Saako kaverin teinille pitää "järki käteen"-puhuttelun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JONSERED Karhunkantaja

Vieras
:D

Kaverin melkein 15-vuotias tytär on ollut Stasin sydänystävä, kunnes tämä sai päähänsä, siis kaveri, että täytyy vaihtaa koulua. Sen jälkeen hän on puhunut todella törkeästi myös Stasille ja käyttäytynyt alentuvasti ja tyhmänilkeästi kaikkia kohtaan.

Nyt hän on ollut viikon uudessa koulussa ja haukkunut Stasin ja toisen entisen läheisen kaverinsa "tylsiksi ja tyhmiksi" ja nyt hänellä jo on bestis uudessa koulussa, jossa kaikki ovat tosi hyviä tyyppejä ja tykkäävät hänestä ja ovat toooosi läheisiä eikä yksikään ole pissis ja kaikki on niin upeaa.

Tytöllä on syömishäiriötaipumusta, huono itsetunto ja sosiaalisissa suhteissa ongelmia, hän on omalla tavallaan hyvin kypsymätön ja jengin vietävissä ja odottaa pääsevänsä ryyppäämään uuden ihanan ystäväpiirinsä kanssa. Todella suloinen ja ihana tyttö, mutta olen todella huolissani hänestä. Ja siitä, miten hän Stasia kohtelee. Hän oli ilmoittanut pikkusiskolleen, joka on Mossadin ystävä, että on jo unohtanut entisen luokkansa.

Tekee mieli ottaa tyttöä niskasta kiinni ja sanoa, että avaa silmänsä, ennen kuin on joutunut isompiin hankaluuksiin miellyttämisenhalunsa vuoksi ja hylännyt oikeat ystävänsä...

Stasi? Mossad? Pitäiskö kaikkien tietää ketä nää on??

NO, anyway. Jos tilanne on tuo, eli nähdäkseni ei mitään hirveetä ongelmaa (jokainenhan saa seuransa valita itse) esim. jotkut pinnaukset ja päihteet ja OIKEET, TERVEYTTÄ vaarantavat ongelmat, antaisin olla...

en lähtis "kinaamaan" teinin kanssa kuin teini - ikäinen ... jos nää Stasi ja Mossad ja mitälie on sun lapsias niin taidat olla ylivarjeleva? Anna niiden olla .. sellaisia jotkut ihmiset on, et ne hylkää. On sekin hyvä oppia joskus..

NO, anyway. Jos tilanne on tuo, eli nähdäkseni ei mitään hirveetä ongelmaa (jokainenhan saa seuransa valita itse) esim. jotkut pinnaukset ja päihteet ja OIKEET, TERVEYTTÄ vaarantavat ongelmat, antaisin olla...

en lähtis "kinaamaan" teinin kanssa kuin teini - ikäinen ... jos nää Stasi ja Mossad ja mitälie on sun lapsias niin taidat olla ylivarjeleva? Anna niiden olla .. sellaisia jotkut ihmiset on, et ne hylkää. On sekin hyvä oppia joskus..

Ja lisään vielä sen että et sä välttämättä tiedä totuutta tästä asiasta kuitenkaan.. veikkaan että kuulopuheitten pohjalta olet nämä päätelmäsi tehnyt.

Miksi et keskustelisi tytön äidin eli kaverisi kanssa asiasta? Kysy häneltä saatko keskustella hänen lapsensa kanssa myös.

Olemme jutelleet aiheesta ja jatkammekin taas huomenna. Hän on myös hieman huolissaan tyttärestään, mutta ei näe asiaa yhtä uhkaavana kuin minä. Olen joutunut katsomaan liian läheltä bulimiakierrettä ja itsetuhoista käytöstä hyvin saman tyyppisessä läheisessä ihmisessä. Siksi minulla hälytykellot soivat äänekkäämmin.

Minusta edes teini-ikäisellä ei ole lupa käyttäytyä huonosti tai epäkohteliaasti muita kohtaan. Kavereita tai entisiäkään kavereita ei haukuta tai mollata.

valitettavasti ei taida tuollainen puhuttelu muuttaa tytön luonnetta mihinkään, saattaa jopa vähän suutahtaa ja provosoitua siitä kuinka "tyhmän" ex-kaverin äitikin alkaa aukomaan päätään joten tyttösi saattaisi saada kuulla tuosta :(

mutta asiasta toiseen, voitko luetella nää teidän perheen kutsumanimet, olen poiminut niitä sieltä täältä ja minusta ne ovat aika hilpeitä :D

Profiilissani on kuvaus perheestä... ja kutsumanimet eli palsta-aliakset.

