saako mieheltä pyytää rahaa?

tämä asia on ihan uusi mulle, ajatus heräsi kun luin parisuhde palstaa.. Minut on kasvatettu niin etten pyydä rahaa. Eikä kyllä mies ole koskaan antanutkaan.
Tilanne tämä: olen kotiäiti ja mies töissä. Kulut menee silti puoliksi. Tai melkein. mies maksaa asumisen minä kaikki juoksevat kulut kuten ruan vaatteet yms. KAIKKI. itselleni tekee tiukkaa, mut nyt haluasin ostaa lapsellemme rattaat. Ja rahaa niihin ei ole (edes sitä puolta) yleensä tehty tälläiset isommat ostokset puoliksi.
Olen kyllä sanonut että tarvitsisi ostaa..

Mutta että voinko pyytää häneltä suoraan RAHAA? Pelkään että se tekee suhteestamme jotenkin "valtataistelun". Koska sillä jolla on rahaa on valtaa :/
 
Saa ja voi pyytää.
Lapsi on yhteinen.
Itse en osaa ajatella asiaa niin että pitäisi kysyä rahaa.Meillä maksaa se kummalla sillä hetkellä rahaa.Olkoon ostos sitten kumman vain tai yhteinen.
Esim.viimeeksi viikko sitten hain postista melko kalliin paketin ja "ilmoitin" miehelle että pitää tulla mukaan maksamaan.Ja oli minun ostoksia,mitään paketissa ei ollut hänelle.
 
Elina-88
Musta tuntuu kanssa oudolta pyytää mieheltä rahaa (enkä ole koskaan sitä tehnytkään). Vaikka mies sanonut että voin antaa kaikkia ylimääräisiä kuluja, laskua ym. hänelle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2006 klo 11:13 vieras kirjoitti:
tämä asia on ihan uusi mulle, ajatus heräsi kun luin parisuhde palstaa.. Minut on kasvatettu niin etten pyydä rahaa. Eikä kyllä mies ole koskaan antanutkaan.
Tilanne tämä: olen kotiäiti ja mies töissä. Kulut menee silti puoliksi. Tai melkein. mies maksaa asumisen minä kaikki juoksevat kulut kuten ruan vaatteet yms. KAIKKI. itselleni tekee tiukkaa, mut nyt haluasin ostaa lapsellemme rattaat. Ja rahaa niihin ei ole (edes sitä puolta) yleensä tehty tälläiset isommat ostokset puoliksi.
Olen kyllä sanonut että tarvitsisi ostaa..

Mutta että voinko pyytää häneltä suoraan RAHAA? Pelkään että se tekee suhteestamme jotenkin "valtataistelun". Koska sillä jolla on rahaa on valtaa :/

Niin, noh ainakin miehelläsi on valta saada sinut epävarmaksi.Laskekaa vaikka perheenne kuukauden tulot yhteen ja arvioikaa paljonko PERHEEN ARJEN pyörittämiseen menee kuukaudessa; vuokraan, ruokaan, vaatteisiin, lasten juttuihin jne. ja sitten jakakaa se yli jäänyt summa tasan kummallekin! Kuulostaako reilulta?
Jos perhe on yhtenäinen yritys niin kyllä rahojenkin miusta pitäis olla yhteiseen hyvään meneviä!
Ja rattaat on yhteistä hyvää!!! Meilläkin oli alkuun kompastelumme rahan maailmassa, mutta mies kasvoi henkisesti ja ymmärsi roolinsa perheen elättäjänä..taloudellisesti! Tosin nyt asumme erillämme...muista syistä!
Eri asia on tietty, että kuinka paljon rahaa kumpainenkin haluaa rattaisiin laittaa...tai siis jos toinen haluaa ultra-modernit ja toiselle kelpaa käytetyt....siitä voi syntyä näkemyseroja!
Mut lähtökohta on se, et perheen hyvinvointi ja siihen panostaminen rahallisesti kuuluu kyllä kummallekkin...ja ehkä vielä enemmän sille jolla ne isommat tulot on!
 
