saako pienet lapset olla kirkossa mukana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gluteus maximus

Vieras
Oltiin eilen konfirmaatiossa ja meillä tietysti oli lapset mukana (poika 2v5kk ja tyttö 1v) mielestäni kun lasten pitää oppia myös olemaan erilaisissa tilaisuuksissa mukana. Mentiin suosiolla takariviin, koska 2 vee osaa olla hmmm...hiukan vaikea välillä. no, puolessa välissä alkoikin hiukan venkoilemaan ja kitisemään, joten mies meni äkkiä ulos pojan kanssa ja sitten aloitti neiti oman show:n ja minä sitten kiireesti ulos tytön kanssa ja koska meillä oli ainoat pienet lapset mukana niin tuli kyllä niin vihaisia katseita. Ajateltiin vaan miehen kanssa, että mitenhän muut opettavat lapsensa käyttäytymään tilaisuuksissa, jos niitä ei edes mukaan saisi ottaa.

Kyllä. Miten he muuten oppivat.
Jos lapsi hermostuu niin silloin voi poistua paikalta. Meillä on monesti mukana jotain millä saadaan pienet pidettyä rauhassa. Vihko ja kynä tai jotain vastaavaa.

no meillä ainakin on lapset olleet aina mukana kirkossa, ja ihan pienestä kitinästä ei ole mihinkään lähdetty. mut jos tosi porun ja tappelun nostanut, niin sitten on käyty, huom. käyty ulkona jäähyllä. ja joka mulkoilee, niin mulkoilkoon.

Viime suvena oltiin häissä 3v ja 1v kanssa. 1v nukkui menomatkan autossa, ja sieltä nostettiin suoraan pimeään kirkkoon, jossa anoppi ekana tunkee naamansa 2 cm päähän ja alkaa lässyttää. Voitteko kuvitella sen huudon määrän? Syöksyin ensin ulos pojan kanssa, noin 1 min ennen kuin hääpari tuli kirkkooon. Vähän ajan päästä takaisin, mutta ei penkkiin, vaan penkkien taakse, siltä löytyi tarpeeksi kiinnostavia juttuja, kuten virsikirjoja ja sähköjohtoja. Aika pian saimme seuraksemme 2-vuotiaan tytön, jolla onneksi oli joku lelukin. Eli siellä sitten kykin juhlakoltussani koko toimituksen ajan...

Mutta siis, kyllä minusta lapset saa ja pitää viedä mm kirkkoon.

Teidän lapset on vielä niin pieniä, että varsinainen opettaminen käyttäytymään erilaisissa tilanteissa on vielä mahdotonta. Sen aika tulee myöhemmin. Meillä on ollut poika (nyt 1½v.) mukana myös kirkossa (häät ja hautajaiset) ym. yleisötilaisuuksissa, mutta olemme toimineet niin kuin tekin: kun (jos) alkaa kitinä, lähdetään ulos. Myös se on osaltaan tapakasvatusta; yksi itkevä lapsi ei saa häiritä koko juhlaväkeä. Tuskin kukaan on sitä mieltä, ettei lapsia mukana saisi olla ollenkaan, kunhan vanhemmilta löytyy tilannetajua siihen, milloin lapsi häiritsee.

Voi siis olla, että vihaiset katseet johtuivat oikeasti siitä, että teidän lapsenne pitivät niin kovaa meteliä, että itse "toimituksen" seuraaminen häiriintyi. Eikä niitä mulkaisuja ollut niinkään lapsille tarkoitettu vaan teille vanhemmille.

Tulipa tästä mieleen juttu ku oliin lasten kans kirkossa vuosi sitten ja tyttö karkas. Oli sellanen vuosikas. Juoksi sinne eteen ja isännän kans mulkoiltiin toisia et kumpi sen nyt sitten hakee ja kummalta se pääsi karkuun :whistle:
No tyttö kippas nurin siellä alttarin edessä niin pappi kävi nostaan tytön ylös ja vei minun siskolle sen ja meni itse istuun penkkiin :saint:

Ette arvaa hävettikö meitä,mut muista se oli hauskaa. Ja ei papillakaan ollu pahaa sanottavaa ko olihan toimitus ohi jo.

Lapsilla on samanlainen oikeus olla kirkossa kuin aikuisillakin. Vanhempien tehtävä on huolehtia, että muut eivät liiaksi häiriinny siitä, jos lapsi ei viihdy... Kuten te teittekin, poistuen pihalle.

"Sallikaa lasten tulla minun tyköni" (vai mitenkä se meni tarkalleen). Tuppaa jotkin kristinuskon peruspilareista unohtumaan tiukkapipoisilta aikuisilta, vaikka toki on hyvä jos lapsen ei liikaa anneta tapahtumaa häiritä. Savitaipaleen kirkossa kävin viimeeksi ja siellä oli tosi hienosti tehty leikkipaikka lapsille takarivin taakse. Pikkupöytä, muutama tuoli, kirjoja ja pehmoleluja. Tosi kauniisti ajateltu! Olispa meidän kotikirkossakin.

Miksei sais? Miten ihmiset vois käydä kirkossa, jos lapsia ei sais pitää mukana? Helluntaiseurakunnissa ihmisillä on tapana käydä "kirkossaan" joka sunnuntai, joten lapsia on paljon. Eikä kaikki ole hiljaa ja kiltisti ja joitain imetetäänkin.
Osa lapsista piirtelee.

Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa, että viemällä lapset kirkkoon he oppivat olemaan myös sen kaltaisissa tilaisuuksissa. Oli huomaavaista muita kirkossa olijoita kohtaan viedä lapset siinä vaiheessa ulos, kun kitinä/venkoilu olisi saattanut häiritä muita. Sen sijaan ne, jotka katsovat pikkulapsia kirkkoon tuovia vanhempia pahalla, ovat varmasti lintsanneet sen uskonnon tunnin, jossa jo Jeesuskin kehotti sallimaan lasten tulla hänen tykönsä.

Yhteistyössä