Saako käydä kaupassa töiden jälkeen, ennen kuin hakee lapsen hoidosta?

Jennis
Mä en tiedä tommosesta laista enempää, mistä tuolla eräs mainitsi. Mutta semmonen laki on että lapsen päivä saa olla maximissaan tietyn verran, en muista oliko se joku 10h vai mikä. Ja sekin on ajateltu lapsen edun mukaisesti että ehtis olla kotonakin välillä. Mutta en usko että kellään on mitään sanomista, jos käyt kaupassa nopeasti työmatkalla. Tietenkin jos lapsen päivä ei venähdä sen takia tosi myöhäseen. Sehän on lapsen edunki mukaista ettei sitä tarvi lähteä raahaamaan kauppaan enää tarhan jälkeen vaan pääsee kotii vanhempiensa kanssa. Meiän lapset haetaan tavallisesti neljän aikaan ja pienempi on siinä vaiheessa jo niin nälkäinen, että en vois ajatellaakaan lähteä tyttöjen kanssa kauppaan enää sen jälkeen. Tosin jos päiväkotiin on ilmoittanut jonkun hakuajan, ei se saa venähtää kaupassa käynnin takia. Mutta mä luulen että tässäkin jokainen joka siellä kaupassa käy, ei todellakaa vietä siellä tunti tolkulla ja venytä lapsen päivää sen takia. Ne jotka nipottaa vastaan asiasta, haluaa vaan saivarrella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
No entäs kun itse olen päivät kotona ja toinen lapsi koulussa ja toinen tarhassa. Niin mites se on? Saanko mä käydä kaupassa ennen kun haen lapsen hoidosta vai vasta sen jälkeen :saint:
Entä minä sitten.. olen ollut kesälomalla ja lapsi hoidossa. :D
miksi lapsi hoidossa?
 
Wide
Minä hain aina lapset ennen kuin kävin kaupassa.
Tuntu vaan siltä että kivempi hakea enen ja käydä yhdessä kaupassa(4 lasta). Vapaapäivinä en ikinä vienyt, yövuoronkin jälkeen pyrin hakemaan aikasin.
Kukaan ei kyllä ole sanonut että niin pitäisi toimia mutta vihjattu on kyllä.
Joku puhui säännöstä, ennen on ollut kai sellanen ku mutsiki puhu siitä..
 
eräs
No jos vaan ehtii hoitoaikojen rajoissa käymään niin ilman muuta. Kivemminhan sen lapsen aika siellä päiväkodin pihalla leikkiessä menee, kuin äidin kanssa kaupassa kiukutellessa. Meillä kyllä ei koskaan olisi ehditty kauppaan, kun on niin pitkät työmatkat, että hädin tuskin ehtii päiväkodille ennen sen sulkemista. Nyt tosin lapset ovat kotona, kun olen hoitovapaalla.
 
No silloin kun itse päivähoitajaksi opiskelin niin kehoitettiin muistuttamaan vanhempia aika ajoin siitä että kun työt loppuvat niin lapset tullaan hakemaan suoraan ja vasta sitten kauppaan. Ajat muuttuvat ja jos hoitopaikasta sanotaan että kaupassa voi käydä ennen lasten hakemista niin mikäs siinä sitten -minä haen tyttären ensin hoidosta ja pojan iltiksestä ja kaupassa käydään sitten illalla, joko lasten kanssa tai ilman. Se kaupassa käyminenkin vaan on eri ihmisillä eri asia, toiset porhaltaa kauppaan ostoslistan kanssa ja vartin kuluttua kassien kanssa autoon ja toiset sitten kiertelevät kylän kaikki vaatekaupat ja kirpparit läpi ja ilmaantuvat sitten hakemaan lasta 5 minuuttia päiväkodin kiinnimenoajan jälkeen...
 
vieras
Imoittakaa tarpeeksi pelivaraa hoitoaikoihin. Meillä joka päivä varoiksi hoitoaikaa n.30min ylimääräistä jos tarvii käydä asioilla (pääsen klo 15 töistä ja ilmoittanut hakuajaksi klo 16, sisältää 30min ajomatkan). Ellei ole kauppa-asioita, haen aikaisemmin mutta aina viimeistään klo 16. Ja kaupassa on lähes pakko käydä työmatkalla koska työskentelen kaupungissa mutta pkotiin matkaa 35km ja siellä vain pieni lähikauppa. Joten en todellakaan aja ensin hakemaan lapsia hoidosta ja taas 30min matka olisi isompaan kauppaan ja vielä pidempi matka takasin....
 