Nimetön
Kyllä mielestäni saa, mutta on aika outoa jos miehesi ei tajua ANTAA sinulle rahaa.
:(
Olisi fiksua jos sopisitte reilun tavan miten maksatte laskut/perheen menot.Esim: avaatte yhteisen tilin johon molemmat laittavat saman PROSENTIN tuloista.Se kenellä on enemmän rahaa, laittaa luonnolisesti enemmän, mutta silloin olette tasavertaisia!
Jos esim. miehen tulot ovat 1000? ja sinun 400? ja prosentti olisi 20, niin miehesi laittaisi 200? ja sinä 80?.Näin molemmat osallistuvat perheen tuloihin samalla prosentilla.On hullua vaatia maksamaan suuria summia pienistä tuloista. :eek:
 
No mää en ole kyllä koskaan ymmärtäny tuota asettelua raha asioissa. Mun mielestä kun KAIKKI raha on yhteistä ja se maksaa kumman tilillä rahaa sattuu olemaan. Yhteiseen hyväänhän se menee ja ei tää meidän "yritys" ainakaan toimis ellei näin toimittais..

Eli tottakai miehes ostaa jos niille vaunuille todella tarvetta ja rahaa siihen löytyy..
 
SInä olet kotona!!!! Hei sinä uhraudut perheesi hyväksi, sinulle ei kerry eläkettä, ja tulevaisuutesi työmarkkinoilla on epävarmempi, samoin kuin asemasi mahdollisen eron sattuessa. Miehen kuuluu maksaa suurin osa kuluistanne, myös sinun henkilökohtaisista. Sinä et ole palkkatyössä. Meneekö asuntonne miehen nimiin????
 
Tottakai mieheltä saa pyytää rahaa...
Meillä on yhteiset rahat ja se aina maksaa jolla sattuu olemaan.Heleppoa&reilua

Ei oo eikä tuu mitää valtataistelua ku on yhteeset rahat =) =) =)

Rahalla saa valtaa parisuhtees:eek:ksettava ajatus,hyi hlvetti \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 22:30 isäntä 77 kirjoitti:
Tottakai mieheltä saa pyytää rahaa...
Meillä on yhteiset rahat ja se aina maksaa jolla sattuu olemaan.Heleppoa&reilua

Ei oo eikä tuu mitää valtataistelua ku on yhteeset rahat =) =) =)

Rahalla saa valtaa parisuhtees:eek:ksettava ajatus,hyi hlvetti \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O
Täysin samaa mieltä! Meillä on myös mieheni kanssa yhteiset rahat, ja kenellä rahaa on se maksaa. Tosi on että se on helppo juttu ja reilua. :)
Ja ajatus että rahalla saa valtaa parisuhteessa... OKSETTAA MYÖS MUA!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 01:01 aks-83 kirjoitti:
:whistle:
häh?
meillä ainakin on yhteiset lapset, yhteinen koti, yhteinen auto,yhteiset velat ja yhteiset rahat
miksi samassa taloudessa, suhteessa keskenään elävien pitäis pitää rahat erillään? :/
No niimpä. Meillä mies ei myöskään halua yhteistä tiliä. Perustelee sitä sillä ettei voi kuulemma luottaa minuun, että törsäisin varmaan ruokarahat johonkin turhaan. Hän ostaa ruuat ja maksaa asumisen, minä saan pienen kotihoidontukeni 300e/kk, en mitään muuta. AIna jos pitää ostaa jotain isompaa, täytyy minun kerjätä mieheltä rahaa niinkuin olisin joku perk.. lapsi. En jaksa tätä enää.. Mieluummin olisin vaikka yh äiti pienemmillä tuloilla, saisin ainakin päättää koko perheen taloudesta. Eikä puolisoiden pitäisi olla tasa-arvoisia tuloista riippumatta päättämään mihin rahat pistetään, eikä niin että se päättää kaikesta joka tienaa.

Mitä olette mieltä? Itse harkitsen jo vakavasti eroa, ärsyttää niin paljon eikä puhe auta. Lähden viimeistään sitten kun pääsen taas töihin ja saan omat tulot.
 
