Saako naapurin lapsia komentaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppustelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Peppustelija

Vieras
Asumme tiiviillä omakotialueella. Lähimmässä naapurissa lapsia iältään 3-6v. jotka tulevat omia aikojaan meidän pihalle, jopa terassille meidän lasten leluja tutkimaan. Lisäksi oikaisevat pihan läpi toiseen naapuriin. Raja-aitoja ei vielä ole. Minua tuo tuppaa jo ärsyttämään. Eri asia jos tulevat luvan kanssa leikkimään meidän pihalle meidän lasten kanssa jos he siis ovat ulkona myös. Vai olenko nipo? Sanokaa suoraan jos olen. Itse opetan omilleni ettei toisten pihoille saa mennä ilman lupaa. Heidän vanhemmat eivät vahdi lapsiaan vaan satunnaisesti hakevat lapsiaan pois naapureiden pihoilta eli tosi harvoin. Mitä pitäisi tehdä että saisi oman pienen pihan rauhoitettua vai pitääkö vaan ymmärtää lapsia?

Saa todellakin komentaa jos on aihetta. Vanhemmille voi kertoa lisäksi. En ymmärrä ollenkaan henkilöitä, jotka ajattelevat että toisten lapsia ei muka saisi komentaa jos on aihetta. Että omat vanhemmat vaan saa komentaa. Ihan puppua ja opettaa lapset siiihen että vanhemmat on maailman ainoa auktoriteetti ja rajojen asettaja, mikä ei ole tästä maailmasta. Mitens sitten on aikuisena kun poliisisetä tulee komentamaan, pitääkö silloin olla kuuntelematta kans koska vaan vanhemmat on ne jotka saa komentaa?

mun mielestä kukaan ei saa oikoa rivarissa toisen pihan kautta. Entisessä rivarissa muutamat aikuisetkin kipitti toisten pihojen läpi, kun eivät viittineet kiertää yhteisen alueen kautta. Kiva sit lapsille sano, ettei toisten pihoihin ole asiaa ittekseen.

tottakai jos on aihetta. Eri asia tietysti on miten komentaa, ei siis tartte käsiksi käydä tai karjua, mutta asiallisesti kyllä voi komentaa jos ovat liian vallattomia

Saa ja kuuluukin. Omakotitalon piha on mielestäni ihan yksityisaluetta, ei sinne kenelläkään ole asiaa ilman lupaa. Itse samassa tilanteessa komentaisin nätisti lapsia, ja jos niitä siellä vielä niin näkyy, niin puhuisin myös vanhempien kanssa. Meidän taloyhtiössä on ihan sovittu siitä, että kaikkia lapsia saa muutkin komentaa jos nähdään pahanteossa tai paikassa johon ei ole asiaa tms.

Kyllä. Saa ja pitää, kun aihetta on. Meillä samanlainen tilanne, naapurin lapset oikaisevat meidän pihan läpi toiselle puolelle, aita kun ei vielä ole kasvanut. Lapset tulevat tutkimaan ja hakemaan ilman lupaa meidän lasten leluja.

Kerran oli työkalupakki avoinna terassilla, kun havahduin, että naapurin napero heiluu puukko kourassa meidän terassilla !! Naapurin muija tietysti syytti minua, että mitä jätän työkaluja lojumaan kun on pieniä lapsia !!! Joopa joo. Meidän lapset on opetettu olemaan koskematta ilman lupaa toisten tavaroihin, naapurin kakaroita moiseen ei ole opetettu.

Pesin eilen golfmailat ja jätin terassille kuivahtelemaan. Havahduin hirvittävään rysähdykseen, kun naapurin napero täräytti rautaysillä terassinpöytään mojovan lommon. Taipui muuten ysinkin varsi. Ei ole kovin halukas naapuri maksamaan vahinkoja, kun olen kuulemma vastuuton ja jätän vaarallisia kapineita lojumaan ulos pienten lasten saataville....

Heidän lapsiaan ei saa komentaa, sillä lapsille tulee paha mieli. Aika voimakkaasti joutuu välillä naapurin kakaroille ääntä avaamaan, kun tekevät pahojaan, eivätkä tottele. Käyvät sitten kantelemassa, että naapurin setä on paha. Käski, kielsi ja huusi.

Perkele.

