Saako töistä vapaata puolison lähiomaisen kuoleman jäkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja susanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

susanna

Vieras
minun mummoni, joka minut kasvattanut ja on minulle siis "äiti" ja miehelle "anoppi", kuoli. Ja pitäisi mennä huomenna hautaustoimistoon hoitamaan asioita, haluaisin miehen mukaan :(
Vai oliko se että vain hautajaisia varten saa vapaata?

Alkuperäinen kirjoittaja susanna:
minun mummoni, joka minut kasvattanut ja on minulle siis "äiti" ja miehelle "anoppi", kuoli. Ja pitäisi mennä huomenna hautaustoimistoon hoitamaan asioita, haluaisin miehen mukaan :(
Vai oliko se että vain hautajaisia varten saa vapaata?

No valitettavasti vain palkatonta saa.

Otan osaa.
Lähiomaisen kuoleman takia saa yhden vapaapäivän, joka on hautajaispäivä. Jos hautajaiset kumminkin sattuvat vapaapäivälle, niin ainakin meillä merkittiin yksi pitämäni arkivapaa hautajaispäiväksi, kun en tarvinnut vapaata hautajaisia varten.
Jos ei oikeasti kykene töihin, terkkari tai lääkäri voi kirjoittaa saikkua, mutta ihan vaan asioiden hoitamiseen täytyy käyttää lomapäiviä tai ottaa palkaton vapaa.

Kyllä olis omituista ellei vapaata saa hautajaisjärjestelyjen ajaksi..Kun tosiaan väliaikaista tuollainen..Vois verrata siihen että saako isä olla töistä pois kun vaimo synnyttää ja saahan se.

Alkuperäinen kirjoittaja toki:
Kyllä olis omituista ellei vapaata saa hautajaisjärjestelyjen ajaksi..Kun tosiaan väliaikaista tuollainen..Vois verrata siihen että saako isä olla töistä pois kun vaimo synnyttää ja saahan se.

Kai siitä vapaata aina saa, mutta saako palkallisena niin ei saa.

Alkuperäinen kirjoittaja toki:

No ei noita voi verrata :) Ja pitää olla oma lähiomainen, että saa edes hautajaispäivän vapaaksi!

Alkuperäinen kirjoittaja g:
Otan osaa.
Lähiomaisen kuoleman takia saa yhden vapaapäivän, joka on hautajaispäivä. Jos hautajaiset kumminkin sattuvat vapaapäivälle, niin ainakin meillä merkittiin yksi pitämäni arkivapaa hautajaispäiväksi, kun en tarvinnut vapaata hautajaisia varten.
Jos ei oikeasti kykene töihin, terkkari tai lääkäri voi kirjoittaa saikkua, mutta ihan vaan asioiden hoitamiseen täytyy käyttää lomapäiviä tai ottaa palkaton vapaa.

Mutta nythän onkin kyse miehestä, jolle mummo ei ole lähiomainen, joten en usko, että hautajaispäivää saa palkallisena.

Perjantaina päättyneessä työharjoittelupaikassani yhden hoitajan äiti kuoli, tieto tuli hänelle töihin. Päivääkään ei saanut sairaslomaa, otti palkatonta.
Mieheni isä kun kuoli, lääkäri kirjoitti heti viikon saikkua ja käski hakemaan heti lisää jos siltä tuntuu. Työnantaja sanoi ettei hänen tarvitse maksaa niiltä päiviltä palkkaa. Maksoi kyllä.

Palkatonta saa, mut palkallista ei saa. Ite en saanu ainakaan oman isovanhemman hautajaispäivää vapaaksi ja tarkistin yhdessä oh:n kanssa tessistä.
Lähiomaisia ovat mein tessin mukaan omat lapset + vanhemmat ja puoliso.

Alkuperäinen kirjoittaja anve:
Palkatonta saa, mut palkallista ei saa. Ite en saanu ainakaan oman isovanhemman hautajaispäivää vapaaksi ja tarkistin yhdessä oh:n kanssa tessistä.
Lähiomaisia ovat mein tessin mukaan omat lapset + vanhemmat ja puoliso.

Juuri näin ja meillä saa palkallisen vapaapäivän myös puolison vanhempien hautajaispäivälle, mutta esim eno ja täti ovat liian kaukaisia sukulaisia.

tessistä varmaan selviää. Mun mies sai palkallista vapaata, kun mun isä haudattiin, mutta omien isovanhempiensa hautajaisiin ei. Saati sitte puolison isovanhempien hautajaisiin.

Yhteistyössä