Saako terveyskeskuksesta hoitoa tappelematta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja takki tyhjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

takki tyhjä

Vieras
Koetko saavasi asianmukaista hoitoa omasta terveyskeskuksestasi? Oletko joutunut tappelemaan oikeudestasi tulla tutkituksi ja saada hoitoa?

Tässä vielä linkki tuohon mun aikaisempaan kirjoitukseen, jonka pohjalta tällaista mietiskelen:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1206950

Kyllä meilläpäin joillain lääkäreillä käydessä joutuu "liioittelemaan"oireet, jotta hoitoa saa, tai ylipäätänsä hoitoon pääsee (tai siis edes saa ajan lääkärille..)

Kerran kävin itse siellä niin paljon parjatussa päivystyksessä. Aika ei ollut paljoa myöhässä, miut tutkittiin erittäin perusteellisesti ja vielä alan lääkäriltä varmistettiin ja pidettiin tarkkailussa. Vaikka olin vähän hysteerinen, sain asiallista kohtelua :ashamed: Terveyskeskuksen toiminnastakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa.

Täältä ei saa, ainakaan jos joutuu omalääkärille. Pitää etukäteen tietää itse mitä jatkotutkimuksia haluaa ja sitten ponnekkaasti ilmoittaa lääkärille, niin saattaa saada lähetteen.

Meidän tk:ssa pitää ensin selittää juurta jaksain ongelmat/sairaudet vastaanottohenkilölle joka on ilmeisesti niin pätevä että pystyy tekemään diagnoosin ilman lääkäriäkin. Tämä henkilö sitten joko armollisesti antaa suoraan lääkäriajan (mitä tuskin tapahtuu), tai käskee terveydenhoitajalle (tämä on se yleisin käytäntö).
Terveydenhoitaja sitten oman harkintansa mukaan ohjaa lääkärille (eli oikeesti käskee juomaan kuumaa ja lepäämään tms., ja sitten jos muutaman päivän päästä ei tilanne oo parantunut niin hakeutumaan lääkäriin). En koe tulleeni hyvin tutkituksi, ja viimeksi kun jouduin tk:ssa käymään, ei lääkäri kuitenkaan tiennyt mikä minulla on (oli poskiontelontulehdus, mutta eihän sitä voi olla jos lääkäri ei näe ultralla onteloissa mitään...). Lääkäri määräsi allergialääkkeen, jota piti ensin koettaa päivä-pari, ja vasta sitten hakea antibiootti kun ei tulehdus parantunutkaan allergialääkkeellä... Meni kalliit allergialääkkeet ihan hukkaan, eikä niistä edes saanut kelakorvausta.
Pidän tk:ta ihan suoraan sanottuna sen verran puoskarilana, että en mene sinne jos on joku toinen vaihtoehto. Yleensä käynkin sitten yksityisellä vaikka se maksaakin ihan törkeesti. Mutta siellä lääkärillä on aikaa kuunnella ja motivaatiota tehdä mahdollisimman tarkka diagnoosi.

Meillä on ainakin hyvä terveyasema. Hyvät ja panostavat lääkärit, aina saa kunnon tutkimukset ja jatko-ohjeet. Samoin päivystyksessä olen aina saanut kunnon palvelua. Olen tyytyväinen.

Meillä riippuu ihan täysin henkilökunnasta, joka sattuu olemaan paikalla. Jos toi meidän naapuri on päivystämässä, se kattelee kiikareilla toiselta puolelta huonetta ja arvailee, mikä sitä nyt vois vaivata ja jos taas päivystämässä on joku yksityisen ostolääkäri, niin johan hommat hoituu.

Meillä on ihan hyvä terveyskeskus, asiasnsa osaavat hoitajat ja lääkäritkin. Mutta sinne vaan ei koskaan saa aikoja, ei pääse edes puhelimitse ajanvarausjonoon =) Vain yhden kerran - silloin, kun terveyskeskukseen yleensäkään pääsi - on tehdy meidän perheen kohdalla virhearviointi. En siitäkään hernettä kiskonut nenääni, koska kyse oli sairaudesta, joka oli vielä silloin uusi eikä moni muukaan lääkäri Suomessa tiennyt asiasta sen enempää.

Meillä on hyvä tk, asiantunteva ja ystävällinen henkilökunta siellä. Kun vaan sinne joskus pääsisi =) Eikoissairaanhoito onkin jo sitten ihan toista :kieh:

Mä en saanut hoitoa itselleni vasta vajaa kaksi vuotta sitten onnistui. Aluksi työterveys reilu kolmevuotta sitten ei tarjonnut hoitoa. Sitten minusta tuli tk asiakas ei hoitoa. Lopulta pääsin omalääkärin sijaiselle joka oli ensimmäinen joka tutki minut kunnolla. Lopulta laittoi lähettee erikoislääkärille jota kautta pääsin hoitoon ja sain itseni kuta kuinkin kuntoon.

Se vaan että jos minut olisi heti hoidettu kunnolla ei minulla olisi tätä lopunelämän vaivaa ja jatkuvaa särkyä ja kuntoutusta. :/

No, mulla kesti 8 kuukautta et sain oikean lääkityksen vaikka kaikki tiesi mikä oli syynä oirehdintaan. Hain apua niin keskussairaalasta, yksityiseltä kuin kunnalliseltakin. Silti yksi toinen pääongelma ei oo vieläkään ratkennut mut enää ei huvita sama rumpa, mieluummin arkkuun vaan.

Yhteistyössä