Et ole nipo ollenkaan. Se on musta nipottamista kun toiset vanhemmat on niin et "voi herranjumala se komensi mun lastani, eihän meidän lapsia saa komentaa kun ne on niin kilttejä eikä koskaan tee pahaa" |O Mä ainakin olen sanonut muille et meidän muksuja saa komentaa siinä missä omiaankin, ja sitä mä toivonkin koska omat silmät ei aina ihan joka paikkaan kerkee... ;) Mut kannattaahan sun niiden lasten vanhemmille puhua asiasta, sanot vaik et mietityttää et jos niille jotain siel teidän pihalla sattuu kun et sinäkään niitä siellä koko aikaa pysty paimentamaan, ja sovitte vaikka niin et teidän lapset käy hakemassa naapurista muksut leikkimään teidän pihalle kun teille sopii.

Saa tottakai jos heidän vanhemmat vaan nautiskelevat omasta rauhasta ja kakarat on toisten riesana.
Sitten taas on näitä vanhempla, jotka ovat turhasta huutamassa vaikka puistossa jos oma pumpulissa kasvatettu ei saa kiivetä tai keinua kovaa tai tehdä mitään ja aletaan huuttaa toisille lapsille, että et sinäkään saa kun nikopetterille tulee paha mieli.

Asumme tiiviillä omakotialueella. Lähimmässä naapurissa lapsia iältään 3-6v. jotka tulevat omia aikojaan meidän pihalle, jopa terassille meidän lasten leluja tutkimaan. Lisäksi oikaisevat pihan läpi toiseen naapuriin. Raja-aitoja ei vielä ole. Minua tuo tuppaa jo ärsyttämään. Eri asia jos tulevat luvan kanssa leikkimään meidän pihalle meidän lasten kanssa jos he siis ovat ulkona myös. Vai olenko nipo? Sanokaa suoraan jos olen. Itse opetan omilleni ettei toisten pihoille saa mennä ilman lupaa. Heidän vanhemmat eivät vahdi lapsiaan vaan satunnaisesti hakevat lapsiaan pois naapureiden pihoilta eli tosi harvoin. Mitä pitäisi tehdä että saisi oman pienen pihan rauhoitettua vai pitääkö vaan ymmärtää lapsia?

Pitää ymmärtää ettei vanhemmat ole kasvattaneet lapsiaan, ja sinulla on lupa heitä opastaa.

Meillä on yhteinen pihatie naapurin kanssa. Lasten hiekkalaatikko on sillain sopivasti pihatien korvalla, että lelut kulkeutuu naapurin lasten toimesta poikkeuksetta autojen kulkuväylälle. Usean kerran olen kakaroille tähdentänyt, että minä en rupea jonkun muovilapion takia autosta nousemaan, jos kerta leluja ei osata viedä niille kuuluville paikoille. Pihasta peruuttaessani olen rusauttanut rikki muutaman tusinan muoviämpärin, lapion, nukenrattaat ja polkupyörän. Viimemainitusta tuli puskuriinkin jälki, mutten viitsinyt edes naapurille mainita, kunhan viskasin vääntyneen nopsan siihen tienposkeen. Eipä ole ottanut asiaa esille itsekään. Saatanan kakarat. Kumma, että omat samanikäiset lapset osaa kerätä tavaransa leikkien loputtua. Ei minun asiani ole joka kerta tarkastaa ympäristöä, ja varsinkaan kerätä naapurin lasten romuja pitkin pihoja. Jos sattuu jotain auton alla olemaan, niin syyttäkööt itseään.

Tänään juuri seurasin ikkunasta, kun tämä naapurin napero taas haki jonkun lelun meidän terassilta. Naapurin akka haki pojan pois, mutta lelu jäi keskelle pihaa....

Perkele minäkö koko naapuruston mukulat joudun kasvattamaan. Näköjään. Pakkohan se on, kun vanhemmat eivät osaa lapsiaan kasvattaa.

No saa, mutta ystävällisesti ja kertoa mistä on kysymys. Ei ole nipoa sanoa ettei leikitä meidän pihalla, tutkita leluja jne. ilman lupaa, mutta on kyllä inan nipoa sanoa, ettei pihan läpi saa oikaista, ellei kerran aitojaakaan ole.

No saa, mutta ystävällisesti ja kertoa mistä on kysymys. Ei ole nipoa sanoa ettei leikitä meidän pihalla, tutkita leluja jne. ilman lupaa, mutta on kyllä inan nipoa sanoa, ettei pihan läpi saa oikaista, ellei kerran aitojaakaan ole.

