Saako kerrostalossa juosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
höh, mikä kysymys...jos et yöllä pidä pitkiä juoksutempauksia niin miksei, kyllä meillä ainakin pienet jalat vipeltää ja juoksee, ja niin tuntuu olevan yläkerrassakin :)

Ei saa tietenkään ellei asu pohjakerroksessa ja töminä ei kuulu rakenteita pitkin muihin asuntoihin. Kerrostalo on kerrostalo. Silloin on tehnyt valinnan asua niin että on tiettyjä rajoitteita. Kaikki ihmiset ei esim. käy 8-16 töissä ja kaipaavat nukkua päiväaikaan.

ja minä olen enemmän ärsyyntynyt yleensä yläkerran kantapääkävelijöihin (aikuisiin), jotka harrastaa sitä öiseen aikaan, mikähän siinä on että ei osata kulkea vähän kevyemminkin, johan siinä kantapohjat sukistakin kuluu :D

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Ei saa tietenkään ellei asu pohjakerroksessa ja töminä ei kuulu rakenteita pitkin muihin asuntoihin. Kerrostalo on kerrostalo. Silloin on tehnyt valinnan asua niin että on tiettyjä rajoitteita. Kaikki ihmiset ei esim. käy 8-16 töissä ja kaipaavat nukkua päiväaikaan.

Sillon on myös tehnyt valinnan kestää normaaleja elämän ääniä.

jaahans, olet sitten vissiin aika niuho. kyllä elämisen äänet saa kuulua päivänaikaan, ja esim pienillä lapsilla tuo juoksu on aika tavallista, sänkyynkö ne pitäis sitoa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:

Sillon on myös tehnyt valinnan kestää normaaleja elämän ääniä.
:flower:

saa ,mutta tervettä järkeä voi käyttää minusta.
ei kenestäkään ole mieluisaa kuunnella töminää yläkerrasta tuntitolkulla.

ihmettelen kyllä sitäkin, että MIKSI sisällä pitäisi ylipäänsä juosta.. mutta se on jo toinen juttu kai se.

Tätä kysymystä olen miettinyt monesti perhepäivähoitajana toimiessani. Tuleekohan kerrostalossa asuville pph:lle valituksia töminästä ja metelistä? Miten naapurit ottavat sen kun lapsia tuodaan aamuvarhaisella ja rappukäytävä kaikuu?

Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Hiljaisuusaika on hiljaisuuteen, muuten saat juosta kotonasi.

Näinpä..Äskön vaan tuli alakerran naapuri valittamaan, kun mun poikani täällä vähän juoksenteli ja kaiken huippu oli se, kun se naapuri rupesi selittämään miten täällä on illalla juoksenneltu ja pidetty meteliä ---> lapset nukkui klo20 ja siskon kanssa pelattiin olkkarissa aliasta, että ihmettelen vaan mistä se on meteliä kuullut, mutta täältä se meteli kuulemma tuli :D

Mun mielestä normaaleihin elämisen ääniin ei kuulu se että sisällä juostaan. Ei kai sitä nyt ihan mitä vaan saa tehdä hiljaisuusajan ulkopuolella? Mitäs jos mun normaaliin elämiseen kuuluu huudattaa stereoita täysillä? Onks se sit sallittua naapureista viis?

Meille on tullut kanssa valituksia alakerran naapurilta, että täällä tömistellään kun poika juoksee välillä. Asia olisi ok, jos alakerran naapurit itse olisivat hiljaa, mutta heillä sitten vissiin jonkunlainen etuoikeus mekkaloida iltamyöhälle asti.. Meilläkin poika rupee iltahommiin joskus 7 jälkeen ja kahdeksalta on jo ihan hiljasta, mutta naapureiden hinttaripoppi pauhaa kyllä puoleen yöhön.

Olen pph ja asun kerrostalossa. Meille ei ole tullut valituksia lasten tömistelystä ja metelöinnistä. Kyllä he useinkin tullessaan pitävät ääntä rappukäytävässä, kun vanhemmat eivät muistuta, miten rappukäytävässä kuljetaan. Mutta mun kanssa he osaavat kulkea hiljaa, vaikka kaikki neljä ovat alle kolmevuotiaita. Sisällä en anna turvallisuussyistä juosta.

