Saako lapset leikkiä taloyhtiön pihalla? Naapuri valitti :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "milla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"milla"

Vieras
Vähän taustaa. Meillä on 4 lasta. Lapset iältään 1v-12v. Asumme paritalossa. Naapurimme on lapseton pariskunta joka odottaa ensimmäistä lastaan. Jouduimme itse valittamaan naapurista, koska biletti joka vikonloppu pe-su niin ettei meidän perheessä nukkunut kukaan. Lauloivat vielä aamulla 4 aikaan parvekkeella karaokea ym. Sama rumba alkoi joka perjantai. Tuon valituksen jälkeen tilanne rauhoittui mutta naapuri on alkanut valittamaan meidän lapsista. Eivät saa kuulemma leikkiä kuin taloyhtiön leikkikentällä. Eilen leikkivät taloyhtiön nurmikko alueella hippaa niin heti tuli valitus kun olivat juosseet parkkipaikan poikki. Pelkäävät että heidän autot vaurioituu ja että lapset valtaavat heidän pihan. Lisäksi tuli valitus pojan potkulaudasta joka oli unohtunut etupihalle. Oli 5cm naapurin puolella. Tuossa pihalla leikki muutkin lapset kuin meidän lapset. Eilenkin siinä oli 9 lasta leikkimässä mutta niistä vain 2 meidän. Silti meille tullaan meuhkaamaan.

Meneekö taloyhtiön säännöt niin että lapset ei saa leikkiä taloyhtiön alueella? Voihan asia olla näin, sitä en kiellä. Tuntuu vain harmilliselta kun lapset ovat löytäneet kavereita ja tahtoisivat leikkiä pihalla. Minusta tuo on parempi vaihtoehto kuin se että notkuvat ostoskeskuksissa tekemässä pahojaan.

Me asutaan myös paritalossa ja takapihalla on "raja" mikä on meijän puolta ja mikä naapurin. Koskaan ei oo kyllä tullut valituksia, ja eiköhä teijän lapsillä oo täysi oikeus leikkiä "omalla" pihalla. Tietty hyvä huolehtia ettei naapurin autojen lähellä olla, voi tulla kalliiksi.

Saa leikkiä taloyhtiön pihalla/leikkialueella,mutta jos "naapurin puoli" on selvästi erotettavissa omasta puolesta niin lapsille täytyy opettaa että pitää pysyä omalla puolella. Samoin jos tontilla on istutuksia ym hoidettua kasvillisuutta,niin niitä ei tietenkään saa leikeissä vahingoittaa. Parkkipaikka ei ole leikkipaikka eikä siellä saa juosta,tämä ihan lasten turvallisuuden vuoksi.
Toiset lapset,siis sellaiset jotka eivät ko. taloyhtiössä asu,saavat leikkiä pihalla jos he tai vanhempansa ovat ko. taloyhtiössä asuvan vieraana.
Esim itse kerrostalossa asuvana käyn lasten kanssa usein kaverini kerrostalon pihalla leikkimässä.

ps Jos nämä "vierailevat" lapset aiheuttavat jotain vahinkoa/tuhoa,vastuussa ovat luonnollisesti "isäntäperheen" vanhemmat.

Samat säännöt kuin rivarissa kaiketi? Omalla pihalla saa olla ja juosta. Ja yhteisillä alueilla. Parkkipaikalla olijat häädän aina itsekkin pois, pelottaa et joskus jäävät auton alle kun esim peruuttaa kovaa vauhtia, ei aina näe jos lapsi takana pyörällä tai potkulaudalla..

jos teidän lapsilla on 7 (!) kaveria kylässä pihalla leikkimässä, on kyllä teidän tehtävänne varmistaa, että pysytään vain omalla puolella, eikä siis mennä ollenkaan naapurin puolelle.
onko teillä siis jonkinlainen yhteinenkin piha siinä?