Eli mäkin voisin mennä temmeltämään naapureitten pihalle niinku tykkään, kun ei kerran ole aitoja? :headwall: Väärin. Toisten piha on yksityisaluetta, eikä sinne ole kenelläkään mitään menoa asiattomasti, ei edes lapsilla. Itse opetan lapseni siihen että toisten pihoille ei ole luvatta asiaa, ja oletan samaa myös muilta.

Eli mäkin voisin mennä temmeltämään naapureitten pihalle niinku tykkään, kun ei kerran ole aitoja? :headwall: Väärin. Toisten piha on yksityisaluetta, eikä sinne ole kenelläkään mitään menoa asiattomasti, ei edes lapsilla. Itse opetan lapseni siihen että toisten pihoille ei ole luvatta asiaa, ja oletan samaa myös muilta.

Oikaiseminen nyt ei ole temmeltämistä, ja lapset on lapsia, liikkuvat pienemällä alalla ja enemmän leikeissään. Minusta nipoa sanoa, ettei saa mennä läpi kun ei fyysistä estettä kerran ole, eikä siitä ole haittaa kellekään.

Oikaiseminen nyt ei ole temmeltämistä, ja lapset on lapsia, liikkuvat pienemällä alalla ja enemmän leikeissään. Minusta nipoa sanoa, ettei saa mennä läpi kun ei fyysistä estettä kerran ole, eikä siitä ole haittaa kellekään.

Vaikka sun mielestä on ihan jees mennä toisten pihoille tuosta vaan, se ei monenkaan mielestä niin ole. Oma piha kuuluu kotirauhan piiriin joten rikoslain mukaan sinne ei ole kenelläkään mitään asiaa ilman asukkaan lupaa. Oli esteitä tai ei.

Edelleenkin olen sitä mieltä että lapsille pitää opettaa miten täällä ollaan ja eletään. Kyllä sen tuolla huomaa mitä siitä tulee kun äipät vaan silittää päätä "pojat on poikia" mentaliteetilla. Kaikki on sallittua ja saa olla kuin siat pellossa, sitten kun pitäisi jotain jo ymmärtääkin mikään ei onnistu, koska alkeellisintakaan käytöstä ei ole opetettu.

En kestäis asua tuollaisella komenteeraajan kuvailemalla alueella :O Tää nykyinen asuinalueemme on vähän jotain ton suuntaista mutta ei sentäs ihan tuollaista.. Kamalaa. Osanotot sinne komenteeraajalle ja koita kestää!!

Alkeellisintakaan lapsuuden ja ihmisyyden ymmärtämistä, saati perustavanlaatuista kanssaihmisten suvaintia ja ystävällisyyttä ei liene teille opetettu, ja aivojen rippeet kiertänevät hyvin mitättömien asioiden ympärillä jos muutaman ruohonkorren lyttääntyminen tai pihan lävitse kävlevät tai juoksevat lapset koetaan käytöksen rappioksi.

Suomalaisilla on joku ihmeellinen vietti saada kaikki ihmiset toimimaan mitä päättömimpien ja mitättömimpien sääntöjen mukaan jatkuvasti. Jokamiehen oikeudet lienevät kohta historiaa, varsinkin jos minä keksisin vaahdota kaikista "meidän pihamme" läpi kulkevista ihmisistä jotka ovat menossa metsään.

Kohtuus kaikessa. Jos asia oikeasti häiritsee ja aiheuttaa haittaa, kuten 15lasta ramppaamassa 300neliön tontin halki, niin joo, sanoa saa. Mutta kuka viitsii nillittää tontin poikki oikaisemisesta, jos siitä kerran ei ole mitään haittaa (yksityisyydelle, eivät mene ikkunoisen vierestä), omaisuudelle (eivät tuhoa mitään) jne. Silkkaa pikkumaisuutta, säännöstä kiinnipitämistä siksi kun pitää. Rakentakaa talojenne ympärille nelimetriset aidat, niin ei tarvitse nähdä sitä häiritsevää elämää, kuten lapsien kulkemista kaverin luo leikkimään...aaargh!

Maalaisjärkikin sen sanoo, että siitä mennään mistä tie on lyhin. Jos tahtoo kulkemisen lakkaavan, laittaa aidan, jolloin tie ei ole enää kätevin. Vain suomalaiset ja lentokenttä arkkitehdit rakentavat aitoja sinne, mistä ihmisen on kätevin kulkea. Jos itse kulkisit kaverin luo 5 kertaa päivässä, niin tuskinpa viitsisit sitä aitaa edes pystyttää.

Yhteistyössä