Saako raskaana juoda vihreää teetä?

  • Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti
Sekoitat sen yrttiteehen, sitä ei saa juoda. Vihreä tee on sallittu, jopa suositeltavampi vaihtoehto kuin tavallinen tee?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja puddighinu:
Mä kittasin vihreetä teetä hirveitä määriä raskausaikana, ja ihan terveeltä toi jäppinen tossa sitterissä vaikuttaa.
Mun kaveri veti röökiä molempien lasten odotusajan ja ihan terveitä ja normaaleja muksuja tuli.

Vihreetä teetä ei kuitenkaan suositella raskausaikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Alkuperäinen kirjoittaja puddighinu:
Mä kittasin vihreetä teetä hirveitä määriä raskausaikana, ja ihan terveeltä toi jäppinen tossa sitterissä vaikuttaa.
Mun kaveri veti röökiä molempien lasten odotusajan ja ihan terveitä ja normaaleja muksuja tuli.

Vihreetä teetä ei kuitenkaan suositella raskausaikana.
Vihreä tee on eri asia kuin yrttitee. :whistle:
 
Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Vihreetä teetä ei kuitenkaan suositella raskausaikana.
Voitkos tästä jotain faktaa laittaa kehiin? Mä en ole sellaista listaa nähnyt missä vihreä tee olis kielletty tai edes suositeltu vältettäväksi. Sehän on tosi terveellistä! Vai sekotatko nyt yrttiteehen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
Saa juoda, itsekin join sitä reippaita määriä raskausaikana. Yrttiteetä en joisi. Valkoinen tee ja Rooibos on kanssa ihan suositeltuja.
Juuri mietinkin, miten on noiden rooibos-lajikkeiden laita.
Eli uskallan ottaa kun alkaa kovasti haluttamaan. :xmas:
 
Joitaki yrttejä saa käyttää, joitaki ei kannata. Helpompi kieltää kaikki kuin luetella sallitut ja vältettävät.

Mammateet (imetyksen tueksi) on yrttiteetä ja niitähän voi aloittaa jo raskausaikana. Näin yhtenä esimerkkinä yrttiteestä jota voi käyttää raskausaikana.

Esimerkkinä myös vadelmanlehtitee, on oikeinkin hyvä raskaana olevalle. :)

Yrttejä, niin tavanomaisia, ovat mm. nokkonen, persilja, voikukka, piparminttu, minttu, siankärsämö, anis, mustikanlehdet ...jne.
 
Sencha
Olen kuullut että vihreän teen käyttökielto perustuu siihen, että se voi haitata sikiön verisuoniston kehitystä. Juuri samasta syystähän vihreää teetä käytetään syövän torjunnassa, sillä se uusien tutkimusten mukaan pystyy ehkäisemään angiogeneesiä eli kasvaimen kasvamista siten, että se tuottaa uusia verisuonia ympärilleen. Mitä pidempään vihreää teetä hauduttaa, sitä enemmän vaikuttavia aineita irtoaa. Eli raskaana ollessa ei kannata hauduttaa ainakaan minuuttikaupalla.
 
Henkiolento
Olen kuullut että vihreän teen käyttökielto perustuu siihen, että se voi haitata sikiön verisuoniston kehitystä. Juuri samasta syystähän vihreää teetä käytetään syövän torjunnassa, sillä se uusien tutkimusten mukaan pystyy ehkäisemään angiogeneesiä eli kasvaimen kasvamista siten, että se tuottaa uusia verisuonia ympärilleen. Mitä pidempään vihreää teetä hauduttaa, sitä enemmän vaikuttavia aineita irtoaa. Eli raskaana ollessa ei kannata hauduttaa ainakaan minuuttikaupalla.
äitini katsoi raskaana ollessaan kaupan hyllyä, jolla oli paketteja vihreää teetä.
Tämän vuoksi en koskaan syntynyt, vaan kirjoittelen täältä henkimaailmasta.
Välttäkää vihreää teetä, kalaa, juustoja ja muita ruokia, mikäli haluatte lastenne syntyvän terveinä !
 
MirkoUllgren
Jostain jäänyt mieleen, että ei suositella, mutta eikös se toisaalta ole terveellisempi vaihtoehto kuin muut teet?
Hah! Järjenkäyttö on sallittua. Vihreä tee on tutkitusti terveellistä, jopa raskaana oleville. Teen sisältämät Antioksidantit jai katekiinien, korkea pitoisuus tekee vihreästä teestä monipuolisen terveysjuoman, joten voit varmasti siitä älyillä, että kannattaako kyseistä juomaa juoda juuri raskausaikana. Tai kannattaa välttää, myös vettä koska siinähän saattaa piillä riski sairastua legiionalaistautiin ja varsinkin näin epähygieenisessä maassa kuin Suomi.
 
"Kukkanen"
Oli miten oli, mutta äitiysneuvoloissa on kirjavia käytäntöjä ja joissain neuvoloissa vihreä tee on laitettu kieltolistalle. Ehkä varmuuden vuoksi, vaikka kohtuullisesti käytettynä se olisikin terveellistä?
 
kreet
suomessa ei ole yleensäkään luonnonkasveihin liittyvää tietoutta enää käytössä, ei sitten raskaanaoleville tai ei raskaille. tässä maassa ei luoteta kuin koululääketieteeseen ja siksi kaikki, mistä ei ole tieteellistä tutkimustulosta on varmuuden vuoksi kielletty.

jos haluaa etsiä tietoa yrttien käytöstä raskauden aikana kannattaa googlata jollain muulla kielellä kuin suomi. ei tarvitse mennä kuin keski-eurooppaan niin jo löytyy yrttitietoutta myös odottaville äideille. seuraavia yrttejä olen itse käyttänyt säännöllisesti raskauden aikana (perustan käyttöni espanjalaiseen yrttikirjaan ja paikallisten naisten tietoon): vadelmanlehti, voikukka, kamomilla sekä minttu. niin kuin mitään muutakaan ravintoainetta, ei näitäkään kannata kitata kohtuuttomia määriä. monet yrtit eivät kyllä sinällään ole harmillisia sikiölle, mutta äidin elimistöä ne rasittavat liikaa käytettyinä (mm.munuaisia). vältettäviä yrttejä ovat kohdun supistelua lisäävät yrtit, harva yrtti aiheuttaa muuta vaaraa kuin kohdun ennenaikaista ja liiallista supistelua. siksi raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana kohtua stimuloivia yrttejä, tai yrttejä yleensäkään ei suositella monissa yrttitietoisissakaan maissa.

mutta jos nyt kupin tai pari jotain epämääräistä yrttiteetä tulee joskus juoneeksi jonkun hippikaverinsa luona niin ei siitä kyllä keskenmenoa tai sikiön kehityshäiriötä saa. ne on isoja määriä ja säännöllinen käyttö jotka on haitallisia. ainoa kasvi, jonka pienestäkin määrästä lähtee henki on kai digitalis eli sormustinkukka, ja siinä kuolee sitten kyllä ihan itsekin ja samantien.
 

Yhteistyössä