Saako synnytystapa-arviossa luotettavan kuvan lantion koosta? Muitakin kysymyksiä aiheesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arvioon matkalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arvioon matkalla

Vieras
Magneettikuvaushan ei taida olla mikään yleinen rutiini, vaan käsin koettelu, eikö vaan? Onko lapsenne mahtunut syntymään alakautta jos näin on arvioitu, vai onko tullut yllätyksiä? Millainen tutkimus tuo lantion koon arviointi on, eroaako se jotenkin normaalista alapään ropelluksesta? Ja vielä, jos joku on ollut lantion magneettikuvauksessa, niin miten siihen pääsee? Kiitos jos jollain on tietoa:).

Mulle tehtiin aikanaan tutkimus tyyliin, lääkäri sovitteli nyrkkiä tuonne mun istuinluiden väliin ja totesi, että kyllä se sopii tulemaan. Poika painoi syntyessään 4305 g. Onneksi sopi.

Lääkäri kokeilee kämmenselällä painellen kuinka ne luut antaa periksi minnekin päin.

4,8 kg on suurin meidän lapsista ollut syntyessään, mahtui vaikeuksitta. Yksi lääkäri totesi minulla olevan ihanteellinen synnyttäjän lantio.

Ekan odotuksen aikana tehtiin tuo arvio käsin ja sanottiin, että hyvin mahtuu. Kiinni jäi vauva. Ihme, ettei tullut aivovaurioia kun oli niin huonona. Toisen odotuksen aikana mua pelotti ja pyysin kuvausta. Ei kun käsin tutkimus vaan ja taas sanottiin, että hyvin mahtuu. Toinenkin jäi sitten kiinni. Enää en uskalla tehdä lapsia.

Mulla on ulkoisesti leveä lantio, mutta joku lihasrengas tms sisällä ei anna periksi. Näin kätilö meinasi. Molemmat lapset vähän vajaa 4kg.

Nykyään ei noita kuvauksia niin herkästi tehdä kuin ennen koska lantion mitat eivät välttämättä kerro totuutta siitä mahtuuko vauva tulemaan vai ei. Toki jos on todellista syytä kuviin niin sitten ne otetaan,mutta yhden tai kahden naftin mitan perusteella ei monesti saa kuin turhaa huolen aihetta.:) Enemmän vaikuttaa lantion muoto ja periksiantavuus, sekä lapsen koko ja tarjonta synnytyksessä.
Kokenut lääkäri/kätilö pystyy hyvin arvioimaan ihan näppituntumalla lantion tilavuuden. Ei tunnu mukavalta.
Mulla lääkäri totesi ensimmäiseltä että vähän nafti on lantio, laittoi lähetteen kuvauksiin joissa todettiin hiukan ahtaaksi lantio. Hyvin mahtui silti syntymäänvauva.

Yhteistyössä