Saako puolisosi matkustaa yksin omalle lomalle ulkomaille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten suhtautuisit, jos miehesi tai vaimosi haluaisi matkustaa yksin ulkomaille lomamatkalle? Antaisitko mennä vai tulisiko perheriita?

Matkustaisitko itse yksi lomalle, jos sinulla olisi puoliso tai perhettä? Miten puoliso ja lapset suhtautuisivat tähän?

No, ensinnäkään meillä puolisot on tasavertaisia keskenään. Kummankaan ei siis tarvitse kysyä toiselta lupaa menemisilleen, eikä toisen tarvitse olla sellaista antamassa tai kieltämässä. Suhteessa ollaan vapaasta tahdosta ja aikuinen ihminen osaa päättää asioistaan itse.

Ja joo, todellakin olisi OK. Ja voisin myös itse lähteä. Hyvää matkaa toivotettaisiin puolin ja toisin.

Saahan tuo matkustaa ja on matkustanutkin. Itsekin olen muutamalla kaupunkilomalla käynyt työkaverini kanssa (eri sukupuolta). Matkaillaan kyllä paljon yhdessäkin.

Mun mielestä lupia ei tarvi kysellä, jos ei ole lapsia. Jos on, ei voi olettaa, että toinen ne yksin hoitaa. Silloin siis tarvii kysyä. Ja vaikka ei olisi lapsiakaan, minä kyllä kohteliaisuudesta kysyisin, onko se toiselle ok. Ja sitä toivoisin myös mieheltäni. Ja tiedän, että hän ajattelee samoin.

Kumpikaan meistä ei varmaan lähtis millekään pitkälle matkalle ilman perhettä/puolisoa, mutta jollekki viikonloppureissulle tms. vois lähteäkin, ja se olis ok. Päästäisin kyllä viikonkin reissulle ja pääsisin itsekin, mutta me ei haluta.

No, ensinnäkään meillä puolisot on tasavertaisia keskenään. Kummankaan ei siis tarvitse kysyä toiselta lupaa menemisilleen, eikä toisen tarvitse olla sellaista antamassa tai kieltämässä. Suhteessa ollaan vapaasta tahdosta ja aikuinen ihminen osaa päättää asioistaan itse.

Ja joo, todellakin olisi OK. Ja voisin myös itse lähteä. Hyvää matkaa toivotettaisiin puolin ja toisin.

Muuten Riepun kanssa aika samaa mieltä, mutta miehellä on tietty kaveriporukka, jonka seurassa jos lähtisi, tarkistelisin useemmin onko hengissä.

Joku siinä seurassa saa miehen sekoamaan täysin, varmaan kun on nuoruuden villien vuosien kaveriporukkaa ja nykyään moni niistä valitettavasti alkoholisoitunut niin koittaa tomppeli pysyä vauhdissa perässä... Miun mies kun juo mitään alkoholia ehkä kerran kahteen kuukauteen.

Kieltäisinkö? En. Olisinko sydän syrjällään? Joo.

Muuten ok, molemmin puolin. Ihmettelisin toki vähän, jos minä en misään nimessä saisi tulla mukaan, ellei kyse ole poikien jutusta.

No ei se nyt ihan noinkaan mene...entä jos on lapsia? Sanooko miehesi vaan, että soronoo, mä lähden kahdeksi viikoksi brasiliaan, hoida sä lapset, koti, työt ja kaikki muukin sillä aikaa, ja sinä toivotat hyvää matkaa?
Tasavertaisessa suhteessa asiasta keskusteltaisi, varmistettaisi että matka on toisellekin osapuolelle ok ennenkuin sitä edes suunniteltaisi kunnolla, ja jos ei ole ok, matka saisi jäädä.

Kyllä saa ja minä saan. Mutta on siinä sellainen juttu, ettei meistä kumpikaan lähtisi minnekään fancy maailman ympäri matkalle, kun perhe jää rannalle vilkuttamaan. Kohtuus ja järki, kumpikin matkustaa fiksusti, tai on matkustamatta, joka on tämänhetkinen ajatuksemme. Olemme tarkoituksella vähentäneet matkustamista.

