Saako koiralle tosiaan antaa

• Viestiketjun aloittaja kara
  • Ensimmäinen viesti
eihän niitä koipipaloja sa antaa, eikös kanan luut ole saman laisia kuin possun luut, eli hajoaa piniksi siruiksi jotka voivat puhkoa koiran suolen.. :eek: mutta siis erilaisa osia saa antaa.. esim possun sorkka ja häntä... kanan siivet..

joo, ja se rutina kuuluu asiaan.. on todella ällön kuullosta.. ja sitte kun meidänkin koira onnesta soikeena syö possun sorkkaa.. voi yök mikä ääni siitä kuuluu.. ja ällöä se on muutenkin muttakun toinen tykkää :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja LiisuLilli:
Kait nekin voi tukehtua, jos kovin pieniä luun palasia menee antamaan. En tiedä, ei ole omia koiria :/
Ei, vaan nanan ja porsaan luut lohkee silleen pituussuunnassa et niistä tulee veitsen teräviä ja voi hajottaa suoliston...
Yhden koiran tiedän joka on kuollut joulukinkun luuhun kun just ne luut repi suoliston auki

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Marakatti:
Eihän koirille saa antaa MITÄÄN linnun luita eikä porsaan luita...
Naudan luita saa antaa mut kyllä siitäki aikamoinen rutina kuluu ja kalvaminen :LOL:
ihan väärää tietoa.
Jaa, no, näin mulle on jokaikinen kennelin pitäjä ja eläinlääkäri sanonu viimeset 20v...
Tiä sit onko ne luutki muuttunu tässä ajan myötä :ashamed:

LiisuLilli
Alkuperäinen kirjoittaja LiisuLilli:
Kait nekin voi tukehtua, jos kovin pieniä luun palasia menee antamaan. En tiedä, ei ole omia koiria :/
Ei, vaan nanan ja porsaan luut lohkee silleen pituussuunnassa et niistä tulee veitsen teräviä ja voi hajottaa suoliston...
Yhden koiran tiedän joka on kuollut joulukinkun luuhun kun just ne luut repi suoliston auki
Kiitti, kun valaisit minua hieman! Nyt voin sanoa olevani pikkasen fiksumpi koirien suhteen ;)

vieras
Naudan luita saa antaa mut kyllä siitäki aikamoinen rutina kuluu ja kalvaminen :LOL:
ihan väärää tietoa.
Jaa, no, näin mulle on jokaikinen kennelin pitäjä ja eläinlääkäri sanonu viimeset 20v...

se on täysin harhaluulo että kanaa ei saisi antaa,googleta jos kiinnostaa.

ihan väärää tietoa.
Joo, no näin mäkin olen aina kuullut (näin siis opetettu). Siis, että mitään linnunluita (eikä lihaa, jossa on vielä luita ;) ) ei saa antaa. :)

ihan väärää tietoa.

öö, kyllähän kanaa saa antaa.. mutta ei niitä luita... :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kaamea-akka:
ihan väärää tietoa.

öö, kyllähän kanaa saa antaa.. mutta ei niitä luita... :D
juuri niitä luitakin,ei vaan saa kypsentää

Joo, mäkin selvittelin tuota kananluiden antamista.

Ilmeisesti nykyisin niitä saa antaa.. mutta ei kypsennettynä. Mutta sittenkin pitää tarkkailla koiraa, kun se niitä jäystää (mistä jo voi päätellä homman turvallisuutta? :xmas: )

Kaikki eläinlääkärit ei "hyväksy" sitä siltikään vielä. Itse mietin vaan, että jos totta on, että se voi puhkaista tuolta kanavasta jotakin, hyvällä säkällä ei, miksi niitä pitäs antaa?

Tää harhaluulo kanan siipiluitten vaarallisuudesta elää yhä...
Raakana saa antaa, kypsänä ei. ja söipä koira mitä luita vaan niin pitää vähän kattoa et ei vahingossa irtoo mitään paloja et vois tukehtua tai vastaavaa.
Rutina kuuluu ku meidänkin rekku pistelee siipiä nassuunsa. Hyvin putsaantuu hampaatkin samalla.

vieras
kypsennettyjä luita ei kannata antaa, mutta raakoja luita ja kanaa voi turvallisin mielin antaa.. ainakin kaikki barffaus ohjeet kertoo näin olevan. Kypsennetty luu murustuu kerkemmin ja muutenkin muuttaa rakennettaan. raaka luu sen sijaan on sitkoisaempaa ja täten ei murustu.

kypsennettyjä luita ei kannata antaa, mutta raakoja luita ja kanaa voi turvallisin mielin antaa.. ainakin kaikki barffaus ohjeet kertoo näin olevan. Kypsennetty luu murustuu kerkemmin ja muutenkin muuttaa rakennettaan. raaka luu sen sijaan on sitkoisaempaa ja täten ei murustu.
Ja aloitteleville raakaruuan syöjille ne linnun raaát luut on just hyviä kun ne sulaa paremmin.

Yhteistyössä