No, huomenna kuitenkin juttelen tytön äidin kanssa. Ja vain siksi, että olen huolissani hänen tyttärestään. Se, kuinka hän käyttäytyy omaa tytärtäni kohtaan on oire, ei varsinaisesti syy, miksi haluan keskustella.

Stasi on ollut todella maassa viime aikoina menetettyään läheisimmän ystävänsä.

Minusta tuossa on oikea, suuri ongelma: tyttö on niin naiivi, että kuvittelee olevansa uudessa koulussaan jo kaikkien ylin ystävä ja pelkään, että hän on kohta vain yleinen naurunaihe ja entistä pahemmin hukassa itseltään.

Mistä tiedät, mitä tämä tyttö on siellä uudessa koulussa puhunut?!

Ennen kuin syöksyt suin päin "keskustelemaan" niin antaisin asioitten vähän aikaa muokkautua ..
kyllä teinien pitää jo alkaa oppia selvittämään itsekin välejään?

Keskittyisin oman tyttäreni tukemiseen ... tässä on oppimisen paikka hällekin. Voihan olla että tämä petturiystävä tulee takaisin, miten tyttäresi sitten suhtautuu?

Teinien suhdesopat on usein hyvin monimutkaisia ja jos ei ihan jotain JÄRJETÖNTÄ ole meneillään niin aikuisten puuttuminen asioihin ei kyllä pahemmin auta ... :P

Minusta tuossa on oikea, suuri ongelma: tyttö on niin naiivi, että kuvittelee olevansa uudessa koulussaan jo kaikkien ylin ystävä ja pelkään, että hän on kohta vain yleinen naurunaihe ja entistä pahemmin hukassa itseltään.

Niin? Ja sä ajattelit tipauttaa sen maanpinnalle takas vai ... mistä sä TIEDÄT vaikka hän olisikin pidetty tyttö? MIksi se ei olisi mahdollista?

Mun mielestä tytön omien vanhempien kuuluis ojentaa tyttöä tuosta muille haukkumisesta ja mollaamisesta. Sellainen käytös ei ole mitenkään hyväksyttävää!

Siihen, jos tyttö on nyt mielestään löytänyt uudet "paremmat" piirit on varmaan turha tässä vaiheessa puuttua.
Sellasta se vaan tossa iässä on, kun ollut noinkin iso muutos ku koulun vaihto ja sieltä uudet kaverit. Täytyyhän sitä päästä porukkaan mukaan ( hinnalla millä hyvänsä )?

Niin? Ja sä ajattelit tipauttaa sen maanpinnalle takas vai ... mistä sä TIEDÄT vaikka hän olisikin pidetty tyttö? MIksi se ei olisi mahdollista?

Hei... viidessä päivässä? Ja rooli päällä?

Olen tuntenut tytön jo vuosia, enkä todellakaan usko, että hän täysin näkee omaa tilannettaan. tietenkin toivon, että hän saa tai on saanut todellisia ystäviä, eikä tule johdatetuksi tilanteisiin, joihin ei ole varautunut tai ei itse halua.

Haluaisin vain sanoa hänelle, että ottaa tosiaan järjen käteen ja miettii ennen kuin lähtee kaikkeen mukaan. Niin olen sanonut omillekin muksuilleni.

Mistä tiedät, mitä tämä tyttö on siellä uudessa koulussa puhunut?!

Ennen kuin syöksyt suin päin "keskustelemaan" niin antaisin asioitten vähän aikaa muokkautua ..
kyllä teinien pitää jo alkaa oppia selvittämään itsekin välejään?

Keskittyisin oman tyttäreni tukemiseen ... tässä on oppimisen paikka hällekin. Voihan olla että tämä petturiystävä tulee takaisin, miten tyttäresi sitten suhtautuu?

Teinien suhdesopat on usein hyvin monimutkaisia ja jos ei ihan jotain JÄRJETÖNTÄ ole meneillään niin aikuisten puuttuminen asioihin ei kyllä pahemmin auta ... :P
Mä olen sun kanssasi pitkälti samaa mieltä. 15 v on kolmen vuoden päästä täysi-ikäinen ja silloin yksinkertaisesti on osattava tulla toimeen muiden kanssa. Tarpeen vaatiessa - eli koulu/työpaikka - myös niiden kanssa, jotka ovat veemäisiä. Tenille on tietysti ikävää, jos ystävä muuttuu "vihamieheksi", mutta niin voi käydä myöhemminkin elämässä ja siitä on silti selvittävä.

