Saako päivähoidossa sattua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarhatäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tarhatäti

Vieras
Olen välillä uupunut työstäni. En lastenhoidon takia. Lasten kanssa kyllä pärjää, mutta vanhempien vaatimukset tuntuvat joskus...

Jos kotona sattuu onnettomuus, puhalletaan pipiin ja todetaan, että lapsille sattuu.

Jos päivähoidossa sattuu onnettomuus, syytetään hoitajia.

Viimeisin julkinen esimerkki oli lapsen tippuminen keinusta. Asiasta tehtiin rikostutkinta. Eikö kenenkään lapsi ole koskaan kotioloissa tippunut mistään? Vai ovatko vanhemmat oman valvonnan puutteensakin tutkituttaneet poliisilla?

Meidän päiväkodissa keinumisriski onkin eliminoitu. Lapsia ei keinuteta, ennen kuin ovat niin isoja, että osaavat itse keinuun kiivetä ja ottaa vauhtia ja PITÄÄ VARMASTI KIINNI. Tämä siksi, että keinusta varmasti joskus joku pienempi voisi mahdollisesti pudota ja meidän hoitajien syytähän se olisi. Ei sitten keinuta ollenkaan.

Ihmettelen, kuinka kouluissa vielä uskalletaan pitää esimerkiksi kiipeilytelineitä, kun meidänkin koululaiset välillä kertovat, että joku oli tippunut kiipeilytelineestä ja joutunut tarkistukseen sairaalaan. Tai kuinka koulut uskaltavat päästää lapsia välitunnille pihalle, jossa paria sataa lasta valvoo yksi aikuinen.

Kyllä tämä lastenhoidon vaatimustaso ja seuraukset on mennyt niin amerikkalaiseksi, että olen itsekin kuullut peiteltyjä uhkauksia oikeuteen viemisestä. Ja just nyt tuntuu, että taidan kohta siirtyä siwan kassaksi. Siellä voin korkeintaan myydä asiakkaalle vanhentunutta maksalaatikkoa ja siitäkin osavastuu on asiakkaalla itsellä, joka ei ole hyllystä poimiessaan tarkistanut tuotteen kelpoisuuspäivämäärää.

Normaalia on, itse otti hiukan pattiin kun varahoidossa oli annettu lapsen 1v tehdä niin klassinen temppu kuin potkaista syöttötuoli kumoon, se ei ole mun mielestä sallittua mennä noin vanhanaikaiseen. Jos laitetaan pöydänpäähän, niin pitää katsoa ettei saa potkittua jalalla kiinteään kohteeseen. Oman hoitajan kanssa siitä sitten puhuin ja sanoi että hän ainakin pitää syöttötuolin niin lähellä seinää ettei pääse kaatumaan.

Saa sattua, esimerkiksi pieniä kaatumisia tms.

Mutta jos joku laittaa kaksivuotiaani rengaskeinuun ja antaa hänelle sellaiset vauhdit että hän lentää monta metriä, kolauttaen päänsä hiekkalaatikon reunaan ja saaden aivovamman, niin siitä kyllä tehtäisiin poliisiasia, sillä ei sellaista saa tapahtua. Pikkuiset keinukoot vauvakeinussa, tai ihan etanavauhtia rengaskeinussa, tädin valvoessa vieressä.

Esikoiseni tippui päiväkodin kiipeilytelineeltä selälleen maahan reilu viikko sitten. Sellaista sattuu, sekä kotipihassa että päiväkodissa.

Niin, saa sattua. Vahinkoja sattuu jos on sattuakseen. Tärkeämpää on antaa lapsille liikkumisen, keinumisen jne ilo, kuin suojella joka mustelmalta. Olisi hirveää jos meidän pk:ssa kiellettäisiin keinuminen jne jonkun yhden neuroottisen vanhemman takia.