Nimetön
Ei mun mielestä ole mikään pakko olla yhteistä tiliä.Kyllä jotain "yksityisyyttä" voi olla.Meillä on mieheni kanssa omat tilit, mutta menot menee puoliksi.Eikä tuota ongelmaa.
 
alkuperäiselle,,, etkö voisi sanoa miehellesi, että ostaisi lapsellenne rattaat, kun sinulla ei ole niihin rahaa? Jos vaikealta tuntuu pyytää rahaa, eli nyt pyytäsitkin niitä rattaita..... Tähän muuhun keskusteluun, että meillä on mieheni kanssa yhteiset rahat, mutta siskollani ja hänen miehellään eri rahat ja heillä se on kyllä tarpeen. Molemmat, etenkin siskoni, on joskus holtiton rahan käyttäjä....samoissa rahoissa eläminen ei heiltä kyllä onnistuisi millään....eli kukin tavallaan....
 
Pidä puolesi. Naiset on tässä maassa totutettu "tasa-arvon" nimissä pärjäämään täysin itsekseen, ei siinä toki mitään, mutta tilanteissa joissa ollaan yhdessä tai vaimo kotona lasta hoitamassa on miehen elätettävä nurisematta molemmat ja antaa vaimolle muutakin kuin armopaloja.

Miehet vetoavat raha-asioissa tasa-arvoon (muualla eivät kyllä), naiset velvollisuudentunteissaan tekevät juuri niin kuin mies vaatii eivätkä käytä järkeään.
 
juliuksenäitiharmaan
kyllä saa ja pitääkin pyytää. meillä tosin rahaa ei heru :ashamed:
mihinkään ylimääräseen ei oo rahaa. lapselle ostan minä, mitä sitten tarvitseekaan. se on sit mun huoli mistä rahat vetäsen :'( itelle ei jää mitään käteen, koska maksan autostakin... nyyh nyyh... tiedän, että turha valittaa. eipä ole ulospääsyä tilanteesta. tänään pyysin rahaa kevät takkiin. en pyytäis ellei olis tosi tarve. mulla sanottiin et mee toppatakissa. noh, täällä siis aikuinen nainen, joka joutuu pyytää vanhemmiltaan rahaa takkiin, noloa sanon minä!! :ashamed: :eek: noh, elämä on...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 22:31 juliuksenäitiharmaan kirjoitti:
kyllä saa ja pitääkin pyytää. meillä tosin rahaa ei heru :ashamed:
mihinkään ylimääräseen ei oo rahaa. lapselle ostan minä, mitä sitten tarvitseekaan. se on sit mun huoli mistä rahat vetäsen :'( itelle ei jää mitään käteen, koska maksan autostakin... nyyh nyyh... tiedän, että turha valittaa. eipä ole ulospääsyä tilanteesta. tänään pyysin rahaa kevät takkiin. en pyytäis ellei olis tosi tarve. mulla sanottiin et mee toppatakissa. noh, täällä siis aikuinen nainen, joka joutuu pyytää vanhemmiltaan rahaa takkiin, noloa sanon minä!! :ashamed: :eek: noh, elämä on...
hetkinen,mitä mies maksaa? ja miksi sinä ostat kaiken lapselle????
 
VOI HYVÄNEN AIKA!!!
En voi käsittää tuollaista ajattelutapaa, että rahat/tilit on omat!!
Siis mun mielestä avo/aviopareilla on tottakai ja itestään selvyys että on yhteiset rahat!! Niin meillä ainakin, eikä siitä ole tarvinnut keskustella sekuntiakaan vaan se on itsestäänselvyys. Jo seurusteluaikanamme (poikaystävä töissä, mä opiskelin) poikaystävä sanoi että hänen rahat ovat meidän yhteisiä. Ja niin on toiminut edelleen.. En voi ymmärtää että miten pärjätään omin tilein, kun nainen on useimmiten kotona ja mies töissä.. sitte jos naisen vielä täytyy ostaa lapselle kaikki (niinkuin usemapi täällä kertoi) niin eihän sellainen voi onnistua mitenkää!!! Hei haloo, keskustelkaahan asiasta yhdessä puolisonne kanssa, mä en ainakaa suostuisi moiseen!!
Siltikään en kehoita ketään eroamaan tuollaisen syyn takia, eiköhän se rakkaus kuitenkin ole se tärkein, ei raha..
 

Yhteistyössä