Saako sairaslomalla mennä töihin? Miten tämä OIKEASTI menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaas

Vieras
Ei ole kyse mistään tarttuvasta vaan ihan perussairaudesta joka vähän yltyi pahemmaksi. Viikko olisi vielä saikkua mutta lääkkeiden kanssa oireet ovat hävinneet jo melkein kokonaan. Saanko siis mennä töihin vai onko pakko olla kotona sairasloma loppuun?

Et saisi mennä töihin, sillä vakuutukset eivät ole tällöin voimassa mikäli jotain esimerkiksi sattuisi ja silloin työnantaja on vastuussa. Ja tulisihan sinun saada palkkaa sairaslomaltasi, joten mikä kiire? Lepää rauhassa se loppuaika ja mene sitten täysin työkykyisenä takaisin :)

Viimeksi muokattu:
Saat mennä, omalla vastuulla. Mun mies on ollu sairaslomalla maaliskuun alusta, sairaslomaa olisi kesäkuun alkuun mutta meinaa viikon päästä mennä ja siihen on lääkärin lupakin. Joutuu vain ilmoittamaan kelaan, etteivät maksa työnantajalle ja jos jotain kävisi, vakuutukset ei välttämättä korvaisi.

[QUOTE="pinni";23760825]Tuon on ihan huuhaata tuo, ettei vakuutus korvaisi.[/QUOTE]

Eipä muuten ole... Seurannu vierestä just tämmösen tilanteen. Eikä korvauksia tullu mistään

Saa, mutta työnantaja ei ole vastuussa, eikä työnantaja välttämättä huomioi sun työssäoloa ja saat sairasajan palkan. Jotkut työnantajat ei tosin edes ota töihin sairaslomalla (mulla oli tällainen työnantaja joskus).

Tuo vakuutusasia on kai monien mielessä sen takia, että jos lääkäri on kieltänyt töihin menemisen niin vakuutusasiat eivät ole niin yksinkertaisia. Siis esim mun äidiltä leikattiin käsi työtapaturman vuoksi, ja on ollut tammikuusta sairaslomalla. Nyt hinkuisi itse jo töihin, mutta lääkäri on eri mieltä. Ja jos nyt menee lääkärin mielipiteestä välittämättä töihin, ja ei pystykään siellä olemaan, ei vakuutus korvaa enää mitään tuon käsivamman aiheuttaneen työtapaturman osalta. Nyt korvataan kuitenkin vielä fysioterapia, ortopedilla käynnit ym.

Tämä on siitä Talouselämän jutusta jonka joku jo linkittikin, linkki vaan ei toimi ainakaan mulla
Raukeaako tapaturmavakuutus, jos tulee sairauslomalla töihin?

– Yllättävän usein työnantajat toteavat, etteivät voi ottaa töihin, kun ei ole vakuutukset voimassa. Se on täyttä roskaa ja moneen kymmeneen kertaan selvitetty. Sellaisia vakuutusehtoja ei ole olemassa, että tapaturmaehdot eivät olisi voimassa, jos tulee niin sanotusti sairaana töihin.

[QUOTE="vieras";23761197]Ai vakuutus korvaa jos on vaikka jalka poikki, menet töihin ja töissä telot pahemmin ja mahdollisesti vaikuttaa lopulliseen työkykyyn?[/QUOTE]

No älkää nyt alkako saivartelemaan.
Yhdessä se on sovittava työnantajan kanssa että pystyykö töihin vai ei ja voisiko mahdollisesti tehdä jotain korvaavaa työtä kuten työnopastusta tms jos normaalisti tekee fyysistä työtä.
Joskus voi olla vaikea arvioida kauanko jostain esim leikkauksesta toipuminen kestää.

No älkää nyt alkako saivartelemaan.
Yhdessä se on sovittava työnantajan kanssa että pystyykö töihin vai ei ja voisiko mahdollisesti tehdä jotain korvaavaa työtä kuten työnopastusta tms jos normaalisti tekee fyysistä työtä.
Joskus voi olla vaikea arvioida kauanko jostain esim leikkauksesta toipuminen kestää.
Vakuutusehdot ja varsinkin se, miten niitä korvausta haettaessa vakuutusyhtiö tulkitsee, on mun mielestäni mitä suurinta saivartelua. Tietenkään vakuutusyhtiö ei korvaa, jos löytyy yksikin porsaanreikä, jonka vuoksi ei tarvitse korvata.

Kyllä sairaslomalla saa mennä töihin. Itse toivuin isosta leikkauksesta hyvin ja viimeisellä sairaslomaviikolla menin töihin. Lääkäriltä ja esimieheltä varmistin asian. Toimistohommia tein/teen ja saikkuviikolla tein lyhyempää päivää oman voinnin mukaan. Tämä oli sen vuoksi, että sijainen ei niitä asioita osannut hoitaa ja ne oli pakko saada ajoissa tehtyä. Itsellekin tuo oli hyvä juttu, muuten töihinpaluu olisi alkanut järkyttävän kiireen ja ylitöiden merkeissä. Tuo, että vakuutukset eivät olisi voimassa, on hölynpölyä.

Yhteistyössä