Oletteko saaneet taloyhtiön järjestyssääntöjä? Lukeeko niissä asiasta. Tai kysy isännöitsijältä asiasta.
Meidän yhtiössä lapset saa leikkiä pihalla, mutta parkkipaikalla se on kielletty, ja jos häiritsee muita.

Totta kai nyt omalla ja yhteiselle leikkialueella saa leikkiä, tuskin esim. ne hiekkalaatikot on pelkkää katselua varten. Parkkipaikka ei tietenkään ole mikään leikkipaikka.

Itse toivoisin että ne leikit todellakin pidettäisiin siellä yhteisillä alueilla/omalla pihalla eikä pompittaisi toisten pihoilla ja parkkipaikoilla. Ja leikit rauhoittuisi illalla eikä yhdeksän kymmenen jälkeen illalla enää huudettaisi kurkkusuorana ja muutenkin käyttäydyttäisiin ihmisiksi. Nämä siis ovat "ongelmia" mitä meillä on täällä.

mä en nyt oikein ymmärtänyt tuota kysymystä...siis te asutte paritalossa jossa seinänaapurit ovat näitä valittajia? ja luonnollisesti jokaisella on siinä oma pieni piha ja sitten kaikilla asujilla (taloyhtiöllä) yhteiset nurmikentät ja leikkipaikka?

vai käykö teidän lapset leikkimässä jonkun toisen taloyhtiön pihoilla ?

jos teidän lapsilla on 7 (!) kaveria kylässä pihalla leikkimässä, on kyllä teidän tehtävänne varmistaa, että pysytään vain omalla puolella, eikä siis mennä ollenkaan naapurin puolelle.
onko teillä siis jonkinlainen yhteinenkin piha siinä?

Lapset eivät olleet meillä vieraana, vaan olivat meidän taloyhtiön/naapuri taloyhtiön lapsia. En itse edes henk koht tuntenut kaikkia lapsia. Ja alue millä leikkivät oli kunnan nurmikko/puisto alue, sijaitsee meidän taloyhtiön vieressä. Sinne nurmikko alueelle ei pääse kuin taloyhtiön parkkialueen läpi.

[QUOTE="hööö";26749365]mä en nyt oikein ymmärtänyt tuota kysymystä...siis te asutte paritalossa jossa seinänaapurit ovat näitä valittajia? ja luonnollisesti jokaisella on siinä oma pieni piha ja sitten kaikilla asujilla (taloyhtiöllä) yhteiset nurmikentät ja leikkipaikka?

vai käykö teidän lapset leikkimässä jonkun toisen taloyhtiön pihoilla ?[/QUOTE]

Kyse omasta taloyhtiöstä ja taloyhtiön etupihasta ja vieressä olevasta nurmikko alueesta, joka on kunnan. Meidän oma takapiha on aidattu. Ja tuo etupiha alue on taloyhtiön yhteinen. Siinä ei ole mitään rajoja mikä on kenenkin aluetta. Muuta kuin siis oven edusta. Ja siitä tuli sanomista kun potkulauta oli siinä meidän ja naapurin oven välissä. Periaatteessa 5cm naapurin puolella. Sori sekava selitys

no mielestäni aika herkkänahkaisia ovat kun tuollaisesta valittavat. valiitukseen voi usein ja kannattaakin vastata asiallisesti pahoitellen (ok, huomautamme lapsellemme ettei saa jättää tavaroitaan teidän pihan puolelle..) ja itse ehkä toimisin jopa niin, että sitten kun se vauva syntyy niin olisin sillä tavalla ystävällinen että toimittaisin perheen puolesta onnittelukortin ja vaikka jonkun pienen vaatelahja (sukat tai body). Ihmisten on huomattavasti vaikeampi olla valituslinjalla, jos sinä olet heitä kohtaan ystävällinen ja huomaavainen ja ns mukavilta naapureilta siedetään enemmän.

Totta kai nyt omalla ja yhteiselle leikkialueella saa leikkiä, tuskin esim. ne hiekkalaatikot on pelkkää katselua varten. Parkkipaikka ei tietenkään ole mikään leikkipaikka.

