Saako kauppa myydä vanhoja elintarvikkeita???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoohooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoohooh

Vieras
Eli kävin paikallisessa Halpa-Hallissa. Siellä oli pakastealtaassa olikohan Frödingen suklaamoussekakut tarjouksessa (olikohan 2 euroa/kpl) ja lapussa luki : huom! viimeinen päiväys!

No, oletin tietenkin että kakun viimeinen käyttöpäivä on tyyliin tänään tai huomenna. Ajatuksenani oli tarjota kakkua huomenna kaverilleni. Kotona katsoin sitten kakun viimeisen käyttöpäivän ja se on 29.3.13 !!! Eli myivät sitten 2,5 viikkoa sitten vanhaksi mennyttä kakkua.

Saako kaupat tehdä noin? Olen ymmärtänyt, ettei ne saa myydä vanhaksi menneitä elintarvikkeita.

[QUOTE="yksi";28348910]Lukiko viimeinen käyttöpäivä vai parasta ennen? Jos luki parasta ennen, asia on ok.[/QUOTE]

Nyt en itse asiassa ole ihan varma.. Pitääpä kotona tarkistaa asia. Ehkä siinä sittenkin luki "parasta ennen", koska myivät noita.

Parasta ennen tuotteita saa myydä, kunhan niissä on tuo huomautus, että ostaja tietää katsoa sen päiväyksen ja päättää itse, ostaako vai ei. Kakut kuuluu tuohon ryhmään ja on varmaan ihan kunnollista vielä syödä.

Sellaisia tuotteita (kuten liha), missä on viimeinen käyttöpäivä, ei saa myydä sen päiväyksen jälkeen.

Usein kysyttyä - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

1. Mitä eroa on päiväysmerkinnöillä ”parasta ennen” ja ”viimeinen käyttöpäivä”?

– ”Parasta ennen” -merkinnällä tarkoitetaan vähimmäissäilyvyysaikaa, johon saakka elintarvike ainakin säilyttää sille tyypilliset ominaisuudet. Yleensä elintarvike on käyttökelpoinen vielä päiväyksen jälkeenkin.

”Viimeinen käyttöpäivä” -merkintä sen sijaan on nimensä mukaisesti päivä, jolloin valmistaja on tarkoittanut tuotteen viimeistään käytettäväksi.

”Viimeinen käyttöpäivä” on merkittävä hyvin herkästi pilaantuviin tuotteisiin, jotka jo lyhyen säilytyksen jälkeen saattavat aiheuttaa terveysvaaran. Parasta ennen -merkintä sen sijaan liittyy pikemminkin tuotteen laadullisiin ominaisuuksiin.

2. Saako kauppa myydä ja voiko kuluttaja syödä päiväysvanhoja elintarvikkeita?

– Saa, jos kyseessä on tuote, jossa on merkintä ”parasta ennen”. Sen sijaan ”viimeinen käyttöpäivä” -merkinnällä varustettua elintarviketta ei saa enää myydä eikä sitä pidä syödä merkityn päiväyksen jälkeen.

”Parasta ennen” -merkintä tarkoittaa ajankohtaa, johon asti elintarvikkeen aistittava laatu varmasti pysyy hyvänä, kun tuote säilytetään oikein. Tuote on yhä käyttökelpoinen päiväyksen jälkeenkin. Käyttökelpoisuuden voi todeta katsomalla, haistamalla ja maistamalla tuotetta.

”Parasta ennen” -päiväyksen jälkeen myytävien tuotteiden yhteyteen suositellaan tehtäväksi merkintä, että kyse on päiväysvanhasta tuotteesta.

Kyllä meidän paikallisessa pikku siwassakin koettavat usein myydä "parasta ennen" päiväyksen jo hyvän aikaa sitten ylittynyt,
joku ostaa joku ei.
Itse ostin kerran siiderin ja juomatta jäi,
sanoin kyllä siitä seuraavan kerran mutta myyjä vain kommentoi että olihan siinä myyntilapussa huomio päiväys,
juu oli, minäkin luotin siihen että on se päiväys kun ostan tai seuraava päivä joten en sitten huomioinut kirjaimellisesti tuota lappua kun luotin kauppaani,
itse kärsin tappioni :(

Mä en kestä kun te asiakkaat olette välillä niin pässejä!

Jos siinä lukee isolla että huomioi päiväys!, niin se tarkoittaa että katso se päiväys ja päätä kelpaako se sinulle!

Ei kaupat halua tarkoituksella pahoittaa asiakkaan mieltä, siksi siinä on alennuslappu ja käsky katsoa se päiväys, jotta asiakas ei turhaan pety kotona ostaessaan tietämättään päiväystuotteen!

Joillain kaupoilla on linjaus heittää kaikki vanhentuvat suoraan roskiin, vaikka laki sallisi niiden myynnin alennuksella.
Minusta se on niin puhdasta typeryyttä kun köyhiä ihmisiä on niin paljon ja alennetut tavarat tekevät hyvin kauppansa.

Yhteistyössä