Saako jo 5- ja 6-vuotiaita valistaa raha-asioista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Ovat tuolla lempileikissään, mäskäävät vedellä kylppärin altaassa lelujensa kera (annan joskus luvan moiseen, juu). Tahtoisivat löörätä tuolla vedellä ihan rajattomasti, siis tyyliin hana auki koko ajan ja silleen...no eihän tämä ole vain taloudellinen vaan myös ympäristöystävällinen kysymys...mutta olen kieltänyt heitä useamman kerran pitämästä hanaa auki kokoajan ja sanonut, että se vesi maksaa! Poika, 6, ihmetteli tuota suuresti, kun eka kertaa sanoin "Hä, maksaako tuo muka oikeasti? Miten se voi olla?" Selitin hänelle. Tajuatte varmaan sanomattakin, etten ole tästä aiemmin valistanut...ja jäin nytkin miettimään, voiko tuon ikäisille jo puhua säästämisestä ja raha-asioista jossain määrin? Siis ajattelen, etten halua lapsilleni antaa mitään turhia huolia ja että haluan antaa heidän elää mahdollisimman huoletonta lapsuutta...missä määrin näistä "elämän tosiasioista" voi tuon ikäisille kertoa? Joku ehkä kertoo aina ja kaikki, mutta itse en missään nimessä lähde sille linjalle. Miten teillä?

Kyllä pitää valistaa että maksaa. Mutta on eri asia että aina sanotaan että meillä ei ole varaa tai muuten tuskaillaan rahatilannetta lasten kuullen, siitä he saattavat huolestua että rahat loppuu.

Me ollaan just sellasia jotka kertoo aina kaikki. Noh, ehkei nyt ihan kaikkea...
mutta lapsemme ovat ( tuskallisen? ) kyllä olleet tietoisia jo tuossa vaiheessa ettei eläminen ole ilmaista, vettä ei sovi lorottaa turhaan eikä meidän rahamme riitä kaikkeen. :whistle:

Mun lapsuuden kodissani puhuttiin raha-asiat aina lasten kuullen. Laman aikana oli aika tiukkaa, mutten muista olleeni siitä huolestunut. Vanhemmat olivat rehellisiä, että meillä on rahat vähissä, mutta eivät epätoivoisia. Heillä oli käsittääkseni selkeä suunnitelma, mitä tehdään, jos ei muuten selvitä. Eivätkä mitenkään surkutelleet tilannett. Eli me lapset ei stressattu, kun tiedettiin, että homma on hallussa vaikka ei nyt kaikkea saanutkaan mitä halusi.

Lasten on hyvä ymmärtää, miksi jokin kiva on kiellettyä tai miksi heidän rajattomia halujaan rajoitetaan. Syinä voi olla raha, luonnonvarojen säästäminen, turvallisuus tms. Kyllä aika pienikin ymmärtää näistä asioista ainakin sen, mitä arvoja aikuisen kielto sisältää.

kyllä mä oon sanonu lasteni koko pienen iän etttä leluja pitää kohdella /käyttää nätisti ettei niitä kukaan osta uusia jos ensin rikotaan vanhat jne.
myöskään hanaa ei pidetä täysillä koska vesi maksaa ja samalla roiskuu puoli vessaa ksien pienten käsien pesussa.

Kyllä meillä molemmille sanotaan samaa. Varsinkin kun esikoinen 3v7kk yltää ite pesemään kädet niin sanotaan, että ei tartte laittaa suurimmalle hanaa, koska sillon sitä vettä kuluu turhaan ja se maksaa. Ja toisakseen vesi roiskuu pitkin seiniä ja minähän se siivoan. En tiiä millon alkaa ymmärtään, mutta hyvä kun kuitenkin oppii että niin ei saa tehdä, myöhemmin sitten tajuaa sanojen merkityksen.

Yhteistyössä