Saako puoliso eropapereitten jälkeen jotain???????

siis jos on jättänyt eropaperi lokakuussa puolison kanssa,onko puolisolla oikeus sen jälkeen saatuun omaisuuteen???
siis jos mä voitan 12.000e niin saako mies puolet siittä jos rupeaa vaatimaan?
siis voiko olla oikeus saada?asuttu erillään siittä asti ja kaikki tavallaan jo jaettu.
Yrittäny kollata noita ja huomenna pääsen vasta virastoon.
 
3 luku
Erinäisiä säännöksiä.
107a§

Jos asumuserotuomion nojalla on toimitettu ositus, älköön kumpaisellakaan puolisolla olko avio-oikeutta siihen omaisuuteen, minkä toinen heistä tuomion antamisen jälkeen saa, ellei osituksen tapahduttua avioehtosopimuksin toisin määrätä, ja olkoon, mitä tässä on sanottu, voimassa siinäkin tapauksessa, että tuomio sittemmin raukeaa.

Tässä lain mielipide; jos haluat tutkia lisää googleta "asumusero+omaisuus"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
jos haluat tutkia lisää googleta "asumusero+omaisuus"[/b]
Onko enää asumuseroa? Harkinta-aika pikemminkin.

Vakuutusvirkailija muistutti aikoinaan, että kun vakuutuspapereissa lukee edunsaajana "omaiset" se tarkoittaa puolisoa ihan siihen saakka kunnes virallinen ero on myönnetty.

Mielestäni kaikki on yhteistä siihen saakka kunnes ero on virallinen. Se on eri juttu, kehtaako toinen puoliso pyytää perintörahoja tai arpajaisvoittoja itselleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
jos haluat tutkia lisää googleta "asumusero+omaisuus"[/b]
Onko enää asumuseroa? Harkinta-aika pikemminkin.

Vakuutusvirkailija muistutti aikoinaan, että kun vakuutuspapereissa lukee edunsaajana "omaiset" se tarkoittaa puolisoa ihan siihen saakka kunnes virallinen ero on myönnetty.

Mielestäni kaikki on yhteistä siihen saakka kunnes ero on virallinen. Se on eri juttu, kehtaako toinen puoliso pyytää perintörahoja tai arpajaisvoittoja itselleen.
Voimassa olevassa laissa puhutaan asumuserosta.
 
No niin, googletin "harkinta-aika+omaisuus" ja löysin tällaisen kohdan:

Osituksen lopputuloksen kannalta ovat tärkeitä ne ajankohdat, joiden mukaan omaisuus ja velat sekä niiden arvot määritellään. Ositettavan omaisuuden ja velkojen määräytymishetki on avioeron vireilletulopäivä. Myöhemmin hankittavaa omaisuutta tai syntyviä velkoja ei enää oteta osituksessa huomioon. Ositettavan omaisuuden arvo määräytyy kuitenkin osituspäivän mukaan. Avioeron vireilletulohetkellä olemassa olleesta omaisuudesta osituspäivään mennessä kertynyt tuotto on siis osituksessa jaettavaa omaisuutta.


http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;80223;84408;7889
 
Meillä jäi exä yhteiseen omistusasuntoon, ja papereihin asianajaja kirjoitti aika näppärän klausuulin, että kun talo on siirtynyt exälle, niin ei ole enää kummallakaan mitään vaatimuksia toisen omaisuuteen.
 
Kesti kävin kahtomassa racingin.
Siis me tehtiin jako keksenään ihan sovussa,siinä ei ollut mitään ongelmaa.vai pitääkö se virallaistaakkin?kaikki on sovittu,elatusmaksut,eropaperit jätetty,mies asuu muualla ja tavarat jaettu.
Tuossa tulee ongelma että vaatii sitten kuitenkin vaikka kaikki mennyt ok tähän asti.Mä olen ihan pihalla,luin noita läpi mitä laittaneet olette mutta jäi auki vieläkin,vattu sentään :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
jos haluat tutkia lisää googleta "asumusero+omaisuus"[/b]
Onko enää asumuseroa? Harkinta-aika pikemminkin.

Vakuutusvirkailija muistutti aikoinaan, että kun vakuutuspapereissa lukee edunsaajana "omaiset" se tarkoittaa puolisoa ihan siihen saakka kunnes virallinen ero on myönnetty.

onneks laitoit ton mä olen unohtanu ihan kokonaan vaihtaa edunsaajat että vain lapset perii mut.
 
Mulle sanoivat pankissa kun ostin asunnon kuukausi sen jälkeen kun eropaperit oli pistetty vetämään, että miehellä ei ole mitään osuutta mun asuntoon eikä mun asuntolainaan. Tärkeintä ainakin siinä tapauksessa oli se päivä, jolloin ero oli laitettu vireille eli ensimmäisen hakemuksen päiväys, ei se, minä päivänä ero on lopullinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
me tehtiin jako keksenään ihan sovussa,siinä ei ollut mitään ongelmaa.vai pitääkö se virallaistaakkin?
Meillä ei ollut vanhoja huonekaluja kummempaa omaisuutta paitsi auto. Se oli miehen nimellä ja hänelle jäi auto ja velka. Uskalsin siis olla ilman virallista paperia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
Kesti kävin kahtomassa racingin.
Siis me tehtiin jako keksenään ihan sovussa,siinä ei ollut mitään ongelmaa.vai pitääkö se virallaistaakkin?kaikki on sovittu,elatusmaksut,eropaperit jätetty,mies asuu muualla ja tavarat jaettu.
Tuossa tulee ongelma että vaatii sitten kuitenkin vaikka kaikki mennyt ok tähän asti.Mä olen ihan pihalla,luin noita läpi mitä laittaneet olette mutta jäi auki vieläkin,vattu sentään :headwall:

Ok, yritän selvittää; jaettavan omaisuuden arvo määräytyy sillä hetkellä kun ero laitetaan vireille, eli harkinta-aika alkaa. Tämän omaisuuden mahd. tuotot tämän ajankohdan jälkeen ovat ositettavaa omaisuutta.