Alkuperäinen kirjoittaja pph jolle tulee eka lapsi klo 9:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi:
tiedättekö, että toista on oikeasti olemassa sääntö, että ei saisi käydä. Että päiväkodilla/pph:lla on oikeus pyytää työaikatiedot työnantajalta ja jos siinä sitten huomataan, että esim. työmatka kestää tunnin vaikka matka on 2 km, niin jossainhan sitä on palloiltu. Sitähän voisi käydä vaikka jumpassa tai kampaajalla töiden jälkeen. Ei sitä lapsen päivähoitoaikaa ole tarkoitus venyttää sen takia, että käydään kaupassa. miksei sen lapsen kanssa voi käydä kaupassa? Sanotte, että lapsi on väsynyt, mutta miten ne on väsyneitä, kun suurimman osan taaperot menevät nukkumaan vasta n. 19-21. Meidän lapsen kanssa voi mennä kauppaan, vaikka menee nukkumaan n. 18-19 ja haetaan hoidosta klo 16. (hoitoon menee klo 7)
Ei muuten varmasti ole tollasta sääntöä!

Sitä paitsi esim. mun työnantaja tietää montako tuntia teen töitä päivässä (n. viikon jälkikäteen saa tiedon), mutta ei tiedä mihin aikaan mä ne teen.
Mikä ihmeen sääntö?? Naurattaa. Mitä jos on liukuva työaika, tai keikkaluonteinen työ? Kyttääkö ne tarhantädit sitten papereista kuka haki ja milloin... miten niillä sellaiseen sitten jää aikaa?

Ja hittoako se kenellekään kuuluu, mitä työmatkalla tekee.

Kyllä ainakin täällä päiväkotiin pitää olla vanhempien työvuorot joihin verrataan haku ja tuontiaikoja.. En tiiä mitä niille lappuille tapahtuu siitä eteenpäin. Ja viimeviikolla en päässyt parturiin kun äiti ei hakenut lastaan ajoissa kun oli mennyt kauppaan ennen kuin haki lapsen
No uliuliuli. On eri asia varmaan, jos joku ei ilmoita. Mutta jos käy kaupassa ensin ja hakee sitten lapsen, samaan aikaan kun yleensäkin niin kenelle se kuuluu? Ja jos mä (tulevaisuudessa) maksan huimia summia lapsen hoidosta niin sinä hoitotäti oot hiljaa :D itpähän olet alasi valinnut.
 
Siis tottakai ilmoitetuista hoitoajoista pidetään kiinni eli lapsi haetaan siihen mennessä kun on luvattu. Jos jostain väistämättömästä syystä myöhästyy, silloinkin ilmoittaa. Mutta siis noiden hoitoaikojen sisällä pysyttäessä lienee yksi ja sama käykö vanhempi siinä välillä kaupassa vai ei.

Ei tulisi kyllä mieleenkään kysellä pk-henkilökunnalta lupaa tuohon (ja varmasti ihmettelisivät jos sellaista kysyttäisiin). Omana vastauksenani; olen käynyt ennen lasten hakua kaupassa, nukkumassa, syömässä, koiran kanssa lenkillä, siivoillut ym. Tietty yötyö tekee sen että tuota aikaa jää paremmin. Mutta jos päivätyöstäkin pääsisin sen verran ajoissa että kaupassa kerkeäisin käydä niin varmasti sen tekisin, ts pistäisin sitten vaikka hoitoajan sen verran pidemmäksi.

Muutenkin hassulta tuntuu tuo sääntö, millä ihmeellä sitäkin sitten valvottaisiin? Kuka määrittelee minuutielleen minkä verran vanhemmalta menee työmatkaan. Joskus voi tulla ruuhkia tai julkiset myöhästelevät. Tässä kun ei ollut kysy tuntien shoppailusta vaan vartin kaupassa käynnistä niin aika vaikea sitä on sellaista minuuttiaikataulua luoda ettei se tuota varttia anna anteeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Imoittakaa tarpeeksi pelivaraa hoitoaikoihin. Meillä joka päivä varoiksi hoitoaikaa n.30min ylimääräistä jos tarvii käydä asioilla (pääsen klo 15 töistä ja ilmoittanut hakuajaksi klo 16, sisältää 30min ajomatkan). Ellei ole kauppa-asioita, haen aikaisemmin mutta aina viimeistään klo 16. Ja kaupassa on lähes pakko käydä työmatkalla koska työskentelen kaupungissa mutta pkotiin matkaa 35km ja siellä vain pieni lähikauppa. Joten en todellakaan aja ensin hakemaan lapsia hoidosta ja taas 30min matka olisi isompaan kauppaan ja vielä pidempi matka takasin....
Noin juuri.
 

Yhteistyössä