Ap:n kanssa täysin samaa mieltä!!! Vanhempien mielestä lapsille pitäisi tarjota virikkeitä, elämyksia, toimintaa, mutta silti heidät tulisi pitää pehmeässä huoneessa, jossa ei vaan mitään sattuisi. Tottakai vakavat tapaturmat on tutkittava, ja toisekseen ainahan kaikelle on saatava syyllinen (ihminen vain on sellainen) , mutta aina ja kaikkialla voi sattua, myös siellä kotona.

mä ainakin vahdin mun muksua kuin haukka, ollaan missä vaan. Tarkoitan just tota tapaturma-alttiutta. Mun mielestä on erittäin kummallista, jos kukaan ei ole niin lähellä lasta hänen keinuessaan, että saisi kiinni eikä tippuisi pää edellä maahan.

Johan se nyt onkumma, että teidän ei tarvitse siellä tehdä muuta kuin pitää niitä juorukerhoja.

Saa sattua.
Tiedän ihan hyvin millanen vipeltäjä tuo meidän esikoinen on ja mitä siinä puuhassa voi sattua. Samoin tiedän mitä kaikkea meidän kakkonen puuhastelee kun on keksinyt kiipeilyn jalon taidon jne.
Sellasta se on, niin kotona kuin hoidossakin.

Alkuperäinen kirjoittaja tämä äiti:
mä ainakin vahdin mun muksua kuin haukka, ollaan missä vaan. Tarkoitan just tota tapaturma-alttiutta. Mun mielestä on erittäin kummallista, jos kukaan ei ole niin lähellä lasta hänen keinuessaan, että saisi kiinni eikä tippuisi pää edellä maahan.

Johan se nyt onkumma, että teidän ei tarvitse siellä tehdä muuta kuin pitää niitä juorukerhoja.

Ja aiotko vahtia lastasi hamaan hautaan asti? Tahtoisin muuten nähdä ihan livenä, kun sun lapsesi keinuu ja sinä vahdit... =)

Vanhempien vahingonkorvausten takia tarhassa jossa meidan lapset oli aikanaan hoidossa, ei ollu keinuja eika paljon muitakaan pihajuttuja.
Kaverin lapsi teki jotain toiselle lapselle (en muista puriko vai loi) niin tarhassa sanottiin etta toisen lapsen aiti voi tehda asiasta haasteen.

Vaikka seisois vieressä valmiina niin se ei todellakaan tarkoita että ehtii napata kiinni. Kokemusta on.

Kerro hyvä ihminen miten sä olet tarpeeksi lähellä lasta, jota keinuta rengaskeinussa niin että kerkeet nappaamaa sen kiinni jos se keinun ollessa ihan takana keksii päästää molemmat kädet irti? :whistle:
Ja älä nyt vaan väitä, että lapsi joka osaa keinua itse ja pitää hyvin kiinni, ei ikinä voisi saada päähänsä ajatusta keinua ilman käsiä...

Onhan asia niin, ettei millään päivähoitoryhmässä saa vahdittua lapsia kuten kotihoidossa kun vahtii vaan omiaan (ja varmasti tarkemmin kuin hoidossa..)

Mutta jokainen sen valinnan tekee, mitä sitä päivähoitajan "virheitä" ruikuttamaan, pysyy sitten itse kotona lapsensa kanssa!!

Just! :D Joskus ne tilanteet vaan on niin nopeita, että vaikka seisoisin metrin päässä, onnettomuus, esim. tippuminen keinuhevosen selästä, tapahtuu puolessa sekunnissa. Ja kyllä olen työskennellyt sellaistenkin tehohoitajien kanssa, jotka yhtyvät täysin mielipiteeseesi, ettei hoitajat saa työpäivän aikana keskustella ollenkaan mistään, vaan vaeltaa lapsen selän takana pitkin pihaa. Jostain syystä sellaiset työkaverit eivät koskaan ole suosittuja edes pomojen silmissä.