[QUOTE="vieras";24997198]No ei se nyt ihan noinkaan mene...entä jos on lapsia? Sanooko miehesi vaan, että soronoo, mä lähden kahdeksi viikoksi brasiliaan, hoida sä lapset, koti, työt ja kaikki muukin sillä aikaa, ja sinä toivotat hyvää matkaa?
Tasavertaisessa suhteessa asiasta keskusteltaisi, varmistettaisi että matka on toisellekin osapuolelle ok ennenkuin sitä edes suunniteltaisi kunnolla, ja jos ei ole ok, matka saisi jäädä.[/QUOTE]

Totta kai siitä KESKUSTELLAAN ja asiat järjestetään niin, että kotiinjäävillä on mahdollisimman mukavaa, mutta kun kysymys kuului, että SAAKO. Niin saa. Ei ole mun asia kieltää tai myöntää. Eikä miehen mun menoja.

Me molemmat osataan ajatella asioita koko perheen kannalta molemmat ihan luonnostaan, ei kumpikaan jätä toista tukalaan tilanteeseen. Se johtuu siitä, että me välitetään toisistamme. Siksi tuollaiselle naurettavalle kieltämis - myöntämislinjalle ei ole mitään tarvetta meillä.

Mä ainaki olin pitkään katkera kun mies ilmoitti eräs kerta lähteneensä kaukomaille vasta sieltä periltä. Ja mä jouduin ostaa ruokaa velaksi kun jouduin maksaa laskut yms. yksin.

Saisi mennä. Olisin varmaan hitusen kade mutta ei se haittaa :)

Ja kyllä itsekin voisin mennä, mies on koittanut useammankin kerran yllyttää kavereiden mukaan mutta en ole sitten kuitenkaan lämmennyt koska mieluiten matkustaisin mieheni kanssa.

Mieheni on tasavertainen kumppanini, ei lapseni tai koirani, jolle jaan määräyksiä. Ja päin vastoin. Eli vastaus esitettyyn kysymykseen on, että kyllä matkustamme itseksemme. Mies tällä hetkellä enemmän, koska meillä on pieni lapsi. Enkä omasta tahdostani halua vielä olla erossa lapsesta ulkomaanreissun ajan.

[QUOTE="vieras";24997198]No ei se nyt ihan noinkaan mene...entä jos on lapsia? Sanooko miehesi vaan, että soronoo, mä lähden kahdeksi viikoksi brasiliaan, hoida sä lapset, koti, työt ja kaikki muukin sillä aikaa, ja sinä toivotat hyvää matkaa?
[/QUOTE]

Öööö..... Joo...? :D Oikeesti, miten sitten? Jos rahatilanne antaa periksi voi kumpi vaan halutessaan lähteä "viikoksi Brasiliaan" ihan vain ilmoittaen, tokihan se ilmoitus yleensä tulee siinä vaiheessa kun matkaa varataan, ei lähtöhetkellä.

[QUOTE="vieras";24997198]
Tasavertaisessa suhteessa asiasta keskusteltaisi, varmistettaisi että matka on toisellekin osapuolelle ok ennenkuin sitä edes suunniteltaisi kunnolla, ja jos ei ole ok, matka saisi jäädä.[/QUOTE]

Tasavertaisuus tarkoittaa molemmille samoja sääntöjä, joten jos toiselle on ok reissata, on toisellekin. Tasavertaisuus ei ole pirttihirmuuden synonymi.

Aikuisessa parisuhteessa osapuolet ovat kykeneviä päättämään itse menoistaan ja asioistaan puolisota loukkaamatta. Aikuinen ihminen ei myöskään tarvitse toista ihmistä, edes puolisoaan, pitämään kädestä 24/7.

Tottakai saa. Jos vaikka mä en halua lähteä, ni en todellakaan kiellä kuitenkaan miestä menemästä. Mieluusti sais kyllä ottaa jonku kaveriksi, ettei ihan yksin olis reissussa kuitenkaan.

Yhteistyössä