Saako Tupperwaren vedellä täytettävän kaulimen pestä tiskikoneessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a..p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a..p

Vieras
Mummon asuntoa siivotessa löytyi tuollainen, äitini ei leivo joten lahjoitti sen mulle. On näköjään huonosti pesty joskus aikoinaan ja ihan vanhassa kuivuneessa taikinassa. Lähtee varmaan ihan käsin pesemällä mutta haaluttais nakata tuo tiskikoneeseen :D

Myöskin kokemuksia tuista kaipailisin, tekeekö sillä oikeasti yhtään mitään?

Meillä on ainoana kaulimena ja hyvin toimii. Ero puukaulimeen se, että ei tartu taikina niin helposti ja on tietty kevyt. Negatiivisena puolena sen iso koko. Koneessa saa pestä, tai ainakin meillä on pesty. Koskaan en ole vettä sinne laittanut ja korkkikin on hukassa jo.

Jos se kaulin on kultaiselta 80-luvulta tai vanhempi, sitä ei kannata pestä astianpesukoneessa. 90-luvulta lähtien ja uudemmat voi pestä myös pesukoneessa, mutta itse pesen mieluiten käsin ja sisuskalut pulloharjalla.

Entisenä myyjänä suosittelen käyttämään kylmää vettä sisällä esim voitaikinoiden tai muiden helposti "lämpiävien" taikinoiden kanssa, jotka tuppaa meneen liian pehmeiksi kesken toiminnan. Vastaavasti lämpimällä vedellä voi täyttää esim pullataikinaa kaulitessa.

Jos kaulin on liian kevyt vesitäytteisenä, voihan sen täyttää riisillä tms myös, jolloin siitä tulee painavampi ja helpommin hallittava. Itse käytän ihan vedellä täytettynä.

Olen kuullut urbaanilegendoja myös siitä, että alkoholistiperheissä kaulimeen on "piilotettu" konjakit tms väkevät juotavat. :)

Yhteistyössä