Itse toivoisin että ne leikit todellakin pidettäisiin siellä yhteisillä alueilla/omalla pihalla eikä pompittaisi toisten pihoilla ja parkkipaikoilla. Ja leikit rauhoittuisi illalla eikä yhdeksän kymmenen jälkeen illalla enää huudettaisi kurkkusuorana ja muutenkin käyttäydyttäisiin ihmisiksi. Nämä siis ovat "ongelmia" mitä meillä on täällä.

Meidän lapset tulevat sisälle viimeistään 19:30 loma aikana ja arkena vielä aiemmin, joten ei ole kyse tuollaisesta.

Olen samaa mieltä parkkipaikalla leikkimisestä ym. Aloituksessani oli kyseessä se että naapurit valittavat meille siitä että lapset leikkivät taloyhtiön pihalla. Heidän mielestään ei siis saa leikkiä muualla kuin leikkikentällä. Ihmettelin myös sitä miksi valittivat juuri meille, koska pihalla leikkivät myös muut taloyhtiön lapset. Meillä ei ollut ketään lapsia vieraana tms. Vaan lapset leikkivät omatoiisesti yhdessä

no mielestäni aika herkkänahkaisia ovat kun tuollaisesta valittavat. valiitukseen voi usein ja kannattaakin vastata asiallisesti pahoitellen (ok, huomautamme lapsellemme ettei saa jättää tavaroitaan teidän pihan puolelle..) ja itse ehkä toimisin jopa niin, että sitten kun se vauva syntyy niin olisin sillä tavalla ystävällinen että toimittaisin perheen puolesta onnittelukortin ja vaikka jonkun pienen vaatelahja (sukat tai body). Ihmisten on huomattavasti vaikeampi olla valituslinjalla, jos sinä olet heitä kohtaan ystävällinen ja huomaavainen ja ns mukavilta naapureilta siedetään enemmän.

Niimpä. Ei kannata alkaa samalle linjalle. Jotenkin vaan alkoi ärsyttää että valittavat lapsista kun ite aiemmin bilettivät joka pe-su.

Ehkä naapurit vetivät herneen nenään kun valititte heidän biletyksestä ja yrittävät kostaa. Ikävä kyllä ihmisluonto on tällainen. Noooo ehkä tilanne muuttuu kun heidän oma lapsi syntyy.

[QUOTE="milla";26749519]Meidän lapset tulevat sisälle viimeistään 19:30 loma aikana ja arkena vielä aiemmin, joten ei ole kyse tuollaisesta.

Olen samaa mieltä parkkipaikalla leikkimisestä ym. Aloituksessani oli kyseessä se että naapurit valittavat meille siitä että lapset leikkivät taloyhtiön pihalla. Heidän mielestään ei siis saa leikkiä muualla kuin leikkikentällä. Ihmettelin myös sitä miksi valittivat juuri meille, koska pihalla leikkivät myös muut taloyhtiön lapset. Meillä ei ollut ketään lapsia vieraana tms. Vaan lapset leikkivät omatoiisesti yhdessä[/QUOTE]

Ilmeisesti heitä ottaa päähän että te valititte heidän mekastuksesta ja nyt he valittavat teille. Ja voin vaikka lyödä vetoa että kun heidän vauva syntyy niin lisää valitusta tulee siitä kuinka heidän vauva häiriintyy teidän lasten mekastamisesta ym.

Ilmeisesti heitä ottaa päähän että te valititte heidän mekastuksesta ja nyt he valittavat teille. Ja voin vaikka lyödä vetoa että kun heidän vauva syntyy niin lisää valitusta tulee siitä kuinka heidän vauva häiriintyy teidän lasten mekastamisesta ym.

Niimpä. Uskon että näin käy.

Saas nähä millainen yllätys heille tulee kun lapsi syntyy. Ukko on jatkuvasti pihalla kaljapullo kädessä ja näyttää nauttivan oikein urakalla viimeisistä vapaista ajoista.

