Saako raskauden keskeytykseen luvan, vaikka perheessä on jo yksi lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Meillä on vuoden vanha tytär ja kauhukseni huomasin olevani jälleen raskaana. Ensimmäinen sai alkunsa pillereistä huolimatta, samoin tämä toinen. Ja ei, en todellakaan ole jättänyt yhtään välistä. Ei tulisi mieleenkään ottaa sitä riskiä, että joudun elämään vauva-arjen uudestaan.

Nyt kuitenkin näin on käynyt. Tahdon keskeytyksen, sillä oma mielenterveyteni syömishäiriöineen ja synnytyksen jälkeisine masennuksineen ei kestäisi enää enempää. Parisuhde rakoilee jo muutenkin ja meillä on taloudellinen tilanne todella heikko.

Valviran sivuilla sanotaan raskauden keskeytyksestä seuraavaa:
"Muissa tapauksissa raskauden keskeyttäminen voidaan suorittaa hakemuksesta YHDEN lääkärin, esimerkiksi terveyskeskuslääkärin, päätöksellä silloin kun raskaus on kestänyt enintään 12 raskausviikkoa ja kun hakija on raskauden alkaessa alle 17-vuotias, täyttänyt 40 vuotta tai SYNNYTTÄNYT NELJÄ LASTA."

Mutta myös:
"Raskauden keskeyttäminen voidaan suorittaa hakemuksesta KAHDEN lääkärin päätöksellä, kun raskaus on kestänyt enintään 12 raskausviikkoa ja lapsen synnyttäminen ja hoito olisivat hakijan elämänolojen ja muiden olosuhteiden vuoksi hänelle huomattava rasitus, raskaus on seurausta väkisinmakaamisesta tai muusta vastaavasta rikoksesta tai ÄIDIN TAI ISÄN SAIRAUS TAI MUU SIIHEN VERRATTAVA SYY RAJOITTAA VAKAVASTI HEIDÄN KYKYÄÄN HOITAA LASTA."

Onko tällainen tilanne verrattavissa tuohon jälkimmäiseen lainaukseen vai evätäänkö minulta lupa siksi, että olen jo äiti, jolla on kuitenkin vain yksi lapsi? En kaipaa tähän ketjuun moraalisaarnoja, sillä tiedän käyttäneeni ehkäisyä - ja peräti oikealla tavalla. Tiedän myös, että jotkut ovat sitä mieltä, että abortti on lapsenmurha ja ettei raskauden keskeyttäminen ainakaan paranna mielenterveyttäni. Olen tietoinen näistä mielipiteistä ja näkemyksistä, siksi tahtoisinkin vain vastauksen kysymykseeni, kiitos.

Tietoa ei ole, mutta mielestäni sinulla on pätevät syyt. Tässä olisi tärkeämpää ajatella sitä jo olemassa olevaa lasta, joka joutuisi varmasti kärsimään jos äidin voimat eivät riitä.

Siis kuinka pitkällä olet? jos olet alle 12v, saat keskeytyksen periaatteessa missä tilanteessa vain. Ongelmat tulevat vain jos ylität 12v. Suomessa ei ole tiedossa tapauksia, jossa äidiltä olisi kielletty abortti viikkojen ollessa alle 12 ja operaatio on tehty myös näillä viikoilla.

Ota yhteys TK:hon tai neuvolaan, sieltä neuvotaan eteenpäin.
Itse olin vastaavassa tilanteessa 18-vuotiaana ja sain keskeytyksen TK-lääkärin lausunnolla (syyksi riitti ehkäisyn pettäminen, muita ei lappuihin edes kirjattu vaikka niitä oli), TK:n lisäksi kävin paikallisessa synnytyssairaalassa ultrassa ja tällä reissulla sain myös ajan keskeytykseen. Kukaan ei kysellyt mitään, mutta valmistaudu henkisesti siihen, että hoitohenkilökunnasta kaikki eivät edes yritä peittää mielipidettään kys operaatiosta, syistä viis.

Itse olen tehnyt keskeytyksen ja kyllä hoitohenkilökunta oli todella asiallista ja tukevaa. Eli ei pidä olettaa että saat "paskaa niskaasi" siellä. Jos näin on, teet ehdottomasti valituksen.

Miksi ihmeessä syöt pillereitä jos ne ovat jo kertaalleen pettäneet? Hommaa hormoonikierukka tai käytä tuplaehkäisyä. Jos e-pillerit eivät toimi niin silloin ne eivät todellakaan toimi.

Ei siihen mitään lupia tarvita ekan kolmanneksen aikana. Sen jälkeen pitää olla jo perusteluja. Sanot vaan ettei pää kestä toista näin pian, tai ehkä koskaan. Valinta on sun, ei lääkärin, pysyt vaan tiukkana kannassasi.