Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Vanhat alta pois ja sit uutta suoneen... Pettäminen johtaa kuitenkin eroon!
Paitsi se ei ole pettämistä enää tuossa vaiheessa.
No onhan se,
jos ei puoliso ole sitä mieltä että saa tyydyttää halunsa muualla jos häntä ei kiinnosta.
Sitten tietenkään ei, jos asiasta on keskusteltu ja puolisolle järjestely on ihan ok.
Puoliso ei voi olla sitä mieltä samaan aikaan kun kieltää toiselta sen mikä hänelle kuuluu, tämä pitäisi ymmärtää ensin.
Huomaatko että yrität puhua asiasta "haluna" etkä tunteina...ajattelin vain huomauttaa.
Ei voida riiputtaa ja roikottaa ihmisiä.
Sinä et voi luoda tilannetta jossa et tee ratkaisua, ja samalla kiellät toista tekemästä ratkaisua.
Jos sinä et tee ratkaisua niin sinä automaattisesti luovutat toiselle oikeuden tehdä se ratkaisu.
Sinun haluttomuus/välinpitämättömyys kumppaniasi kohtaan on teko jo itsessään, se ei suinkaan ole ´asia´ mikä nyt vain sattuu olemaan, se on teko, kannanotto, vastuunsiirto toiselle ihmiselle.
-----------------------
Hypoteettinen esimerkki:
-Minä ja sinä olemme huoneessa jossa on punainen nappi, nappia painamalla maailma pelastuu ja siellä asuvat ihmiset (ydintuholta vaikkapa)
-Yksi huoneen seinistä on lasinen josta näkee läpi toiseen huoneeseen, siellä on pieni lapsi, napin painaminen aiheuttaa syanidikaasun vapaantumisen huoneeseen, tappaen tämän lapsen.
-Kenties tämä aiheuttaa niin kovan emotionaalisen stressin sinulle että sinä yksinkertaisesti lamaannut, et kykene toimimaan.
-Voimme lähestyä kahdella (järkevällä ) tavalla tätä asiaa
- Sinä sanot että "en pysty, tee sinä mitä teet "
toinen vaihtoehto
-Sinä et pysty painamaan nappia, mutta ei myöskään pysty sanomaan minulle että "paina sinä sitä nappia, minä en pysty"
Näin myönnät että et kykene tekemään sitä ratkaisua mikä on _pakko tehdä_ ja käännät selkäsi ja minä painan nappia.
Kolma vaihtoehto, jota en pidä mitenkään järkevänä on seuraava.
Sinä sanot että
-en pysty tekemään ratkaisua (jäädään ilmaan roikkumaan)
-samalla ´sanot´ että minäkään en voi tehdä ratkaisua (pakotat minutkin roikkumaan ilmassa )
Tuo kolmas vaihtoehto on se mitä monet tuntuvat käyttävän tässä asiassa kun puhutaan pettämisestä, enkä ymmärrä miksi.
Ei ole vaihtoehto se että kieltäydytään tekemästä ratkaisua ja samalla myös kielletään muita tekemästä ratkaisua. Tämä on ristiriitainen tapa ajatella.