa. Vähennys voidaan tehdä muun kuin julkisen kulkuneuvon kustannusten mukaan esimerkiksi seuraavissa tapauksissa:

Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.
Kävelymatka yhteen suuntaan (esim. asunnolta linja-autopysäkille) on vähintään 3 kilometriä.
Odotusaika meno-paluumatkalla (esim. julkisen kulkuneuvon vaihto) on yhteensä vähintään 2 tuntia.
Matka alkaa tai päättyy yöllä (klo 00.00–05.00).

Eli oli miten oli, niin voin laskea julkisen hinnoilla, mitä minulla olisi vuodessa mennyt bussilippuihin ja NE laittaa verotukseen?
Minusta hirvittävän hankala ymmärrettävä, ensi kertaa asialla.

[QUOTE="vieras";25560806]No ei niin. Peruste oletettavasti oli se ettei töihin olisi enää ehtinyt seuraavalla bussilla.[/QUOTE]

Näin juuri. Valituskirjelmässään hän painotti sitä, että kuka on vastuussa lapsesta, jos hänen pitäisi jättää se sinne pihalle yksin sen vuoksi, että ehtii siihen bussiin, millä on töissä ajallaan. Seuraavalla bussilla hän tosiaan myöhästyisi töistä ihan reippaasti, ei mitään parilla minuutilla. Ja toisaalta verovirasto ei voi vaatia ketään sovittelemaan työaikojaan sen mukaan (eikä se olisi tässä tapauksessa edes onnistunut).

[QUOTE="aapee";25560876]Eli oli miten oli, niin voin laskea julkisen hinnoilla, mitä minulla olisi vuodessa mennyt bussilippuihin ja NE laittaa verotukseen?
.[/QUOTE]

juuri näin. Ja laita koko summa, verottaja vähentää siitä itse omavastuun.

[QUOTE="aapee";25560876]Eli oli miten oli, niin voin laskea julkisen hinnoilla, mitä minulla olisi vuodessa mennyt bussilippuihin ja NE laittaa verotukseen?
Minusta hirvittävän hankala ymmärrettävä, ensi kertaa asialla.[/QUOTE]

Jep! Katsot jostain kuukausilipun hinnan ja kerrot sen 11:llä, jos olet ollut koko vuoden töissä. Jos summa ylittää 600€, saat erotuksen vähennyksenä tuloista.

Yhteistyössä