Omaisuus joka on tullut haltuun tämän ajankohdan jälkeen ei kuulu ositettavaan omaisuuteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
me tehtiin jako keksenään ihan sovussa,siinä ei ollut mitään ongelmaa.vai pitääkö se virallaistaakkin?
Meillä ei ollut vanhoja huonekaluja kummempaa omaisuutta paitsi auto. Se oli miehen nimellä ja hänelle jäi auto ja velka. Uskalsin siis olla ilman virallista paperia.
ok joo eli sen suhteen ei sitten mitään tarvi virallistaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
Kesti kävin kahtomassa racingin.
Siis me tehtiin jako keksenään ihan sovussa,siinä ei ollut mitään ongelmaa.vai pitääkö se virallaistaakkin?kaikki on sovittu,elatusmaksut,eropaperit jätetty,mies asuu muualla ja tavarat jaettu.
Tuossa tulee ongelma että vaatii sitten kuitenkin vaikka kaikki mennyt ok tähän asti.Mä olen ihan pihalla,luin noita läpi mitä laittaneet olette mutta jäi auki vieläkin,vattu sentään :headwall:

Ok, yritän selvittää; jaettavan omaisuuden arvo määräytyy sillä hetkellä kun ero laitetaan vireille, eli harkinta-aika alkaa. Tämän omaisuuden mahd. tuotot tämän ajankohdan jälkeen ovat ositettavaa omaisuutta.

Omaisuus joka on tullut haltuun tämän ajankohdan jälkeen ei kuulu ositettavaan omaisuuteen.
nyt menee perille :D Kiitos noista.On vaan kauhee paniikki ollut täällä ja huomenna toivon mukaan pääsee jonnekkin oikein viralliselle taholle ton selventään ja suojaan ex-ltä.Tappelu tässä joka tapauksessa on tulossa se on väistämätöntä :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
Kesti kävin kahtomassa racingin.
Siis me tehtiin jako keksenään ihan sovussa,siinä ei ollut mitään ongelmaa.vai pitääkö se virallaistaakkin?kaikki on sovittu,elatusmaksut,eropaperit jätetty,mies asuu muualla ja tavarat jaettu.
Tuossa tulee ongelma että vaatii sitten kuitenkin vaikka kaikki mennyt ok tähän asti.Mä olen ihan pihalla,luin noita läpi mitä laittaneet olette mutta jäi auki vieläkin,vattu sentään :headwall:

Ok, yritän selvittää; jaettavan omaisuuden arvo määräytyy sillä hetkellä kun ero laitetaan vireille, eli harkinta-aika alkaa. Tämän omaisuuden mahd. tuotot tämän ajankohdan jälkeen ovat ositettavaa omaisuutta.

Omaisuus joka on tullut haltuun tämän ajankohdan jälkeen ei kuulu ositettavaan omaisuuteen.
nyt menee perille :D Kiitos noista.On vaan kauhee paniikki ollut täällä ja huomenna toivon mukaan pääsee jonnekkin oikein viralliselle taholle ton selventään ja suojaan ex-ltä.Tappelu tässä joka tapauksessa on tulossa se on väistämätöntä :(
Hommaa asianajaja ja printtaa noi tekstit antamastani linkistä kaiken varalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
Kesti kävin kahtomassa racingin.
Siis me tehtiin jako keksenään ihan sovussa,siinä ei ollut mitään ongelmaa.vai pitääkö se virallaistaakkin?kaikki on sovittu,elatusmaksut,eropaperit jätetty,mies asuu muualla ja tavarat jaettu.
Tuossa tulee ongelma että vaatii sitten kuitenkin vaikka kaikki mennyt ok tähän asti.Mä olen ihan pihalla,luin noita läpi mitä laittaneet olette mutta jäi auki vieläkin,vattu sentään :headwall:

Ok, yritän selvittää; jaettavan omaisuuden arvo määräytyy sillä hetkellä kun ero laitetaan vireille, eli harkinta-aika alkaa. Tämän omaisuuden mahd. tuotot tämän ajankohdan jälkeen ovat ositettavaa omaisuutta.

Omaisuus joka on tullut haltuun tämän ajankohdan jälkeen ei kuulu ositettavaan omaisuuteen.
nyt menee perille :D Kiitos noista.On vaan kauhee paniikki ollut täällä ja huomenna toivon mukaan pääsee jonnekkin oikein viralliselle taholle ton selventään ja suojaan ex-ltä.Tappelu tässä joka tapauksessa on tulossa se on väistämätöntä :(
Hommaa asianajaja ja printtaa noi tekstit antamastani linkistä kaiken varalta.
Otan noita ylös ja olin aikeissa hommata jotain joka osaa hoitaa ton asian.
Kiitos noista jotka laitto :flower:
 
MARJATTA PIRILÄ
Harkinta-aika on nyt meillään, vielä 2 kk, siihen kun pitää anoa virallista eroa. Nyt pitäisi siis tehdä ositus, jos se ei olekaan enää mahdollista sen kun 2..vaihe erossa alkaa. Pellkään ositusta- mieheni voi alkaa kiusata minua. Olen muuttanut kotoa pois, mies avustaa jonkinverran lapsia, ja tuntuu kuin lahjoisi minua jättämään koko ositusajatuksen, kun antaa minulle Jotain tavaraa pyytämättä, kuten uuden telvision. Mitä teen- onko parasta nyt pyytää ositusta heti-eli ajoissa?
 

Yhteistyössä