Mutta sinulla kai on onneksi työpaikka, jossa keskityt 100% pelkkään tehokkaaseen työskentelyyn, etkä suo edes ajatusta millekään muulle, ennen kuin astut työpäivän päätteeksi ovesta ulos? :)

Kyllä joka työpaikalla tutkitaan, jos tulee isompia tapaturmia. Poliisi tulee paikalle yms. Olisi outoa, jos vastaavaa ei tehtäisi päiväkodeissa ja kouluissa. Talon sisällä kirjataan myös kaikki läheltä piti tapaukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

Kerro hyvä ihminen miten sä olet tarpeeksi lähellä lasta, jota keinuta rengaskeinussa niin että kerkeet nappaamaa sen kiinni jos se keinun ollessa ihan takana keksii päästää molemmat kädet irti? :whistle:
Ja älä nyt vaan väitä, että lapsi joka osaa keinua itse ja pitää hyvin kiinni, ei ikinä voisi saada päähänsä ajatusta keinua ilman käsiä...

Mä yhdistän tämän keinujutun ap:n mainitsemaan juttuun, missä 2 v lapsi oli laitettu rengaskeinuun ja annettu ilmeisen kovat vauhdit. Kyseessä siis ei ole lapsi, joka osaa keinua itse ja pitää hyvin kiinni...
Ja mä kyllä ärähtäisin jos mun 2 v 8 kk tippuisi kovista vauhdeista rengas/lautakeinusta, hän kun ei itse osaa vauhtia ottaa eikä keinuun kiivetä koska se on vähän korkealla. Jos taas tuo itse keinuun menevä ja kovat vauhdit ottava liki viisivuotias tipahtaisi, niin eihän siitä voisi tätejä syyttää.

Johan se nyt onkumma, että teidän ei tarvitse siellä tehdä muuta kuin pitää niitä juorukerhoja. [/quote]

niin no siellä pk:n pihassa on 20 muutakin lasta sinunlaisten vanhempien lapsien lisäksi ja ainakin meidän pk:ssa vain yksi hoitaja pihalla 21 lapsen kanssa. Siinä kenenkään kanssa mitään juoruta, kun yksin pihalla ollaan. Niin ja teille vanhemmille voin sanoa sen, että kyselkää pikaisesti kuulumiset kun haette, pitää ehtiä vahtiin teidän pikku hyeena laumaa.. ei ole aikaa kertoa kuulumisia.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen tarhatäti:

Ja aiotko vahtia lastasi hamaan hautaan asti? Tahtoisin muuten nähdä ihan livenä, kun sun lapsesi keinuu ja sinä vahdit... =)

en mutta järjen käyttö on sallittu. Lapsi ns. oikeaan keinuun, taapero kuuluu vielä vauvakeinuun ja vanhempi lapsi rengaskeinuun. Ja ne vauhdit sen mukaan. Kauhistuneena katsoin tässä kun yhdellä 7 kk ikäiselle lapselle annettiin vauvakeinussa niin hirveät vauhdit, että hyvä että pää ja koko kroppa pysyi siinä vauhdissa mukana.

En aio vahtia hamaan tulevaisuuteen vaan siihen asti, kun tarvitsee valvontaa eli omaa järkeä ei vielä ole päässä noiden turvallisuusjuttujen kanssa.

Sinä ilmeisesti et valvo lastani lainkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja alkaa kypsyttään:
niin no siellä pk:n pihassa on 20 muutakin lasta sinunlaisten vanhempien lapsien lisäksi ja ainakin meidän pk:ssa vain yksi hoitaja pihalla 21 lapsen kanssa.

Eikös tuo ole jo laitonta? :o
Missä muut hoitajat on...?

Ei tietenkään saa sattua, siis ainakaan useimpien vanhempien mielestä. Itse kyllä olen sitä mieltä, että ihmisiä päiväkodin täditkin ovat ja ei he takuulla tieten tahtoen anna vahinkoja sattua. Kyllä meilläkin mukulat on joskus päiväkodista tullessaan muutamia mustelmia mukanaan tuoneet, mutta kyllä niitä tulee myös kotona. Koskaan ei ole tarvinnut tätejä sormella osoitella, ei kyllä ole tullut pieneen mieleenikään.

