Saako raskaana syödä jäätelöä

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
[QUOTE="hei";28127018]Mikä jäätelö ei ole pastöroidusta tehty?

En sitä söisi, mutta jäätelöä, joka on, söisin (ja olenkin syönyt). :)[/QUOTE]

On tehty kerrasta,, ei ole. Eli onko kerma ok

"hei"
[QUOTE="Vieras";28127023]On tehty kerrasta,, ei ole. Eli onko kerma ok[/QUOTE]

Kerma on myös pastöroitua. :)

Onko se jotain ulkomaista jäätelöä? Kyllä noi suomalaiset merkit on kaikki pastöroituja.

"Vieras"
[QUOTE="hei";28127033]Kerma on myös pastöroitua. :)

Onko se jotain ulkomaista jäätelöä? Kyllä noi suomalaiset merkit on kaikki pastöroituja.[/QUOTE]

Ingmanin paketissa ei lue

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Täh;28127061:
Voi vittu, kuinka tyhmiä raskaana olevat voi olla? Meneekö se järki vauvaan ja odottajalle jää vain kolo päähän ja sormi suuhun?
Kauniista sanoista...4 km kokeneensa myönnän olevani yliherkkä

"hei"
[QUOTE="Vieras";28127043]Ingmanin paketissa ei lue[/QUOTE]

On se silti. :)

Mut jos haluat pelata varman päälle, vinkkaan, et Valion paketeissa lukeekin. :D Ja kotijäätelönkin jätskit on, vaikka ei lue (se lukee itse asiassa niillä tuotetiedoissa, kun menee sivuille, mut ei lue pakkauksessa).

tsemppiä
Mä muistan esikoisen aikana pohtineeni joskus samaa :) Mutta sitten kuulin, että Suomessa pitää erikseen mainita, jos tuote on pastöroimaton eli se ei haittaa, jos ei erikseen lue "pastöroitu kerma" jne vaan siinä pitäisi siis erikseen oikein korostetusti lukea, että on pastöroimaton, kuten esim. joissain parmasaanijuustoissa taitaa lukea. Eli ihan huoletta voit syödä kaikkia jäätelöitä.

"hei"
Lain mukaan pastörointi on tehtävä kaikille myynnissä oleville maitotuotteille.
Itse asiassa tämmöistä lakia ei kyllä huhupuheista huolimatta ole. :)

Suomessa voidaan myydä kaupassa mm. raakamaitoa, siitä tehtyjä tuotteita (joita ei ole pastöroitu) ja samoin tuoda ulkomailta tuotteita ja raaka-aineita, jotka eivät ole pastöroituja. Eli itse asiassa suomalaistenkin merkkien tuotteissa voi olla pastöroimattomia maitotuotteita.

Mut nämä voi aina helposti tarkistaa valmistajalta suoraan, jos epäilyttää. ;) Jokaisella valmistajalla on nettisivuillaan ota yhteyttä -kohta.

"hei"
Niin ja ap:lle pätkä tekstistä ingmanin sivuilta:

Onko Ingman Ice Creamin jäätelö valmistettu pastöroidusta maidosta/kermasta?
Ingman Ice Creamin jäätelöissä käytetyt maidot ja kermat on pastöroituja. Myös valmis jäätelömassa pastöroidaan ennen jäätelömassan vispaamista.
Pastöroinnilla eli lievällä lämpökäsittelyllä maidosta tuhotaan mahdolliset tautia aiheuttavat bakteerit. Pastöroinnissa maito kuumennetaan +72 asteiseksi vähintään 15 sekunniksi. Pastörointi on lain mukaan tehtävä kaikille myytäville maitotuotteille.

Blue
[QUOTE="hei";28127135]Itse asiassa tämmöistä lakia ei kyllä huhupuheista huolimatta ole. :)

Suomessa voidaan myydä kaupassa mm. raakamaitoa, siitä tehtyjä tuotteita (joita ei ole pastöroitu) ja samoin tuoda ulkomailta tuotteita ja raaka-aineita, jotka eivät ole pastöroituja. Eli itse asiassa suomalaistenkin merkkien tuotteissa voi olla pastöroimattomia maitotuotteita.

Mut nämä voi aina helposti tarkistaa valmistajalta suoraan, jos epäilyttää. ;) Jokaisella valmistajalla on nettisivuillaan ota yhteyttä -kohta.[/QUOTE]

FINLEX ® - Säädökset alkuperäisinä: 19/2006

Usein kysyttyä tinkimaidosta - Usein kysyttyä tinkimaidosta - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Eli joitain satunnaisia merkittyjä poikkeuksia lukkuunottamatta kaupassa myytävät maitotuotteet pitää olla pastöroituja.

Ja raakamaitoa EI saa myydä kaupassa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä