Saako lapsi nykyään mennä vanhemman kanssa baariin?

  • Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti
Huom harmaana
Minusta tämän saman kiellon pitäisi koskea myös laivan ravintoloita ts. baareja ja tanssipaikkoja. Siellä turhan usein näkee pieniä lapsia vanhempiensa kanssa eikä kukaan kai pidä sitä outona.

Sellaista baaria ei olekaan, johon lapsen voisi viedä. Kesällä ehkä terassille päiväsaikaan tai alkuillasta, mutta sisällle baariin, ehdoton no-no.
 
KS
Mietin muuten ihan samaa yksi päivä. Minulla oli hyvä ystävä, jonka luona olin usein yötä joskus 7-8-vuotiaana. Hänen äitinsä roudasi meidät yleensä mukaan kun lähti lähikapakkaan (peruslähiössä Helsingissä) viettämään iltaa. Siellä sitten kaverin kanssa joutiin limua ja laulettiin karaokea. En muista, kuinka myöhään oltiin liikkeellä, enkä muista sitäkään, tiesikö oma äitini tästä. Kyseessä oli 90-luvun alku.
 
.
Kotikaupungissani on muutamassakin lähiössä näitä pubi-henkisiä "perheravintoloita", joissa asiakaskunta on orientoitunut kaljan juomiseen, mutta kun tiskin takaa saa myös pizzaa, kyse ei ole "baarista". Eli ns. perus räkälöitä. Noissa kyllä päiväsaikaan näkee kaikenlaista... Pahimmillaan yhdessä tälläisessä töissä ollut ystäväni soitti poliisin katsottuaan kuusi tuntia erään pariskunnan dokaamista kaveriporukassaan. Mukana heillä oli n. 3 kuukautinen vauva, joka kiersi juopon sylistä toiseen. Myös noita tapauksia, missä lapet odottavat ravintolan edustalla, tai pelikoneilla tunti toisensa jälkeen kun isi tai äiti "juttelee vähän sedän kanssa" näkee paljon.
Itsekin saatan käydä terassilla tai baari-kahviloissa lapseni kanssa, enkä ajattele automaatisesti pahaa nähdessäni lapsen tälläisissä paikoissa, mutta aina välillä joku selkeästi rikkoo sopivan käyttäytymisen rajat. Lähes aina kyse on aikuisista ihmisistä, joiden alkoholismi astuu vanhemmuuden väliin.
 
"Joo"
Itse muistan semmoisen tapauksen 90-luvun alkupuolelta, olia kapakassa, ja siellä oli isä ja äiti, sekä heidän pieni vauvansa, joka nukkui siinä baarin pöydällä. Oli järkyttävä näky.
 
Spurdo
Muistan itse 90-luvulla olleeni monta kertaa vanhempini kanssa ihan sellaisissa räkälöissäkin, joskus jopa yli puolen yön. Ihan hauskaa minulla oli sellaisena natiaisenakin, mitä nyt 7-8 vuotias olin nuorimmillani mukana. Usein vanhempieni kaverit hauskuttivat minua jutuillaan, ehkä humalaisimmat naiset hieman pusuttelivat tällaista komeaa pikkupoikaakin välillä. No, ei minusta kuitenkaan tainnut tulla alkoholistia tai seksuaalisesti vääristynyttä. Silloin tällöin harmitti kyllä, jos vanhemmat olivat liian humalassa ja riitelivät. Eli enemmänkin vieroksun alkoholia, enkä anna itseni alentua juomaan liikaa sen takia.
 
vierailija
Minusta on loukkaavaa niitä kohtaan, jotka ei jaksa katsella että lapset roikkuvat 22 aikaan baari-ravintolassa. Kaikki eivät pidä lapsista ja haluavat viettää aikuisten aikaa. Minusta lapset omaaville vois olla ihan oma ravintola-maailma jossain.
 

Yhteistyössä