Tuskin kellään on kotonakaan mahdollisuus vahtia lapsen jokainen askel ja eliminoida kaikki vaaratekijät pois. Hienoahan se olisi, että jokaista hoitolasta kohden olisi yksi täti vahtimassa ja hoitamassa, mutta kuka olisi valmis maksamaan tällaisesta "luksus" hoidosta.

Asia erikseen on sitten nämä räikeät laiminlyönnit hoitopaikoissa, mutta tervettä järkeä olisi hyvä meidän kaikkien käyttää.

Tsemppiä arvokkaasen työhön mitä te hoitotädit teette. Älkää aloittako joukkopakoa Siwan kassalle, teitä tarvitaan varmasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja Valon etsijä:
Vanhempien vahingonkorvausten takia tarhassa jossa meidan lapset oli aikanaan hoidossa, ei ollu keinuja eika paljon muitakaan pihajuttuja.
Kaverin lapsi teki jotain toiselle lapselle (en muista puriko vai loi) niin tarhassa sanottiin etta toisen lapsen aiti voi tehda asiasta haasteen.

Ihan mielenkiinnosta - haasteen päiväkotia vai purijaa kohtaan? Ymmärtäisin tuon haasteen hoitajaa kohtaan, jos hoitaja olisi purrut lasta.

Pitää juorukerhoja ?
Kuinka sä kuvittelet että yksi ihminen joutaa seisomaan keinun vieressä vahtimassa sitä sun pilttiä, että ei tipu jos pihalla on vaikka kaksi valvojaa kahdeksaa lasta kohden vai pitääkö ne muut jättää vahtimatta ?

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mä yhdistän tämän keinujutun ap:n mainitsemaan juttuun, missä 2 v lapsi oli laitettu rengaskeinuun ja annettu ilmeisen kovat vauhdit. Kyseessä siis ei ole lapsi, joka osaa keinua itse ja pitää hyvin kiinni...
Ja mä kyllä ärähtäisin jos mun 2 v 8 kk tippuisi kovista vauhdeista rengas/lautakeinusta, hän kun ei itse osaa vauhtia ottaa eikä keinuun kiivetä koska se on vähän korkealla. Jos taas tuo itse keinuun menevä ja kovat vauhdit ottava liki viisivuotias tipahtaisi, niin eihän siitä voisi tätejä syyttää.

Siis onks tämmösestä ollu jossain uutinen? (uutispimennossa totaalisesti olen )
Se on tietty asia erikseen.

Mutta mä en silti usko, että kukaan pystyy niin haukkana vahtiin lapsia leikkipuistossa, ettei mitään kävis. Tyhmyys - siinä mitä antaa lasten tehdä/laittaa lapset tekemään - on sit ihan eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja tarhatäti:
Mutta sinulla kai on onneksi työpaikka, jossa keskityt 100% pelkkään tehokkaaseen työskentelyyn, etkä suo edes ajatusta millekään muulle, ennen kuin astut työpäivän päätteeksi ovesta ulos? :)

tota sen aikaa kun teen hommia, niin teen hommia. Eli kahvitauolla ja ruokatauolla jutellaan toisten hoitajien kanssa. Eikös teilläkin siellä ole jotain lakisääteisiä taukoja näitä juttuja varten.

Ilmeisesti kaikki lastentarhanopettajiksi halajat ovat työtävieroksuvia ja sehän tässä huolestuttaa, kun on toisten lapset tällaisten vastuulla.

Oletko todella sitä mieltä, että sun ei työaikana tarttis vahtia niitä lapsia vaan jutella ja tuijotella jonnekin muualle?? ja millainen pomo teillä jos ei ole pomon silmissä hyvä, jos tekee tehtäviään eli vahtii lapsia ei pidä juorukerhoa.
HUOLESTUTTAA!!!!!!!!!!!!

Yhteistyössä