Ihmisiltä puuttuu ennenkaikkea toisten kunnioitus. Minä saan tehdä mitä tahansa, mikä ei ole erikseen kielletty. Eläminenkin on toisten huomioonottamista. Yöllä ja päivällä. Ulkona voi juosta ja liikkua, hyppiä tai mitä vaan, kunhan senkin tekee oikeassa paikassa.

Esimerkiksi missään ei ole kielletty huutamasta päikkäreillä olevan vauvan vaunujen vieressä. Mutta ei ole sopivaa tehdä sitä. Sama kunnioitus vuorotyötä tekeville ja päivällä nukkuville. Kaikki eivät voi tehdä taloudellisia valintoja asuinmuodon suhteen.

Onko nää tömistelystä ym pienestä melusta valittajat sitten kovin herkkiä..Mietin vaan, että mua ei häiritse yhtään mikään tommonen mekkala, ei edes musiikin kuuntelu kovalla..Tykkään siitä, että tiedän muitakin ihmisä olevan ja sen takia olenkin valinnut sellaisen asunnon missä niitä muita asuu..Ehkä näiden herkkisten pitäisi oikeasti muuttaa sellaiseen paikkaan missä ääntä ei kuulu..

mutta ennenkaikkea kerrostalossa pitäsi naapurihengen olla hyvä. Eli jos jokin asia häiritsee niin mennään reilusti sanomaan ja keskustelemaan, eikä heti uhkailla varoituksilla ja häädöillä.

Kyllä lapset saavat juosta kotonaan, oli sitten kerrostalo tai mikälie. Ja hiljaisuuden aikaan ollaan hiljaa. Jos päivällä on tarvis nukkua ja juoksu tai joku muu häiritsee, niin eikun korvatulppia ostamaan. On se kumma, että vauvat osaavat nukkua kerrostalon 'älämölyssä', mutta me aikuiset jaksamme valittaa pienistäkin äänistä. Silloin kannattaa miettiä josko se kerrostalo ei ole oikea asuinympäristö.

Kyllähän lapset ihan väkisinkin välillä juoksentelevat sisällä. Pienillähän on melkeinpä tapana liikkua juoksemalla. Mutta riehuminen, päätön juokseminen, hyppiminen jne. on sitten asia erikseen. Itse en ainakaan anna lasten tahallaan riehua ja pomppia kotona. Usein joudun komentamaan asiasta kavereideni lapsia, jotka asuvat "maatasossa" ja ovat tottuneet siihen, että ei naapureista tarvitse välittää. Meidän lapset eivät myöskään saa juosta ja mekastaa rappusissa, ja jos tullaan myöhään kotiin, niin jo ulko-ovella varoitan, että nytpitää sitten mennä hissuksiin, jos muut asukkaat jo nukkuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmisiltä puuttuu ennenkaikkea toisten kunnioitus. Minä saan tehdä mitä tahansa, mikä ei ole erikseen kielletty. Eläminenkin on toisten huomioonottamista. Yöllä ja päivällä. Ulkona voi juosta ja liikkua, hyppiä tai mitä vaan, kunhan senkin tekee oikeassa paikassa.

Esimerkiksi missään ei ole kielletty huutamasta päikkäreillä olevan vauvan vaunujen vieressä. Mutta ei ole sopivaa tehdä sitä. Sama kunnioitus vuorotyötä tekeville ja päivällä nukkuville. Kaikki eivät voi tehdä taloudellisia valintoja asuinmuodon suhteen.

Siis oikeesti, kuuluuko se tömistely niin pahasti ettei sillon saa edes nukuttua? Onpa herkkää väkeä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Fortune:
Kyllä lapset saavat juosta kotonaan, oli sitten kerrostalo tai mikälie. Ja hiljaisuuden aikaan ollaan hiljaa. Jos päivällä on tarvis nukkua ja juoksu tai joku muu häiritsee, niin eikun korvatulppia ostamaan. On se kumma, että vauvat osaavat nukkua kerrostalon 'älämölyssä', mutta me aikuiset jaksamme valittaa pienistäkin äänistä. Silloin kannattaa miettiä josko se kerrostalo ei ole oikea asuinympäristö.

Näinpä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mä asun kerrostalossa enkä kyllä tiedä mitä naapurit työkseen tekevät ja millä aikataululla.

Yhteistyössä