saako lihava suunnitella lasta? kuinka lihavaan suhtaudutaan neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minni

Vieras
Siis minulla on kaksi lasta, mutta kilot tullut lähinnä nyt 4v aikana. Haluaisin niin kovasti vauvaa, mutta neuvola-pelko on tullut kun viimeksikin kyylättiin niin kamalasti, vaikka olin lähes normaali ja painoa ei tullut juuri ollenkaan raskauksissa. Siltikin aina oli jotain sanomista painosta. Nyt kun ylipainoa on runsaasti niin uskaltaako edes suunnitella vauvaa. En vaan kestä paasausta, koska tiedän kyllä mikä olen!

Kyllä saa, ei kai siinä nyt mitään painorajotusta sentään ole. Mun kaveri on ylipainonen ollu koko ikänsä ja silti synnytti esikois poikansa tammikuussa ja neuvolassa olitiin suhtauduttu niinkuin muihinkin. Ihmettelen kyllä jos jotenkin erilailla suhtaudutaan, ei mulle anna ainaka mitään hyvää kuvaa neuvolasta jos siellä suhtaudutaan erilailla ylipainosiin.

Mun mielipide on että kyllä uskallat suunnitella ja jos joku kohtelee erilailla niin sillon vaan neuvola täti vaihtoon ja ilmotus asiasta eteenpäin, on väärin tollanen kohtelu.

sanot jo heti alkupunnituksissa ettet halua et sun koko raskausaika menee painoa kytätessä ja voithan sanoa vaikka ettet halua ollenkaa käydä vaalla jos siltä tuntuu.

Olen painoinddeksiltäni 31.4. Eli merkittävästi lihava. Alussa oli erinäistä ehdotusta mun ruokavaliolle, mutta kun raskauden aikana jopa laihduin, eli paino nousi vähemmän kuin lapsi, istukka, lisäveri yms. painavat ei neuvolantädin auttanut muuta kuin sanoa että onneksi olkoon että pidin painon entisellään. Itse vastasin siihen etten ole muuttanut elämäntapaani lainkaan, joka myös pitää paikkansa, eli en syö epäterveellisesti.. normiruokaa ehkä hiukan isoja annoksia. Tällainen olen ja paino ei estä minua tekemästä mitään, eli olen onnellinenkin.

Esikoista kun aloin odottamaan, olin normaalipainon alarajoilla ja lihoin raskaudessa 15kg. Hoitaja puhui hyvin ahdistavasti kiloistani vaikka mieestäni juuri 15 kg menee ihan normi rajoissa odotusaikana. Toista kun aloin odottamaan, normaalipainoisena samalla hoitajalla olin tosin 10kg oli jäänyt edellisestä lapsesta ja vieläkin ahdistavampaa oli tuo hoitajan käyttäytyminen. Nyt eri hoitaja, BMI oli 28 kun aloin odottaa eikä yhtään sanaa ole tullut painostani! Sokerirasituksestakin kertoi hyvin asiallisesti ilman syytöksiä painottaen että se tehdään nykyään kaikille joilla raskausdiabetesta on esiintynyt tai suvussa rasitetta. Kertaakaan ei ole moittinut painonnousua (tällä hetkellä 7kg tullut ja RV 28+3 menossa). Aivan ihana hjoitaja siis! Ole rohkea, jos sinulle sattuu sellainen hoitaja joka "rasisitisesti" puhuu painostasi, laita puheet toisesta korvasta ulos ja ole onnellinen tulevasta raskaudestasi ;)

Mulla ollut bmi 33-35 kun oon ekaa kertaa neuvolaan mennyt. Neljäs raskaus nyt menossa.
Minuun ainakin suhtauduttu ihan normaalisti (tai no mistäpä tiiän vertailla, kun en oo ikinä normipainoisena neuvolassa asioinu...) sanottu vaan että painoa ei hirveesti tarvii tulla, sitä on tullu joka raskauden aikana semmoset 10-12kg, reilu kuukausi synnytyksestä oon aina ollu takas lähtöpainossa.

Tiedän, että naistenklinikka pistää lihavat kotiin laihduttamaan, jos menee pyytämään hoitoja. Tampereella annetaan hoitoja jopa minulle (160cm/135kg) Joten riippuupi paikasta, neuvolasta yms.

Yleisesti neuvona on, että 5kg pois ja se auttaa raskauteen. Joten siitä kannattaa sullakin lähteä.

Jos taas tulee raskaaksi, niin ei mulle ainakaan neuvolassa mitään saarnaa pidetty painosta. Päin vastoin oltiin hyvinkin mukavia. Toki ruoasta puhuttiin, mutta niinhän se aina on.

Tosiaan ihan on hoitajasta kiinni. Jotkut eivät painoon kiinnitä mitään huomiota, jotkut suorastaan piristävät ja kannustavat jos itse asiasta stressaa. Sitten taas on niitä nipottajia jotka itkee jos painoa on tullut sata grammaa liikaa tai liian vähän. Jos käy niin huono tuuri, että omalle kohdalle osuu nipottaja, aina voi yrittää hoitajaa vaihtaa, tai jos pystyy niin antaa jorinoiden mennä menojaan. Mahdollista on myös kieltäytyä punnituksesta, mutta käydä muuten seuraamassa raskautta.

Itse olen kova herkkusuu ja ensimmäisessä raskaudessa olin normaalipainon ylärajoilla ja lihoin 25 kiloa. Ei saarnoja. Tässä raskaudessa lähdin 5 ylipainokilolla ja pyrin ettei ainakaan menisi painoennätys rikki tällä kertaa :p. Aina ollut mukavaa väkeä, joku sijainen joskus vähän puhui liikunnan tärkeydestä ehkä vähän turhan pitkään, mutta tuskin olisin asiaa edes huomioinut, ellen olisi jo valmiiksi vähän pelännyt että mitähän minulle sanotaan. Muilta olen kuullut monenlaisia juttuja, reilusti ylipainoiset saaneet kivaa kohtelua ja jotkut hoikatkin kamalaa painonatseilua.

Miulla oli BMI 36, kun aloin oottaa. Neuvolassa suhtauduttiin ihan asiallisesti. Meiän neuvolassa on tehty käytäntö, että painosta ei "valiteta" äideille vaan merkataan vaan viileesti ylös. Kaikille ylipainosille tehdään sokerirasitus, mutta jos se on ok niin eivät puutu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja saana:
mulla oli bmi 46.

Onko mahdollista?

Miksi ei olisi? Näkeehän noita tosi isoja ihmisiä melkein päivittäin.

Olen 158 cm pitkä. Jos BMI olis 46, minun pitäis painaa yli 114 kg.
Minulla on jo normaalipainoisena polviongelmia, joten eihän mun polvet yksinkertaisesti kestäis tuommosta painoa!!!

Yhteistyössä