Toki myös jossakin kohtaa itse vetäisin rajan tuolle turhasta naputtamiselle ja yrittäisin keskustella asioista asiallisessa hengessä, todennäköistä vaan on, että naapurisi kaltaiset ihmiset eivät vaan älyä, vaikka ratakiskosta asioita vääntäisi.

Ystävällisyydellä todella pääsee pitkälle, mutta ei kaikkien kohdalla toimi tuokaan.

Hei, meillä oli vähän samanlainen tilanne. Eli naapurit mekastivat viikonloppuisin yöaikaan yms. Valitus tehtiin. Sitten alkoi valitus lapsista, kostoksi. Ei siitä mitään hyötyä heille ollut. Lapset saavat leikkiä, eikä kukaan muista naapureista mennyt heidän puolelleen.

Me asutaan rivarissa ja tässä on yksi lapsiperhe jotka antavat lastensa leikkiä missä vain, yleensä parkkipaikalla tai muiden pihoilla. Taloyhtiössä on myös yhteistä piha-aluetta, varmasti olisi kaikille kivempaa, että ipanat touhuaisivat siinä kuin autojen seassa, mutta jotkut eivät ymmärrä. Meidän auto on kauttaaltaan naarmutettu, kiitos naapurin lapsien.
Toki ymmärrän, että lapsia on välillä vaikea vahtia jos niitä on useampi (itsellä tällä hetkellä vain yksi ja siinäkin on jo peräänkatsomista) mutta toivottavasti itse saan ajan koittaessa taottua lapsen päähän missä sopii leikkiä ja missä ei, ja naapurin piha ja parkkipaikka eivät ole sopivia paikkoja.

Tosin tässä tapauksessa kuullostaa siltä, että naapuri nipottaa ihan vain nipottamisen vuoksi koska te olette aiemmin valittaneet heistä. Mutta voithan alkaa olemaan tarkkaakin tarkempi ja siivoamaan lastesi lelut pois naapurin puolelta ja koita sanoa lapsille, että pysyisivät vain omalla pihalla tai taloyhtiön yhteisellä alueella.

Tai sitten naapurisi on samanlainen kuin minä, että toisten lasten lelut yms. häiritsevät kun lojuvat pihoilla, erona vain minuun, että itse en kehtaa koskaan mainita asiasta. :)

Kyllä mun mielestä taloyhtiön pihalla pitää saada leikkiä... mutta aloituksessa kyllä pisti silmään tuo parkkipaikan poikki juokseminen. Se on meillä iso no no, ja karvat nousee kyllä pystyyn, kun muiden muksut sitä tekevät. En todellakaan halua olla se naapuri, joka teidän kakaran yli joku kaunis päivä siellä ajaa. Se tuntuisi itsestä ihan yhtä pahalta, kuin teistä itsestännekin.

minä sain myös valitaja eukon maineen, koska ajoin lapset pois parkkihallista. Siellä ne juos avaimet kaulassa autojen välissä jne... kukahan nekin naarmut maksaa, tai kuka sen korvaa kun se kakara juoksee auton alle?
Niin, ja en muutenkaan tajua mitä pienet 5-8v lapset tekee ulkona 2200 jälkeen?
Siellä ne huutaa ja karjuu kilpaa. En oo ikinä ymmärtäny tota huutamista.
Jalkapallon pelaaminen on pihaalueella kielletty, eikä sitäkään uskota.
KERRAN on jo meidän ikkuna hajonnut. Luojan kiitos vauva ei ollut sillin pinnasängyssään. Tai kukaan ei ollut huoneessa..
Sekin olis pitänny kuulemma laittaa omaan kotivakuutukseen. Ja kyseessä oli sellast 10-12 vuotiaat pojat. Ja meidän vieressä jalkapallokenttiä NELJÄ kappaletta.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten

Yhteistyössä