Havaitsemistani teinin huolestuttavista ongelmista puhuisin ensisijaisesti tämän teinin vanhempien kanssa enkä teinin itsensä, jos kerran nämä vanhemmat olisivat ystäviäni. Oman lapseni kanssa taas puhuisin siitä, että elämässä ystäviä tulee ja ystäviä - valitettavasti - joskus myös menee. Ne, jotka eivät ole ystävyyden arvoisia, joutavat mennäkin.

Mun mielestä tytön omien vanhempien kuuluis ojentaa tyttöä tuosta muille haukkumisesta ja mollaamisesta. Sellainen käytös ei ole mitenkään hyväksyttävää!

Siihen, jos tyttö on nyt mielestään löytänyt uudet "paremmat" piirit on varmaan turha tässä vaiheessa puuttua.
Sellasta se vaan tossa iässä on, kun ollut noinkin iso muutos ku koulun vaihto ja sieltä uudet kaverit. Täytyyhän sitä päästä porukkaan mukaan ( hinnalla millä hyvänsä )?

En olekaan puuttumassa sen kummemmin, kunhan olen huolissani tuosta hinnasta...

Ja huomenna otan kaverini kanssa puheeksi tuon haukkumisen ja muun ja toivon, että hän keskustelee siitä tyttönsä kanssa.

Mutta kyllä tekisi mieli itse pitää pieni puhuttelu tytölle ja kertoa, mitä olen joutunut näkemään ja miten elämä on mennyt toisella saman tyyppisellä herkällä ja epävarmalla tytöllä, joka yritti sopia joukkoon.

Heh... siksihän minä täällä rätkytänkin, ettei oikeasti tarvitse tytölle sanoa mitään.

Eikä ihan oikeesti tarvikaan.
Mä itse puhuisin oman lapseni kanssa siitä, mitä hän ajattelee ( entisen ) ystävänsä käytöksestä ja mitä hän luulee tytön mielessä pyörivän kun haukkuu uusille kavereille vanhoja.
Varmasti omalla lapsellasi on ajatuksia tästä koko hommasta.

Omasta teini-iästä ei kovin kauaa ole ja kyllä uskon, että ois enemmänkin vaan haitannut, jos vanhemmat ois tunkenu nokkansa meidän ihmissuhdekiemuroihin. Syömishäiriö sun muut on tietysti eri asia ja on ihan hyvä vaan, jos niistä puhuu tytön tai tytön äidin kanssa. Mutta meillä ainakin oli kaikennäköstä ihmissuhdesoppaa kavereiden kanssa ja eiköhän se ole ihan normaalia. Se kasvattaa. Yhden hyvän ystävän menetin juuri yläasteiässä, koska hän vaihtoi toiseen luokkaan ja rupesi hengailemaan eri ihmisten kanssa eikä voinut enää edes puhua meille. En kuitenkaan usko, että asia olisi siitä miksikään muuttunut, jos joku aikuinen olisi hänelle siitä puhunut.

Ihmissuhdekiemurat saavat puolestani olla, ne eivät minulle kuulu. Ja äidin kanssa juttelen muutenkin kaikista maailman asioista, myös tyttäriimme liittyvistä.

Juttelimme tänään pikimmiten tytön äidin kanssa ja esitin toiveeni, että vihjaisee Mossadin kaveritytölleen saman, jonka minä Mossadille muistutin mieleen. Eli vaikka kuuleekin juttuja, jotka haluaisi kaveruuden vuoksi kertoa eteenpäin, miettii, onko se tarpeen. Minusta ei ole tarpeellista esim. tässä tapauksessa Mossadin ja hänen kaverinsa mennä kertomaan Stasille, mitä hänen entinen kaverinsa puhuu.

Se, että ei kerro, ei ole salailua tai valehtelua, eikä turhaa suojelemista vaan kohteliaisuutta. Jos Stasi haluaa tietää, hän voi kysyä itse suoraan.

Kaverini on kanssani samaa mieltä. Ei ole järkeä aiheuttaa mielipahaa. Hän on jo aiemmin muistuttanut tytärtään siitä, miten käyttäydytään ja kuinka ja mitä puhutaan.