saako mieheltä pyytää rahaa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2006 klo 20:04 Lena kirjoitti:
VOI HYVÄNEN AIKA!!!
En voi käsittää tuollaista ajattelutapaa, että rahat/tilit on omat!!
Siis mun mielestä avo/aviopareilla on tottakai ja itestään selvyys että on yhteiset rahat!! Niin meillä ainakin, eikä siitä ole tarvinnut keskustella sekuntiakaan vaan se on itsestäänselvyys. Jo seurusteluaikanamme (poikaystävä töissä, mä opiskelin) poikaystävä sanoi että hänen rahat ovat meidän yhteisiä. Ja niin on toiminut edelleen.. En voi ymmärtää että miten pärjätään omin tilein, kun nainen on useimmiten kotona ja mies töissä.. sitte jos naisen vielä täytyy ostaa lapselle kaikki (niinkuin usemapi täällä kertoi) niin eihän sellainen voi onnistua mitenkää!!! Hei haloo, keskustelkaahan asiasta yhdessä puolisonne kanssa, mä en ainakaa suostuisi moiseen!!
Siltikään en kehoita ketään eroamaan tuollaisen syyn takia, eiköhän se rakkaus kuitenkin ole se tärkein, ei raha..
No haloo! Jos yhteiset rahat on itsestäänselvyys teille ja se ei todellakaan tarkoita, että on ainut oikea tapa ja muilla pitäisi olla sama systeemi. Mitä et ymmärrä siinä, että on omat tilit? Miten se muka ei voisi onnistua? Meillä ainakin on toiminut jo 8 vuotta, eikä ole mitään ongelmia. Siis mies maksaa vaan enemmän, jos minä olen kotona ja silloin kun olen töissä, maksetaan suunnilleen puoliksi. Yksinkertaista.
 
Tatjaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.03.2006 klo 14:05 Nimetön kirjoitti:
Ei mun mielestä ole mikään pakko olla yhteistä tiliä.Kyllä jotain "yksityisyyttä" voi olla.Meillä on mieheni kanssa omat tilit, mutta menot menee puoliksi.Eikä tuota ongelmaa.

Näin meilläkin. Yhteistä tiliä ei ole mut kyllä mies antaa rahaa pyytämättä.
 
Sen kun vaan pyydät miestä ostamaan ne rattaat. yhtälailla lapsi on hänenkin vastuullaan. Ei sinun kuuluisi miettiä tuollaista itsestään selvää asiaa...

en oikeastaan ikinä ole ymmärtänyt pareja/perheitä jotka saman katon alla asuvat ja pitävät kirjaa siitä kuka maksaa ja mitä... eli joilla on ns. omat rahat.

Me päätettiin jo yhteen muuttaessa, et rahat on yhteiset. hyvin on toiminut. Ei ole tappeluita, et toinen on maksanut nyt vähemmän kuin toinen. Meillä se maksaa jolla on rahaa. Kummallakin on omat tilit vaikka aviossa eletäänkin (toimii meillä hyvin, vaikka yhteistä tiliäkin on välillä kyllä mietitty), mutta yhteinen laina, auto, laskut yms.

Jos minä menisin PYYTÄMÄÄN rahaa lapsen rattaisiin, niin mies suuttuisi/loukkaantuisi. Jos jotain tarvitaan, niin se ostetaan, ei siinä katsota kumman tililtä se summa lähtee. Ja isompiin ostoihin säästetään rahat yhdessä.
 
Vaimo vastaa kaikista meijän talon raha asioista. Mun tilillä aina jonkun verran rahaa että pärjään jos pitää jotain yllättäin ostaa, muuten kysyn häneltä paljonkos olemme saaneet säästettyä tulevaa taloamme varten. Minä oon liian avokätinen rahan suhteen välillä olin menny lainaamaan minun kavereille jopa 10000euroa ihan vaan kaveriapuna. Vaimo sitten hermostui kun ei kaikkea ees saatu takasi... Nyt menee hyvin raha-asioissa! B)

Joten ei muuta kuin tilit yhteen kuten on perhekin yhteinen...
 
Jatkoa vielä... sitä paitsi ensimmäiset vuotemme se olin minä joka ronkuin rahaa, vaimolla oli moninkertaiset tulot minuun verrattuna. Ja aina antoi, jopa auton osti mulle kun ei ollut mitään ja tartti töihin päästä. Nyt on osat kääntyny toisinpäin, mutta kaikki tuot on meille yhteistä. Alusta alkaen...!!! :attn:
 
Tuleva Iskä
Mielestäni mieheltä saa pyytää rahaa. Meillä on esikoinen tulossa syksyllä. Meillä minä olen töissä ja opiskelen ja nainen opsikelee ja jää sit äitiyslomalle. Olemme ostaneet suurimman osan tavaroista puoliksi, mutta kalleimmat ostokset olen maksanut minä, koska ajattelen, että minulla on pysyvät tulot ja tavarat tulevat yhteiseen hyvään... Ei pidä suhteessa ajatella, että kun minä ostan tämän niin osta sinä tuo. Ainakin minä yritän miettiä koko taloutta ja sen tuloja ja menoja. Jos, mies tai nainen ei ymmärrä, että yhdessä eletään ja varsinkin jos on lapsi niin myös tulot kuin menot ovat yhteisiä
 
haaveunta
Tietenkin saa!

Meillä on ihan suhteemme alusta asti ollut selvää että "ei ole enää minä ja sinä, vaan on vain me" :heart: heh!
Eli siis minulla on käyttöoikeus mieheni rahoihin ja hänellä minun rahoihin, eikä tästä ole kinaa tullut.
Minä kun opiskelija olen niin rahani eivät oikein mihkään riitä niin mies maksaa laskut ja asumisen ja minä ruuan niin pitkään kun rahat riittää ja sen jälkeen maksan ruuatkin isännän tililtä.

Lapsethan ovat myös miehesi lapsia niin jo on hassua jos ei isäntä ilman pyytelemistä ymmärrä et muksu tarttee uutta tavaraa. Ja viellä hupsumpaa on jos hän miettii et kummankas rahoja hankintoihin käytetään.

Jestas sentään, jos muksu tarttee jotain olipahan se mitä tahansa niin eihän silloin pitäisi miettiä kumman rahalla, selväähän sen pitäisi olla et sen tililtä maksetaan missä on rahaa ja sillä siisti.


 

[/quote]

No haloo! Jos yhteiset rahat on itsestäänselvyys teille ja se ei todellakaan tarkoita, että on ainut oikea tapa ja muilla pitäisi olla sama systeemi. Mitä et ymmärrä siinä, että on omat tilit? Miten se muka ei voisi onnistua? Meillä ainakin on toiminut jo 8 vuotta, eikä ole mitään ongelmia. Siis mies maksaa vaan enemmän, jos minä olen kotona ja silloin kun olen töissä, maksetaan suunnilleen puoliksi. Yksinkertaista.
[/quote]


Peesi!!!! :wave: :wave: :wave:
 

Yhteistyössä