saako tienata yhtään kodinhoitotuella ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Moikka!

Tosta otsikosta jo selvisikin meikäläisen kysymys...
Eli saako tienata yhtään kun on kodinhoitotuella vai lähteekö kodinhoitotuki heti pois?
Aattelin tässä kun oon lasten kanssa kotona niin pieni lisätienesti jälleenmyyjän roolissa ei olis pahitteeks mut arveluttaa kuitenkin vielä.
Kiitollinen olen jos jollakin olisi mulle antaa informaatiota tästä asiasta!

Kotihoidontuki on korvaus siitä, että lapsi ei käytä kunnallista päivähoitoa. Perusosan saat, jos et saa muuta tukea (käytännössä yksityisenhoidontukea) tai lapset eivät käytä kunnan päivähoidon palveluita. Voit olla itse täysipäiväisesti töissä ja vaikka mummo lapsia hoitamassa, saat silti kotihoidontuen perusosan. Lisäosaan, joka on tulosidonnainen, tulot vaikuttavat (koko perheen).

Siis lyhyesti: saat tienata miten paljon vaan, etkä menetä perusosasta senttiäkään.

Kotihoidon tuki on ja pysyy niin kauan lapsen ollessa alle 3v, kunhan hän ei ole kunnallisessa hoidossa! Ainoastaan hoitolisä, jos sellaista saat, saattaa lähteä jos tulot suurenevat merkittävästi, siihen löytyy kelasta tulorajat.
Itse teen töitä kotihoidon tuen ohella, miehen tulot myös sen verran ettemme saa hoitolisää kuitenkaan. Lapsi ei ole hoidossa vaan jaamme hoitovastuun.

Kiitoksia teille!
En saa muuta kun tuon kodinhoitotuen puoltoista vuotiaasta pojasta ja kohta kolme täyttävästä tytöstä,joten sen osalta ei asiat siis muuttuisi.
No nyt voin miettiä tarkemmin tota joskos ryhtyisin tekemään pientä sivujobia...

nyt en siis ymmärtänyt tota veroprosentti juttua...mistä menee lisätuloveron mukaan vero?
olen siis vakkarityöpaikasta lasten kans kotona ja ainoat meikäläisen tulot on kodinhoitotuki kahdesta lapsesta (hoitoraha nimellä lukee kelan papereissa) mut hoitolisää en saa koska miehen tulot on niin isot et menee tuloraja siltä osin yli.
mulla tosta kodinhoitotuesta ei mene kyl kun joku 15% muistaakseni veroa.

niin siis siitä hoitotuesta se vero menee,onko se nyt sitten 294,28euroa kuukaudessa josta tuo lisätulovero otetaan. Itseltäni taisi mennä silloin 35% veroa kun kotihoidontukea sain ja olin myös töissä. Sen lisätuloprosentin näkee siitä verokortista mitä kela sitten ottaa :)

Ihan pakko viilata pilkkua, että oppisitte oikeat termit. Se ei ole kodinhoitotuki. Tukea maksetaal lapsen kotihoidosta ei siis kodinhoidosta. KOTIhoidontuki!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
saat sitä perusosaa, mutta siitä taitaa mennä korkeampi verokin, sen lisätuloveron mukaan, joka on siinä 30-40 prosentin hujakoilla.

Taas näitä tietämättömien vastauksia. Lisäveron mukaan ei mene, jos hommaat muutosverokortin!! Minullakin on verokortti kotihoidontukea varten, päätoimen työnantajaa varten sekä sivutulon työnantajia varten. Kaikista menee sama veroprosentti!

Veroprossan kanssa kannattaa olla tarkkana. Itelläni meni se normi veroprossa kotihoidontuesta, samaan aikaan kävin töissä kun sitä sain. En tyhmänä tajunnut nostaa veroprosennttia, niin nyt sitten maksan 400 euron mätkyt prkl!!!

Yhteistyössä